Min Ecozon VP utedel hade stannat och jag vet inte varför…. Märkte det då elpatron gick in o förbrukningen rakade i höjden. Monterade av skydddet o kollade så att brytare var på vilket den var. Kollade säkringarna i centralen och de var oxo ok. Dock kan jag se att gul lampa indikerar att larm utlöst. Samtidigt lyser även grön. Det som gjorde att pumpen nu startade var att jag ”tryckte” på en röd gummihatt vid själva kompressorn .Kanske bra, ingen aning, jag vill ju att den ska gå, men varför…och vad kan ha hänt att den stannade..? Underhåll har den inte fått på ganska många år så det kan vara dags..men vilka åtgärder bör tas? Och är det något att göra på egen hand?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
I mitten 2 säkringar som är avstängda, ska stå uppåt slå upp en i taget. Till höger ett motorskydd som ska lösa om kompressorn drar mycket ström. Kan bero på att en säkring gått sönder eller kompressorn går trögt eller annat fel med den. Återkommer det med säkringar och motorskydd, blir det felsökning av någon.
Kan inte dessa värmepumpar, men den röda gummihatten är sannolikt en högtryckspressostat.
Den kan lösa ut om inte värmepumpen blir av med producerad värme.
Kolla i första hand cirkulationen i vattenflödet. Finns det någon smutssil i rörledningarna?
Att säkringarna löst ut beror sannolikt på ngt annat fel, men kompressorn går nu alltså?
Kolla i första hand cirkulationen i vattenflödet. Finns det någon smutssil i rörledningarna?
Att säkringarna löst ut beror sannolikt på ngt annat fel, men kompressorn går nu alltså?
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Det du har återställt är högtrycksvakten. Kolla cirkulationspump och smutsfilter på värmesystemet.L lordi skrev:Kan inte dessa värmepumpar, men den röda gummihatten är sannolikt en högtryckspressostat.
Ja kompressor går nu efter att jag tryckte på gummihatten. Den verkar dock gå hela tiden (och inte stanna). Jag provade att bryta husets ström och då jag satte på den igen startade fläkten igen…prövade oxo att bryta säkringen på utedelen och då jag återställde den startade kompressorn igen…kanske är det ok nu men lite märkligt då den brukar gå i kortare intervall. Jag såg att jag lade in fel bild tidigare i flödet, säkringen var INTE utlöst i utgångsläget utan jag bröt den …L lordi skrev:Kan inte dessa värmepumpar, men den röda gummihatten är sannolikt en högtryckspressostat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu verkar det som kompressorn ”fungerar”. Men den stannade säkert av en anledning och jag försöker nu hitta manualer till panna och utedel. Min installation är Strömsnäspanna 500 l med en kopplad utedel Ecozon VPLV 700. Den senare verkar svår att hitta manual för, då den nu verkar säljas under annat namn (Ecodan).S sepani skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden