Är det någon som har erfarenheter av Vårgårdahus, vi har funderat på flera av deras hus, bl.a. Ekängen 3, Eken, Dungen 2.

Jag är oxå på gång och ska bygga ett Vårgårdahus, Linden. Och mina kontakter med dem hittills är väldigt positiva, men man är ju bara i början så man vet ju inte. Men jag är oxå nyfiken på om det finns nån annan i Skåne som har erfarenhet av dem.

Ekängen 4 finns på Husknuten (Göteborg) för visning varje dag.

www.husknuten.se

De har pris på alla hus där samt vad som ingår.

Vi har byggt ett Ekängen 3 strax utanför Jönköping. Huset i sig känns bra men själva uppförandet har inte gått smärtfritt. Vårgårdahus's problem är att man har säljare som säljer huset med mer eller mindre ansvarstagande, sedan när det inte fungerar så vill inte Vårgårdahus ta något som hellst ansvar över att de har rekommenderat säljaren.
I vårat fall hette säljande firman som rekommenderades av Vårgårdahus Svensk Fastighets Utveckling AB (www.arkitekthus.com). Denne i sin tur anlitar egna byggmästare och firmor som ska uppföra huset, och här har det brustit. Redan då plattan var gjuten efter ca fyra månaders försening så började vi fundera på hur det skulle sluta. Sedan har det fuskats lite här och lite där, planerade tiden har dessa inblandade firmor alldrik hållit. Har hört med andra som har byggt med dem och alla är missnöjda med tiden. Vi flyttade in i juni -04, i ett hus utan kyl, inga lister och socklar i köket, inga takpannor, inte färdigpanelat i skarvar, inga knutbrädor, inga skärmtak, inga hängrännor, ingen inkopplad disk eller tvättmaskin, felmonterade ränndaler, mm. Sen kom byggarna till och från och bara klampade in, grejjade lite och stack. Sen fick man städa efter leriga skor mm.
Hall och sovrum fick vattenskador innan vi flyttade in eftersom man inte lagt på takpannorna. Nu har vi fått vatten in i hallen eftersom takfönstret är felmonterat.

Värst har varit att säljaren som då ska ta ansvar över bygget inte vågar påpeka felen för byggarna utan förklarar aistället för mig att de är proffs, och att det finns flera sätt att utföra olika jobb. Det konstiga var att jag alltid fick de sämmre alternativen. Byggarna har nog fått göra alla jobb två gånger eller fler efter påpekanden.
Har tänkt att gör en hemsida om eländet men har inte orkat.

Såg på Insider (tv3) om byggfusk, och kände igen mig när jag såg om familjen som byggt Eksjöhus, fast de hade det mycket värre än oss. Men likheterna firmorna emellan känns stor för mig.

En rekommendation till alla som bygger, följ ABS-95 stenhårt. Betala inte en faktura innan precis allt som skall vara utfört är utfört. Annars tar de bara upp det som ett fel och har två månader till på sig efter slutbesiktning att återställa felet. Du är inte skyldig att betala för icke utfört arbete!!!

Tycker ändå att huset är värt pengarna och vill inte avråda från att bygga Vårgårda, dock har de en lång väg att gå för att ha nöjda kunder.

Hej joakim_p,

Det var mycket på en gång, och tråkigt att höra :'(.

Jag har bara några frågor hoppas att du vill svara på dom.

1. varför blev bygget försenat så länge ?
2. Vad var eran kvalitetsansvarig under hela bygget ?
3. om det gick till så som du har beskrivigt det hela så har jag svårt att förstå att ni inte bytte ut dom klåpare till byggare som ni hade.

Vi har i vecka skrivigt ett avtal med Vårgårdahus Helsingborg där dom har totalentreprenaden för hela bygget ( ett kontrakt ) vi har en person som är vår kontaktperson under hela bygget. det kommer att vara minst 5 byggmöten under byggtiden där våran kvalitetsansvarig kommer att vara med samt vi och Vårgårdahus.

Vi har som den nya lagen säger ett kontrakt enligt
ABS-05, och inte ABS-95 som du säger man skall ha ABS-95 gäller inte längre.

Vi har träffat dom killarna som skall bygga vårat hus och det kändes mycket bra.

Jag tror att det är OK att bygga med Vårgårdahus om man vet om hur de jobbar och att de inte tar ansvar över sina hus. Däremot så måste man verkligen kolla upp säljagenten och byggfirmorna som denne använder. Det är väl bara att be om en god referens innan man skriver på ett kontrakt.
Vad som oxå verkar vara genomgående viktigt är att gardera sig om huset inte blir klart i tid. Typ boende på medelklass hotell och lagerhållning av möblerna tills det nya huset är klart är väl inte för mycket begärt. Vi skulle få 1500kr avdrag per vecka som huset inte stod klart, och det är ju inte mycket till kompensation. Nu har ju vi heller inga barn som tur är. Men tänk en barnfamilj!

Vi hade ett kontrakt på totalentrepenad och ändå strulade det. Tänk om vi hade haft ett par till inblandade!
Vad en kvalitetsansvarig sysslar med vet inte jag, tror inte han var ute och inspekterade en enda gång utom då jag kontaktade honom.
Klåparna som byggde ska troligtvis komma nu på fredag och se om de kan fixa till takfönstret som läcker. Jag har redan skriftligen talat om för Vårgårda säljaren att ingen av byggarna är välkommna in i vårat hus igen. Så vi får väl se om han har nån annan med sig eller om det är samma klantar. Har han samma klantar som innan så vet jag inte vad jag gör. Problemet här ligger i att jag har ett kontrakt med säljaren, säljaren har anlitat en byggfirma som har misslyckats och nu vill säljaren ha sin garanti utförd från byggfirman och skiter i vad kunden tycker. Jag kan ju heller inte sparka ut byggfirman, eftersom att huset inte riktigt är mitt förr än det är klart.

Jag ifrågasatte takfönstret redan innan de satte dit det och alla talade om att det inte skulle vara några problem kring detta. Så jag undrar varför det skulle bli rätt en andra gång om det inte blev det första gången.

Tydligen så bygger inte Svensk Fastighetutveckling så många hus längre, och det byggs nästan överallt i stan, så ryktet har väl kommit ifatt dem!

Tråkigast förutom allt det psykiska när det strular är att det inte känns som att flytta in i ett nytt hus då det fortfarande är halvklart, hela glädjen försvinner. Rätt som det var så vaknade vi av att det var nån på stege utanför sovrummsfönstret osv.

Mulan skrev:
Ekängen 4 finns på Husknuten (Göteborg) för visning varje dag.
Utom Fredagar och Lördagar, är väl bäst att nämna (så att inte någon åker långväga bara för att finna att det är stängt). :)

Hmm..både ris och ros för Vårgårdahus med andra ord.

Har planer på att låta Vårgårda bygga vårt hus och i tråden så ges ju rådet att ta referenser. Någon som har några erfarenheter av dem när de byggt i Eskilstuna med omnejd?

Tycker det verkar bra att man kan välja planlösningen själv och säljaren jag talat med har specat upp bra grundstandard.

Den säljare som har Eskilstuna är ganska så ny ( i alla fall i Eskilstuna) så det finns inte så många referenser antar jag. Vi byggde i skarven mellan den förra och förrförra säljaren så vi kan inte ge några svar, mer än att jag tycker folket på Vårgårdahusfabriken varit tillmötesgående och bra att göra med då vi haft problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.