Hej!

För ca 7 månader sen köpte vi en kombitvättmaskin från Bosch. På sistone så började den strula genom att torktumlingsfunktionen ej startade, detta medförde att man fick plocka ut dyblöta kläder och försöka torka.

Jag kontaktade Bosch support och det resulterade i 3 st! platsbesök, med byte av komponenter (pump och relän) där de hävdade att de skulle avhjälpa. Sista servicekillen dömde ut maskinen helt och att det var fel på kretskortet och att några sådana hade de inte på lager..

Till slut, efter totalt 2 månader från att felet hade anmälts, fick vi en helt ny maskin installerad. Denna var något bättre, med en Wifi funktion (helt onödig enligt mig). Den nya maskinen kostar enligt bosch 16 kkr och vår gamla ca 10 kkr enligt deras listpriser. Tyvärr hade våran utgått ur deras sortimentet.

Under den tiden fick vi tvätta kläder hos vänner och familj.

Jag har nu varit i kontakt med Bosch, de hävdar att vi har fått en betydligt bättre maskin varför vi inte är berättigad någon ytterligare kompensation. Min fråga är, är det lönlöst att driva ärendet vidare och hur ska jag isåfall bestrida att deras hantering av ärendet ?

/Plymen

Mitt tips är att glömma det hela och lägg din tid på vettigare saker.

• Gilla
tobbe9012 och 37 till
  • Laddar…
Instämmer, har de varit hos dig 3 ggr så kan de visa att de gjort vad de kunnat. Någon rättshaverist kommer säkert hävda att du ska gå vidare. Och om du skulle få ersättning utöver de 6000 kr du redan fått (i en dyrare maskin) handlar det om hundralappar. Var glad för att du har en ny maskin. :D

• Gilla
Tamazin och 12 till
  • Laddar…
Ja, har du på bara två månaders tid hunnit få dit servicetekniker tre gånger och en ny (bättre!) maskin installerad så har du nog ingen större framgång i att kräva mer ersättning.

• Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
Du har kunnat tvätta men varit utan torktumlarfunktionen alltså?
Du fick som kompensation en ny bättre maskin.
Snyggt agerat av Bosch tycker jag då.
Vad mer kräver du?

• Gilla
tobbe9012 och 22 till
  • Laddar…
Bortsett från tiden det tog tycker jag dom har skött garantiärendet bra. Att dom först gör en felsökning och försöker byta trasiga komponenter är väl ganska självklart?

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan få ersättning när en vara inte fungerar men då endast för direkta kostnader som man har kvitto på och kostnaderna ska ha varit nödvändiga. Det skulle t.ex. kunna vara om det inte går att tvätta över huvud taget under lång tid och att det inneburit att man fått anlita en kemtvätt för att ha några rena kläder att ha på sig.

Att en torktumlare inte fungerar borde inte leda till sådana problem för torka kläder kan man t.ex. göra genom att hängtorka dem.

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Jag skulle kollat med din kommuns konsumentrådgivare. Garantiärenden ska lösas "inom skälig tid", vilket jag inte anser att två månader är. Att de ersätter med en "bättre" modell är absolut schysst, men på vilket sätt är det plåster på såren för dig egentligen?

Vänd på frågan, vad hade ni tyckt vore en rimlig ersättning för att leva utan torktumlare i två månader?

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Instämmer med flera att företaget nog gjort ok ifrån sig, antar att ni har en fortgående diskussion med dom? Se om dom inte kan skicka några paket tvättmedel som lite ytterligare kompensation. Glöm inte att få ett kvitto/dokument på nya maskinen då garanti/reklamationsrätt överförs till den.

BirgitS
tveksamt tveksamt skrev:
Vänd på frågan, vad hade ni tyckt vore en rimlig ersättning för att leva utan torktumlare i två månader?
Nu är det så att konsumentköplagen inte innehåller något om skadestånd eller ersättning för "sveda och värk" utan bara om direkta kostnader.

• Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är jag medveten om. Det hindrar inte ett företag från att ge sådan ersättning ändå.
Oavsett vilket tycker jag det är intressant att höra var den andra sidan (TS i det här fallet) har sin utgångspunkt.
Att företaget tycker att de har kompenserat vet vi, därmed också intressant att höra vad TS tycker saknas från en fullgod kompensation.

A
P plymen skrev:
Hej!

För ca 7 månader sen köpte vi en kombitvättmaskin från Bosch. På sistone så började den strula genom att torktumlingsfunktionen ej startade, detta medförde att man fick plocka ut dyblöta kläder och försöka torka.

Jag kontaktade Bosch support och det resulterade i 3 st! platsbesök, med byte av komponenter (pump och relän) där de hävdade att de skulle avhjälpa. Sista servicekillen dömde ut maskinen helt och att det var fel på kretskortet och att några sådana hade de inte på lager..

Till slut, efter totalt 2 månader från att felet hade anmälts, fick vi en helt ny maskin installerad. Denna var något bättre, med en Wifi funktion (helt onödig enligt mig). Den nya maskinen kostar enligt bosch 16 kkr och vår gamla ca 10 kkr enligt deras listpriser. Tyvärr hade våran utgått ur deras sortimentet.

Jag har nu varit i kontakt med Bosch, de hävdar att vi har fått en betydligt bättre maskin varför vi inte är berättigad någon ytterligare kompensation. Min fråga är, är det lönlöst att driva ärendet vidare och hur ska jag isåfall bestrida att deras hantering av ärendet ?

/Plymen
Girig är bara förnamnet.

Bosch har ju agerat fullt korrekt.

3 försök till rep och sen ersatt med ny.

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
hsd
P plymen skrev:
Hej!

/Plymen
Jag tycker att Ni har fått ersättning genom en nyare, bättre?, dyrare maskin
Hoppas att den kommer att fungera länge ;)

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Två månader kan tyckas vara lång tid, men:
Konstaterade servicetekniker 1 att felet kvarstod direkt efter byte av förmodat felaktiga delar? Om inte; hur länge dröjde det innan felanmälan 2 gjordes? O.s.v.
Generellt gäller att en leverantör har 3 reparationsförsök på sig innan varan skall bytas ut mot ny, minst likvärdig, vara. Vissa kedjor byter en felaktig vara direkt, under garantitiden, oftast beroende på att en reparationsprocess kostar mer än (den Kinatillverkade) varans inköpskostnad. Vanligen mindre hushållsapparater, el. handverktyg och dylikt.
Släpp det!

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.