Hej!
Har en garderob som är vid ett hiss-schakt där det alltid är kallt (negativt på vinter men positiv på sommaren).
Det fanns tidigare en dörr till garderoben men efter renovering passade den inte längre in (inget jag vill sätta in igen då en dörr bara är i vägen). Satte in en skjutdörr (dragspelsliknande) från Hornbach som efter ett tag gick isönder och det kom alltid ut kalluft på under och ovansidan. Förra vintersäsongen satte jag upp något som såg ut som en tjock gardin men det såg hemskt ut! Nu funderar jag på om det funkar att sätta upp vanliga gardiner (kanske lite tjockare sådana) som täcker både mitt fönster och sedan svänger ut en bit på höger vägg. Tror ni det hade funkat?
Här även funderat på om det funkar att bygga ihop en vikdörr med akustikpanel eller filt som jag kan flytta runt på när garderoben ej behöver vara stängd (exempelvis under sommaren).
Ge mig gärna era förslag. 🤓
Har en garderob som är vid ett hiss-schakt där det alltid är kallt (negativt på vinter men positiv på sommaren).
Det fanns tidigare en dörr till garderoben men efter renovering passade den inte längre in (inget jag vill sätta in igen då en dörr bara är i vägen). Satte in en skjutdörr (dragspelsliknande) från Hornbach som efter ett tag gick isönder och det kom alltid ut kalluft på under och ovansidan. Förra vintersäsongen satte jag upp något som såg ut som en tjock gardin men det såg hemskt ut! Nu funderar jag på om det funkar att sätta upp vanliga gardiner (kanske lite tjockare sådana) som täcker både mitt fönster och sedan svänger ut en bit på höger vägg. Tror ni det hade funkat?
Här även funderat på om det funkar att bygga ihop en vikdörr med akustikpanel eller filt som jag kan flytta runt på när garderoben ej behöver vara stängd (exempelvis under sommaren).
Ge mig gärna era förslag. 🤓
Prova isolering längst in i garderoben mot hisschaktet. För att på så sätt få bukt med orsaken som troligen är att hisschaktet skapar en skortstenseffekt som leder bort all värme.
Funkar en skiva frigolit? Har bara någon cm till godo (annars får ej garderoben plats där inne). Vilken tjocklek borde räcka?spikplanka skrev:
Frigolit borde fungera. Men se till att täcka den med t.ex masonit eller plywood så att den inte kan ta eld. För om den gör det så bildas giftiga gaser.H Haj3n skrev:
För tjockleken är det bara bättre med mer. Om du mäter temperaturen direkt mot väggen, helst betongen så kan man räkna på det hela.
Gipsskiva kan lätt bli möglig om väggen är tillräckligt kall då det blir kondensvatten. Samtidigt är det rätt svårt att få eld på en masonitplatta.F fribygg skrev:
Om vi har temperaturuppgift på väggen och RH så kan man troligen beräkna risken för kondens..
Det räcker med en sådan här:
netonnet.se: Inom- & utomhustermometer för temperatur och tid
Pris 60 SEK
Finns liknande på ClasOhlson, Biltema, Kjell&Co mm.
Undvik dock Jula då deras produkter ofta har högst varierande kvalité.
Tejpa temperaturproben mot betongväggen. Få resultat inom 10 minuter max.
netonnet.se: Inom- & utomhustermometer för temperatur och tid
Pris 60 SEK
Finns liknande på ClasOhlson, Biltema, Kjell&Co mm.
Undvik dock Jula då deras produkter ofta har högst varierande kvalité.
Tejpa temperaturproben mot betongväggen. Få resultat inom 10 minuter max.
Du kan faktiskt ha rätt, en mineritskiva eller nått annat cementbundet är nog lämpligt om det är så varmt och fuktigt att det kan mögla. Massonit/ board har inga vidare brandhämande egenskaper.spikplanka skrev:
Massonit/ board eller för den delen en massiv vedklamp utan stickor kan svårligen antändas med en tändsticka om man inte kommer åt en kant mm. Syftet är att en antändningskälla inte skall få direktkontakt med frigoliten bakom.
Oavsett så lär kläderna i garderoben vara mycket mer brandfarliga.
Men cementskiva för badrum löser problemet förstås.
Oavsett så lär kläderna i garderoben vara mycket mer brandfarliga.
Men cementskiva för badrum löser problemet förstås.
Klicka här för att svara