Kanske mer lämpat för något audioforum någonstans på nätet, men med den närmast obegränsade bredd och kunskap som finns på BH, så varför inte här:)

Hursomhelst, köpte mig ett par (i mitt tycke) dyra BT-lurar på Black Friday. Ett par JBL E65BTNC som var nersatta från 2000 kr till en tusenlapp. Trevliga lurar med aktiv brusreducering, om än knappast värda 2000. Vad som förundrade mig är, varför det på lurar i den prisklassen, inte finns någon bas- och diskantkontroll eller EQ. Vid sökning på nätet verkar den funktionen lysa med sin frånvaro på typ alla trådlösa lurar. Varför? Finns det verkligen ingen efterfrågan på sådan funktionalitet? Visst, finns EQ i telefonen, iaf typ. Eftersom möjligheten till "system-wide" EQ försvann i en Android-version för länge sedan så får jag förlita mig på en EQ när jag kör Spotify (som inte sällan krashar) och en inbyggd EQ i appen jag kör webradio i som är skräp. Kan alltså inte ha samma ljud oberoende av vad jag lyssnar på. Finns någon mjukvara som heter Viper4Android, men då måste man ha root osv. Så, tonkontroll i lurarna hade varit väldigt trevligt. För att lyssna på musik med en flat kurva tar i mitt tycke bort typ 70% av upplevelsen då ljudet blir så "skarpt" och tråkigt. Finns säkert dom som tycker att man ska lyssna på musik som den är inspelad och det kanske möjligen är sant om man har ett system för flera hundra tusen, men precis som jag kanske vill redigera semesterbilderna så de ser lite färggladare ut så vill jag ha lite mer bas och diskant när jag lyssnar på musik.
Samma fenomen med BT-högtalare; förr kunde man ställa in bas och diskant på stereon, gamla bergsprängaren och t.om. datorhögtalare, men på de flesta moderna BT-högtalare finns ingen tonkontroll öht. Varför har det blivit så? Ska vi bara lyssna på platt Spotify-pop å hålla käften?:p

Peltor har/hade EQ i vissa av sina lurar.
Tror inte jag har sett EQ på några bättre hörlurar alls annars, utan tillverkarna förväntar sig att du löser det innan du skickar signalen till lurarna/högtalarna via kabeln/trådlöst.

Kan bara säga att Viper4Android är totalt suverän när det gäller att få till ett bra ljud. Kan få vilka billiga lurar som helst att låta som bettydligt dyrare. Det är värt att roota luren enbart för denna underbara app, du blir inte besviken.

Jag köpte Sennheiser PXC550 och där laddar man ner en app med lite olika inställningar men den är ljusår ifrån V4A.

Jag har en EQ app på telefonen till mina Samsung lurar (level over) Tror Sony har löst det liknande

Finns i vissa lurar, tex. jaybird X3 har, styrs via en app i telefonen. Tyckte dock att det var bättre ljud utan att ändra den, brukar annars tycka basen ofta är för fattig.

Inte riktigt samma sorts lurar men men, det borde ju finnas andra märken som har liknande saker.

Jag kör B&O H8 och H5 och bägge styr man EQ i B&O´s app, funkar kanonbra. Har du kollat om dina lurar inte har nån app?

Verkar inte som det finns till mina tyvärr.. Är bara så förundrad att det inte finns inbyggt på typ de flesta BT-lurar, speciellt som ljudinställningsmöjligheterna är så dåliga i åtminstone Android-mobiler. Vore så enkelt.
T.ex. som IKEA har löst det med sin BT-högtalare; håll inne en knapp, vrid (skulle kunna vara +/- knapparna på ett par lurar) för att öka/minska bas, tryck på knappen för att bekräfta, vrid för att öka/minska diskant, tryck för att bekräfta.
Vill inte bara ha "bass boost", vill kunna ändra diskant också, behövs då man tyvärr inte är ung längre och känsligheten för höga frekvenser minskar med ålder.

Vad gäller Viper4Android verkar det vara väldigt svårt att få att fungera med min "udda"-mobil, en Moto G5s Plus.

A acrophobic skrev:
Kanske mer lämpat för något audioforum någonstans på nätet, men med den närmast obegränsade bredd och kunskap som finns på BH, så varför inte här:)

Hursomhelst, köpte mig ett par (i mitt tycke) dyra BT-lurar på Black Friday. Ett par JBL E65BTNC som var nersatta från 2000 kr till en tusenlapp. Trevliga lurar med aktiv brusreducering, om än knappast värda 2000. Vad som förundrade mig är, varför det på lurar i den prisklassen, inte finns någon bas- och diskantkontroll eller EQ. Vid sökning på nätet verkar den funktionen lysa med sin frånvaro på typ alla trådlösa lurar. Varför? Finns det verkligen ingen efterfrågan på sådan funktionalitet? Visst, finns EQ i telefonen, iaf typ. Eftersom möjligheten till "system-wide" EQ försvann i en Android-version för länge sedan så får jag förlita mig på en EQ när jag kör Spotify (som inte sällan krashar) och en inbyggd EQ i appen jag kör webradio i som är skräp. Kan alltså inte ha samma ljud oberoende av vad jag lyssnar på. Finns någon mjukvara som heter Viper4Android, men då måste man ha root osv. Så, tonkontroll i lurarna hade varit väldigt trevligt. För att lyssna på musik med en flat kurva tar i mitt tycke bort typ 70% av upplevelsen då ljudet blir så "skarpt" och tråkigt. Finns säkert dom som tycker att man ska lyssna på musik som den är inspelad och det kanske möjligen är sant om man har ett system för flera hundra tusen, men precis som jag kanske vill redigera semesterbilderna så de ser lite färggladare ut så vill jag ha lite mer bas och diskant när jag lyssnar på musik.
Samma fenomen med BT-högtalare; förr kunde man ställa in bas och diskant på stereon, gamla bergsprängaren och t.om. datorhögtalare, men på de flesta moderna BT-högtalare finns ingen tonkontroll öht. Varför har det blivit så? Ska vi bara lyssna på platt Spotify-pop å hålla käften?:p
Jag tror det beror på att kvalitetshörlurar har i det närmaste felfri ljudåtervinning. Dvs frekvensåtergivningen är "spikrak" (nåja) från 20 - 20.000HZ. Dvs att frekvenskompensera ska inte behövas. I en vanligt högtalaranläggning (även högkvalitativ sådan) kan frekvenskompensering behövas pga rumsakustiken. Men det är ju inget problem med hörlurar. De behöver inte kompenseras för någon rumsakustik.Så antingen får su köpa lite bättre hörlurar, eller lyssna på välinspelad musik. Streamad musik har en del begränsningar i kvalitet. Så även källans kvalitet spelar in hur det faktisk låter. Ingen köper ju CD länfre, men prova att lyssna på samma låt på CD och streamad. Skillnad?

P Per i Hamrånge skrev:
Jag tror det beror på att kvalitetshörlurar har i det närmaste felfri ljudåtervinning. Dvs frekvensåtergivningen är "spikrak" (nåja) från 20 - 20.000HZ. Dvs att frekvenskompensera ska inte behövas. I en vanligt högtalaranläggning (även högkvalitativ sådan) kan frekvenskompensering behövas pga rumsakustiken. Men det är ju inget problem med hörlurar. De behöver inte kompenseras för någon rumsakustik.Så antingen får su köpa lite bättre hörlurar, eller lyssna på välinspelad musik. Streamad musik har en del begränsningar i kvalitet. Så även källans kvalitet spelar in hur det faktisk låter. Ingen köper ju CD länfre, men prova att lyssna på samma låt på CD och streamad. Skillnad?
Har inte så mycket med frekvenskompensering att göra som jag ser det, utan personligt tycke och smak. Precis som jämförelsen med foton som jag gjorde. Vi är mindre känsliga för höga och låga frekvenser, så "de flesta" av oss uppskattar att höja de områdena lite. Dessutom är väl det mesta inspelat väldigt platt av tekniska skäl, för att allt ljud ska ha samma "dynamiska utrymme", eller hur man ska säga, oavsett frekvens. Har man dessutom tinnitus och är lite ljudkänslig för mellanregister, vilket gör att det blir väldigt skränigt när man exempelvis lyssnar på metal, så vill man strypa den delen lite.
Och hardstyle/hardcore blir inte samma sak med platt kurva:rofl:

Precis som sandos skriver har vissa tillverkare/lurar EQ i appen som tillhör lurarna, tex jaybird X3
Skärmdump av Jaybird X3-appens EQ-inställningssida med olika förinställda ljudprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.