3 676 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Varför vill Benders att man sätter fiberduk så här?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Jag håller på att bygga en mur, Benders Megawall. Enligt deras instruktion vill de ha en extra fiberduk längst ner.
Är det någon som kan förklara för mig vad denna fibderduk fyller för funktion?
(hämtat från https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
Är det någon som kan förklara för mig vad denna fibderduk fyller för funktion?
(hämtat från https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/MA-SE-2016-MARK-Murar-MEGAWALL-GARDEN-HU.pdf)
En ren gissning - vet ingenting om detta egentligen, men skulle det kunna vara ett extra skydd nerifrån mot rötter som kan krypa under muren från den lägre marknivån på andra sidan muren? Eller tänker jag fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Det kan vara så, men varför sätter man inte den under muren då…? 🤔H huvudtystnad skrev:
Jag har även skickat frågan till Benders kundtjänst, har man lite tur får man ett svar från dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Låter som en bra gissning. Men av samma anledning lite konstigt att de visar att dräneringsröret förläggs i komprimerad 0-63. Eller är det 24-63? Lite oklart från bilden. Vanligtvis är konstruktionen att man skall lägga röret i en "limpa" av dräneringsgrus, med minst 1 dm grus runt om röret.H Hybro skrev:
Jag tycker det ser ut som de vill bara ha olika storlekar på makadamen vilket känns konstigt för de visar ju att det ska ligga fiberduk runt alltihop. Då blir det ju ingen poäng i att lägga en duk till.
Jag hade lagt ett skikt uppifrån och ner med makadam till dräneringen och separerat alltihop med en fiberduk. Fiberduken ska ligga under muren också.
Jag hade lagt ett skikt uppifrån och ner med makadam till dräneringen och separerat alltihop med en fiberduk. Fiberduken ska ligga under muren också.
Inte helt tydligt men de ligger ju dränerande mtrl över röret och sen kompakt mtrl under, visst kunde de lyft röret i ritningen någon mmC cpalm skrev:
Det är inte det att röret ligger för lågt, utan att gruslimpan normalt omsluter dräneringsröret snarare än ligger ovanpå detta. Jämför (lånad bild från https://silbodalssten.se/dranering-stockholm/):T topmount skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja fast vill du verkligen släppa ned allt vatten under en fristående mur? Lite skillnad på en husgrund som din bild visarC cpalm skrev:
Bra fråga. Inser att jag valde en mindre bra bild, menade inte att muren nödvändigtvis bör stå på dränerande material. Utan poängen var att om man vill försäkra sig om att inte finkornigt material sätter igen dräneringsröret finns det ingen logik i att bädda in röret i ett sådan material.T topmount skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Som Hybro med flera mycket riktigt har listat ut, så är det skydd för dräneringsröret. Benders svarar så här:
"Hej,
Fyller egentligen ingen större funktion men vi visar den för att förtydliga att skilja på materialen så att det inte kommer in finmaterial i dräneringsröret.
Viktigast är fiberduken som håller jorden, dvs den heldragna gula linjen på resten av bilden.
Ha det gott!"
Själv har jag inget dräneringsrör, så det kommer inte ha någon betydelse…
"Hej,
Fyller egentligen ingen större funktion men vi visar den för att förtydliga att skilja på materialen så att det inte kommer in finmaterial i dräneringsröret.
Viktigast är fiberduken som håller jorden, dvs den heldragna gula linjen på resten av bilden.
Ha det gott!"
Själv har jag inget dräneringsrör, så det kommer inte ha någon betydelse…