Hej.
Någon som vet ifall det finns ett specifikt namn för att lyfta taket på en del av huset, likt bifogad bild? (Ber om ursäkt för dåliga ritkunskaper).
Är det generellt ett mer komplicerat ingrepp på huset än att lyfta hela taket? Allt kanske helt beror på husets bärande element?
Mvh
Någon som vet ifall det finns ett specifikt namn för att lyfta taket på en del av huset, likt bifogad bild? (Ber om ursäkt för dåliga ritkunskaper).
Är det generellt ett mer komplicerat ingrepp på huset än att lyfta hela taket? Allt kanske helt beror på husets bärande element?
Mvh
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Någon variant av https://sv.wikipedia.org/wiki/Säteritak ?
Hur är nuvarande sadeltak uppbyggt? Jag förutsätter att det är takstolar och inte nockbalk.
Du kommer ju behöva kapa spetsen på alla takstolar som kommer under lådan. Jag tror det blir väldigt komplicerat om du inte kan tänka dig att ha ben från lådans vägg ner till golvet på befintlig våning.
Taklyft är sällan ett lyft av befintligt tak utan man river befintligt tak och bygger en ny våning med ett nytt tak.
Du kommer ju behöva kapa spetsen på alla takstolar som kommer under lådan. Jag tror det blir väldigt komplicerat om du inte kan tänka dig att ha ben från lådans vägg ner till golvet på befintlig våning.
Taklyft är sällan ett lyft av befintligt tak utan man river befintligt tak och bygger en ny våning med ett nytt tak.
Klicka här för att svara
