10 075 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Värma upp gammalt stort hus - 400 kvm
Hej alla, har läst igenom flertalet inlägg här på forumet men inte hittat något liknande. Jag har fått "mellan tummen och pekfinger pris" via telefon på bergvärme. Ska nu begära ordentliga offerter. De prisuppgifter och förslag jag har fått hitintills har varierat mycket! Man vet inte vad man ska tro! Har ni några tankar?
Förutsättningar:
Äldre byggnad som renoverats vid sekelskiftet, finns i Linköping
400 kvm i två plan, 2.40 m i takhöjd på bottenvåningen och 2.60 på övervåningen
Timmerväggar med 5-10 cm puts. Några cm isolering invändigt. Vindsbjälklaget ska isoleras. Källare med knapp ståhöjd under halva huset, värms upp tillräckligt med värmen från bottenvåningen. 25 fönster, inte överdrivet stora eller många.
Tidigare energiåtgång vet vi inte. Det enda vi vet är att värmekostnaden (el) var ca 20 000 kr för fem år sen med en familj om fyra och då bodde de bara på nedervåningen vintertid och eldade då också med ved.
För närvarande bara 2 pers som ska bo i huset, men vi tycker nog att det ska dimensioneras för runt 5 st.
Det är ett gammalt hus och vi begär inte att det ska vara 21 grader i hela huset samtidigt mitt i smällkalla (nåja, det är ju linköping
) vintern . Det är inte för inte det finns kakelugn eller motsvarande i varje rum!
En firma sa 16 kw pump med två borrhål om ca 150 m. ca 180 000 kr.
En annan säger att det krävs en betydligt större pump och yrade om att det behövs "två pumpar i en" (för att ta bort någon slags årlig besiktningskostnad om 7 000 kr som måste göras om man har ett system med mycket vätska). ca 350 000 kr.
Vad säger ni? Någon som har satt in bergvärme i ett stort hus?
Förutsättningar:
Äldre byggnad som renoverats vid sekelskiftet, finns i Linköping
400 kvm i två plan, 2.40 m i takhöjd på bottenvåningen och 2.60 på övervåningen
Timmerväggar med 5-10 cm puts. Några cm isolering invändigt. Vindsbjälklaget ska isoleras. Källare med knapp ståhöjd under halva huset, värms upp tillräckligt med värmen från bottenvåningen. 25 fönster, inte överdrivet stora eller många.
Tidigare energiåtgång vet vi inte. Det enda vi vet är att värmekostnaden (el) var ca 20 000 kr för fem år sen med en familj om fyra och då bodde de bara på nedervåningen vintertid och eldade då också med ved.
För närvarande bara 2 pers som ska bo i huset, men vi tycker nog att det ska dimensioneras för runt 5 st.
Det är ett gammalt hus och vi begär inte att det ska vara 21 grader i hela huset samtidigt mitt i smällkalla (nåja, det är ju linköping
En firma sa 16 kw pump med två borrhål om ca 150 m. ca 180 000 kr.
En annan säger att det krävs en betydligt större pump och yrade om att det behövs "två pumpar i en" (för att ta bort någon slags årlig besiktningskostnad om 7 000 kr som måste göras om man har ett system med mycket vätska). ca 350 000 kr.
Vad säger ni? Någon som har satt in bergvärme i ett stort hus?
Kanske en lite för specifikt fall på det här forumet. Om någon är intresserad så finns det flertalet bra tankar på samma frågeställning här.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13383.0;all
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13383.0;all
Uppföljning. Det blev till slut den största "normala" pannan, en 15kw från nibe. Knappt 300 meter borrhål, vatten i båda hålen på ca 70 meters djup.
Jag värmer ca 420kvm i två villor med kulvert emellan med en Thermia Diplomat 16, och jag bor i smäll kalla dalarna! I det mindre huset finns det en kakelugn och en köksspis som bägge funkar men används sparsamt pga. att dom som hyr är lata (varmhyra), i mitt hus på ca 300kvm har jag bara en isatskamin som jag eldar en hel del i. Dock så behöver jag inte det, pumpen klara värmebehovet galant. Bägge husen är timmerhus, dock så är bägge ordentligt tilläggsisolerade. Så med min hushållsel, värme för två hus med varmvatten och ett garage med oljeradiatorer på ca 70kvm så ligger jag på ca 25000kwh/år. Eftersom jag har en lantbruksfastighet så jobbar jag även en hel del med elverktyg, svets, en del strålkastare m.m. som är med i min "hushållsel".
Har för mig att det där med kontroll av anläggningen inte beror på kw på pumpen, utan gasmängden, är det under 15 (kg eller liter?) så slipper man kontroll.
Har för mig att det där med kontroll av anläggningen inte beror på kw på pumpen, utan gasmängden, är det under 15 (kg eller liter?) så slipper man kontroll.
Hej!
Jag fortsätter på denna tråd, jag har också ett gammalt trähus (1880) på 300kvm, samt ett extra hus på 120kvm.
Har en Thermia diplomat 16 också, men denna drar oerhört med ström, ligger på ca 35-40 000kw, kan någon hjälpa mig att ställa in värmepumpen, har precis köpt ett loggnings system för att kunna se vad pannan har för sig.
Jag har pannan inställd på 19 gr rumbör med kurva 40, vi har ca 20 grader innomhus. (19.5-20.0)
Tacksam för svar!
//ola
Jag fortsätter på denna tråd, jag har också ett gammalt trähus (1880) på 300kvm, samt ett extra hus på 120kvm.
Har en Thermia diplomat 16 också, men denna drar oerhört med ström, ligger på ca 35-40 000kw, kan någon hjälpa mig att ställa in värmepumpen, har precis köpt ett loggnings system för att kunna se vad pannan har för sig.
Jag har pannan inställd på 19 gr rumbör med kurva 40, vi har ca 20 grader innomhus. (19.5-20.0)
Tacksam för svar!
//ola
Klicka här för att svara