Hej

Har idag ett garage på 50 kvm som är isolerat med 90mm i väggar och 145 i taket. Tanken är att slänga in en värmekälla för att hålla en 15 grader året runt (behövs knappt på sommaren)

Valet står ju mellan dra nya rör från befintlig anläggning, kör med luft/vatten värmepump Nibe F2120 och vvm s320.. alternativt installera en luftvärmepump (gärna märkespump men modell liten pga litet utrymme)

Vad tror ni rent kostnadsmässigt är mest ekonomiskt försvarbart?

• Gilla
Bygg23
  • Laddar…
LLVP är nog både lägre investeringskostnad och lägre energiförbrukning, dessutom snabbare att reglera temperaturen.

Enkelt val enligt mig

• Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Jag har i princip ett identiskt garage som du har (gällande storlek och isolering). Jag valde att sätta in en luftvärmepump och har aldrig ångrat mig. Den drar knappt någonting och det är väldigt smidigt att dra upp temperaturen till 18-20 grader ifall jag är där ute och målar eller fixar med något och behöver lite mer värme.

Stora delar av året går den dock inte då det inte behövs för att hålla lite värme.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Maledictus skrev:
Jag har i princip ett identiskt garage som du har (gällande storlek och isolering). Jag valde att sätta in en luftvärmepump och har aldrig ångrat mig. Den drar knappt någonting och det är väldigt smidigt att dra upp temperaturen till 18-20 grader ifall jag är där ute och målar eller fixar med något och behöver lite mer värme.

Stora delar av året går den dock inte då det inte behövs för att hålla lite värme.
Låter som en elradiator hade funkat med tanke på att man inte kan få en LLVP installerad för under 4000kr. Lägg där till en märkespump för iaf 12000 så får man mycket resistiv el / avfuktare för mindre peng.

Jag har elradiator med mål att hålla torrt och frostfritt. Behöver vara igång ca 30 dagar/år, med låg effekt. Hade jag haft avfuktare så skulle nog spillvärmen räckt?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
M
Sätt in en eller två fläktkonvektorer, de drar runt 40-50W styck och kopplas på befintligt rörsystem. Har själv tre stycken, två i källaren och en i garaget. Torkar upp tvätt och bil utmärkt och ger ett riktigt skönt klimat.

• Gilla
Dave Lister och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:

Håller med. Fördelarna med en LLVP överväger alla potentiella nackdelar med kostnaden. En liten märkespump som står på 16° blir klockrent och är extremt kostnadseffektivt över lång sikt.

• Gilla
Maledictus och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
S Stabbsson skrev:
Hej

Har idag ett garage på 50 kvm som är isolerat med 90mm i väggar och 145 i taket. Tanken är att slänga in en värmekälla för att hålla en 15 grader året runt (behövs knappt på sommaren)

Valet står ju mellan dra nya rör från befintlig anläggning, kör med luft/vatten värmepump Nibe F2120 och vvm s320.. alternativt installera en luftvärmepump (gärna märkespump men modell liten pga litet utrymme)

Vad tror ni rent kostnadsmässigt är mest ekonomiskt försvarbart?
Hur långt behöver det grävas för att lägga ned en värmekulvert från huset . Hur besvärligt blir det att ansluta vid huset / garaget . Finns värmeeffekt från LVVP till att värma garaget

radiatorer har den nackdelen att beroende på termostat kan vara svåra att få bara frostfritt i garaget, många nya LL har ett läge för 8 grader.

Sen har vi inte nämnt var i landet garaget står. Det har viss betydelse om man kanske kan överväga el-element bara för säkerhet mot frost. Men ska det vara 16 grader krävs det uppvärmning oktober-april även i Göteborg

Har ung. samma förutsättningar som dig men 170 i taket.
Satte nyss in en LLVP, med läge för underhållsvärme steglöst mellan 8-15 grader.
Känns sjukt värt, kan snabbt höja tempen när man är där ute.
Gav 17.9 inkl installation för en Panasonic inverter maskin.
Investera i en sådan och skippa nästa utlandssemester.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur långt behöver det grävas för att lägga ned en värmekulvert från huset . Hur besvärligt blir det att ansluta vid huset / garaget . Finns värmeeffekt från LVVP till att värma garaget
Behöver inget kulvert, kan dra igenom källaren.

Om den klarar 50 kvm till? Vet ej

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sen har vi inte nämnt var i landet garaget står. Det har viss betydelse om man kanske kan överväga el-element bara för säkerhet mot frost. Men ska det vara 16 grader krävs det uppvärmning oktober-april även i Göteborg
1h söder om jönköping

S Stabbsson skrev:

Det beror ju på hur stor VP du har idag samt hur mycket den ska värma upp redan.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
1h söder om jönköping
Då är det riktig vinter iallafall. Skulle utesluta direktverkande el.

Är det vidbyggt och du kan dra rör i källaren blir det nog något billigare att koppla på någon extra radiator.

Fast jag hade valt LLVP ändå.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S Stabbsson skrev:

Kanske en VVS firma kan räkna på din nuvarande VP om den klarar 50 kvm till .

En LLVP har iofs ett bra COP värde men det har din LVVP också .
Nackdelen med en LLVP är att den låter + den har en innerdel som måste rengöras (filter + lameller)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.