5 700 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Värma garage
Hej!
Håller på att bygga ett garage inkl. gästrum och liten snickarboa. Totalt är golvytan på 78 kvadrat. (Garage 49 kvm, gästrum & snickarboa 29)
I källaren i huset har jag en TVM panna och 1000 ack (500lx2).
Jag funderar på att haka på husets befintliga värmesystem med en kulvert på 6 meter för att ha +10´c ute i garaget, snickarboa och gästrum med. När jag ska greja ute där hade jag tänkt att starta en aerotemper för att snabbt ta upp tempen.
Huset är på 100 kvm (2 våningar på 50) + källare, tillläggsisolerat, byggt 1946.
Garaget kommer att ha 190mm isolering i väggar (asfa+145+45) och 300mm i tak. Under plattan ligger 100mm isolering.
* Kan jag haka på och se garaget mm som en del av värmesystemet i huset eller måste jag ha en slavtank med kulvert och laddningsreglering?
* Tror ni att min panna och ackar räcker eller är eller är anläggningen för klen för att "orka" med mina planer?
* Har funderat på luftvärmepump värmer gästrummet till +18´c (för att kunna använda en billigare lvp) -> suga luften vidare till snickarboa -> och vidare till garage med en termostat styrd frånluftsfläkt i garaget som slutar att snurra då det är +10´c i garage delen.
Men det blir ju troligen billigare att värma med ved än el, rätt eller fel?
Tacksam för kommentarer!!
Har säkert missat en massa saker...
Snöiga hälsningar från Gävle
/Pake
Håller på att bygga ett garage inkl. gästrum och liten snickarboa. Totalt är golvytan på 78 kvadrat. (Garage 49 kvm, gästrum & snickarboa 29)
I källaren i huset har jag en TVM panna och 1000 ack (500lx2).
Jag funderar på att haka på husets befintliga värmesystem med en kulvert på 6 meter för att ha +10´c ute i garaget, snickarboa och gästrum med. När jag ska greja ute där hade jag tänkt att starta en aerotemper för att snabbt ta upp tempen.
Huset är på 100 kvm (2 våningar på 50) + källare, tillläggsisolerat, byggt 1946.
Garaget kommer att ha 190mm isolering i väggar (asfa+145+45) och 300mm i tak. Under plattan ligger 100mm isolering.
* Kan jag haka på och se garaget mm som en del av värmesystemet i huset eller måste jag ha en slavtank med kulvert och laddningsreglering?
* Tror ni att min panna och ackar räcker eller är eller är anläggningen för klen för att "orka" med mina planer?
* Har funderat på luftvärmepump värmer gästrummet till +18´c (för att kunna använda en billigare lvp) -> suga luften vidare till snickarboa -> och vidare till garage med en termostat styrd frånluftsfläkt i garaget som slutar att snurra då det är +10´c i garage delen.
Men det blir ju troligen billigare att värma med ved än el, rätt eller fel?
Tacksam för kommentarer!!
Snöiga hälsningar från Gävle
/Pake
Med en kulvert på 6m så räcker det att haka på befintligt system
Se även Vedpanna+kulvert tråden där detta diskuteras flitigt.
Ang. ackarna så räcker dom nog om du är beredd att elda två ggr om dan
Jag själv värmer 138m² till 20-21°C med 2x500L och eldar 1-2 ggr/om dan
Vilken TMV panna har du?
Se även Vedpanna+kulvert tråden där detta diskuteras flitigt.
Ang. ackarna så räcker dom nog om du är beredd att elda två ggr om dan
Jag själv värmer 138m² till 20-21°C med 2x500L och eldar 1-2 ggr/om dan
Vilken TMV panna har du?
TMV Alpha Keram UB, årsmodel 1996 (Nibe Alpha Keram UB, heter den nu), Effekt ved medel 15 kW, max 20 kW. Förra ägaren hade köpt den men han installerade den aldrig, så det gjorde jag när vi flyttade in för 3 år sedan.
Har fungerat rätt bra trots den inte har fläkt. Lite liten eldstad i den, bara 55 liter och 0,4m ved, så jag får oftast lägga i två gånger per eldning för att fylla ackarna en gång per dygn.
Har fungerat rätt bra trots den inte har fläkt. Lite liten eldstad i den, bara 55 liter och 0,4m ved, så jag får oftast lägga i två gånger per eldning för att fylla ackarna en gång per dygn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden