93 879 läst ·
873 svar
94k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Jag ber alltid om en prisuppskattning på hantverkare. Då blir det ingen överraskning...B boohoo skrev:Om företaget upplever så mycket gnäll från privatkunder som tycker bolaget överfakturerar, kanske det är i bolagets intresse att informera kunderna vad det kommer kosta? Tänk vad mycket tjafs bolaget då skulle slippa.
Och det samma gäller ju givetvis åt andra hållet. Privatkunder bör ha i sitt eget intresse att fråga vad saker och ting kommer kosta.
problemet är att 80% av alla hantverkare (enligt min egen erfarenhet) uppger ett pris när man frågar men fakturan är likväl på ett högre belopp. Man undviker gärna att prata om framkörningsavgifter, kilometerdebitering, materialkostnader, bortforsling av material och allt annat mellan himmel och jord som man BORDE nämna om en kund frågar efter priset.L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Tyvärr har detta beteende gjort mig till världens jobbigaste kund, jag vill ha allt skriftligt och jag måste ställa alla dessa frågor.
Det enda jag vill ha är en hantverkare som är transparent med kostanden och där det inte känns som att man blir ”lurad”, men tyvärr är denna sociala kompetens sällsynt bland hantverkare, tyvärr.
Administration, lön till sälj, chefer mm.R RoAd skrev:Här krävs det lite siffror på hur du räknar. Behöver du få in 100K i månaden för att betala ut en lön på 25.000kr ? Tillåt mig tvivla. Jag gissar att du anger nettolönen (varför?) så jag lägger på 33% skatt.
Då hamnar bruttolönen på ca 33.000kr. Arbetsgivaravgift blir ca 10.000kr. Den totala lönekostnaden blir då 43000. Räknar vi med 5 veckors semester på det som ska betalas ut trots att du inte kan fakturera för dem så blir det ytterligare ca 4.000 i månaden. Så knappt 50.000kr ska in för att täcka lönekostnaden.
Vill du redovisa var de övriga 50000 går till?
har en vän som har en liten byggfirma med ca 10 anställda, hans kostnader för en anställd gör att han måste ta minst 290kr tim plus moms för break even
Men då blir det inget över till han.
Exakt vad han räknar in i det vet jag inte
Redigerat:
Jag köper nästan alltid på löpande räkning, det brukar bli billigast. Då behöver hantverkaren inte ta i för eventuella saker som dyker upp när man börja riva i gammalt, man betalar vad det kostar. Aldrig en offert på ett jobb under 100k. Jag vänder mig inte till en massa olika hantverkare och frågar pris heller, jag vänder mig till dom jag vet är bra och så får det räcka med det. Fast var och en gör ju som den vill.Totem skrev:
Redigerat:
Ingen som tror att det är gratis men varför tror hantverkare att dom ska få betalt som hjärnkirurger? Sen dom gånger man frågar om pris är det väldigt sällan man får nått vettigt svar.L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
U Utsliten och utdömd skrev:Vem har sagt att de blev irriterade på priset?
Jag sa att jag inte hade så mycket problem med att privata sektorn gnällde på priser, jag tror de flesta var/är nöjda med min prissättning.
Men det är en massa gnäll här att hantverkare har dyra påslag, höga timpriser osv. Jag önskar bara att någon här på forumet kunde förstå att av en hantverkares 700kr/h så får de 180kr/h i fickan, med 0 kr i resultat till bolaget.
Det är nog okay, så länge det inte följer med en praktikant ,som inte gör och kan någonting, och debiterar med 700:-/tim, också.Fairlane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja den nivån blir ingen rik på. Men det blir inte 100 000 i månaden heller av 290 kr/h.N noone70 skrev:
Möjligt att de har koll på vad siffrorna innebär men här på forumet är förvirringen total.K kortis skrev:Företag framhåller ju alltid vilka låga löner konkurenterna har så därför kan de inte höja lönerna. Alla större byggföretag har täta kontakter med varandra och delar lönestatistik med varandra. Du kan vara lugn för att Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen har stenkoll på och facken får ju del av det egna företagets löner och hur mycket de arbetat, småföretagare på orten träffar ju varandra regelbundet ja de träffas ju bara för att ha kul ihop. Eller? Får även byggföretagen ”böter” om de betalar för höga löner?
Vad är det vi jämför, äpplen och papayor?
Grundlön eller taxerad inkomst i en högkonjunktur för stor rörlighet och mycket övertid?
Du inser att det kostar att ligga ute hela veckan, därav traktamente.
Klart att det går att snåla och få en slant över.
Men kom inte och påstå att detta är grundlön i din jämförelse.
Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför har inte plantan som hittat på prisinformationslagen tänkt ut att hantverkare även ska ha ett jämförelsepris per timme.
Alla elektriker i Sverige kostar 800,00 kr i snitt per timme.
Pelles Växelström AB
Pris / timme : 650,00 kr
JFP / timme : 800,00 kr.
Då har ju alla snåla privatkunder möjlighet precis som på Konsum till prisjämförelse.
PRO brukar ha matkassen där de handlar samma varor i olika butiker och ser var de får betala minst.
De skulle de även göra med hantverkare![]()