8 587 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Varför ska man inte använda trefas skarvsladd?
Hej
Någon som vet anledningen till varför man under inga omständigheter får använda en skarvsladd till trefas när man ska koppla in en brännugn (till keramik)?
Tacksam för svar.
Någon som vet anledningen till varför man under inga omständigheter får använda en skarvsladd till trefas när man ska koppla in en brännugn (till keramik)?
Tacksam för svar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Var har du hört det? Jag kan tänka mig att det som menats är att man inte ska stoppa i stickproppen med ugnen igång, utan se till att den är helt avstängd innan man stoppar i.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Det kan ju även handla om att man inte har skarvsladdar på platsbestämd utrustning, eller vad man ska säga. T.ex. ska man inte ha skarvsladd på en tvättmaskin.
//Patrik
//Patrik
Nu är ju frågan vad TS menar med skarvsladd också, menar han skarvsladd som en förlägning till den befintliga fasta kabeln i ugnen eller pratar vi om den i ugnen fast monterade gummikabeln. Av någon anledning är det många som helt enkelt kallar en gummikabel för skarvsladd vare sig den är fast eller inte.
Vet inte om det finns några specifika regler just för brännugnar.maritahedstrom skrev:
Men skarvsladdar ska man ju alltid se som en tillfällig lösning! Speciellt noga inom industri osv där de lätt kan bli skador på sladdar som ligger å dräller på golvet.
TS är väl för övrigt en hon...
Jag fattar det som att det finns ett trefasuttag
någonstans och en sladd med en trefaskontakt
på en brännugn. Sladden är för kort för att ugnen ska kunna placeras där man vill, men någon har sagt att man inte får använda en skarvsladd. Tydligen specifikt om det är en brännugn. Eller är det så att brännugnen drar så extremt mycket?
Jag fattar det som att det finns ett trefasuttag
någonstans och en sladd med en trefaskontakt
på en brännugn. Sladden är för kort för att ugnen ska kunna placeras där man vill, men någon har sagt att man inte får använda en skarvsladd. Tydligen specifikt om det är en brännugn. Eller är det så att brännugnen drar så extremt mycket?finns ju 3fasskarvsladdar att köpa överallt på byggvaruhusen, så nog får man använda dom...
Är det trefasskarvsladdar för brännugnar?
om brännugnen har en vanlig europahandske typ ovan (fast med 5 stift, inte 4 som visas) så kan man kalla skarvsladdarna på jula för trefasskarvsladd till brännugnar
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Jag ver inte om det duger med en skarvkabel på 2,5 kvadrat. En av de tidigare ägarna av mina föräldrars gård var keramiker och i verkstaden var det säkrat 3x35 ampere när de flyttade dit.
Jag säger återigen, är vi alla säkra på att TS inte helt enkelt menar en gummikabel (anslutningskabel) som är fast i ugnen och sitter med uttag i andra ändan eller är direktkopplad och helt enkelt kallar det för skarvkabel och därmed missuppfattat hela grejen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför du inte ska använda din billiga multimeter för att mäta starkström!
El -
Varför inte använda PU överallt i nybyggnationer? Och varför gör inte fler det?
Isolering -
Spisplattor och ugn kan inte användas samtidigt. Varför?
Vitvaror -
Varför inte använda 16A?
El -
Varför kan man inte använda ett T-rör istället?
Ventilation