Definiera "din", tack? Är det inte så att den tillhör bolaget som förser dig med vatten och att dess skick är deras huvudvärk, vilket medför att felaktig överdebitering också är deras problem? Eller cyklar jag?

Magnus E K
1210 kubikmeters förbrukning på tre år? Är det en mätare till en villa eller ett lägenhetshus med flera lägenheter och tvättstuga?

Bästa svaret

Naturvårdsverket räknar med 170 liter vatten per person och dygn, mer realistiskt så kanske det ligger runt 130 liter/dygn. - såvida det inte är tonåringar som duschar slut på varmvattnet hela tiden, då går det åt mer...

1210000 liter / (365*3) = 1015 liter dygnet är motsvarande knappt 6 personer förbrukning räknat som 170 liter per dygn/person.

Är ni färre personer än så, blir det kanske att jaga efter smårinnande toaletter och droppande kranar, att ni är ensam på mätare så att det inte försörjer mer än 1 bostad tex. en förtätning/ombyggnad av fastigheten från 1 bostad till 2 bostäder, och i det värre fallen att det kanske är läckor i rör... är det på en villa så kan gräsmattevattning och annat i trädgårdsförbrukning av vatten sluka rätt stora mängder vatten.

Hej igen
Det är såhär. Imorgon kommer någon från vatten bolaget att titta på min vattenmätare.
Det blev för ett par dagar sen att glömde stänga av kranen till slangen som jag vattnar med min gräs och trädgård. Vattnet rann ut hela 7 timmar 🙄 innan jag upptäckte det.
Vet inte hur mycket vatten det gick åt?
Annars är vi 2 vuxna och en tonåring hemma.
Bor i en mellanstor villa.

Z Ziki skrev:
Hej igen
Det är såhär. Imorgon kommer någon från vatten bolaget att titta på min vattenmätare.
Det blev för ett par dagar sen att glömde stänga av kranen till slangen som jag vattnar med min gräs och trädgård. Vattnet rann ut hela 7 timmar 🙄 innan jag upptäckte det.
Vet inte hur mycket vatten det gick åt?
Annars är vi 2 vuxna och en tonåring hemma.
Bor i en mellanstor villa.
Vad är det du skulle behöva vara orolig över?

Magnus E K Magnus E K skrev:
1210 kubikmeters förbrukning på tre år? Är det en mätare till en villa eller ett lägenhetshus med flera lägenheter och tvättstuga?
Hej
2021 byttes den. Så det är 4 år sen den byttes. Skrev i min senaste inlägg att jag för ett par dagar sen glömde stänga av kranen till slangen ute i min trädgård i 7 timmar.

X xxargs skrev:
Naturvårdsverket räknar med 170 liter vatten per person och dygn, mer realistiskt så kanske det ligger runt 130 liter/dygn. - såvida det inte är tonåringar som duschar slut på varmvattnet hela tiden, då går det åt mer...

1210000 liter / (365*3) = 1015 liter dygnet är motsvarande knappt 6 personer förbrukning räknat som 170 liter per dygn/person.

Är ni färre personer än så, blir det kanske att jaga efter smårinnande toaletter och droppande kranar, att ni är ensam på mätare så att det inte försörjer mer än 1 bostad tex. en förtätning/ombyggnad av fastigheten från 1 bostad till 2 bostäder, och i det värre fallen att det kanske är läckor i rör... är det på en villa så kan gräsmattevattning och annat i trädgårdsförbrukning av vatten sluka rätt stora mängder vatten.
Hej
Tack för din svar. Den byttes ut 2021 .
Sen för ett par dagar sen glömde stänga av vattenkran till slang i min trädgård och det rann ut vatten i hela 7 timmar🙄

H HJ-C skrev:
Vad är det du skulle behöva vara orolig över?
Hej
Jag är orolig att den ser ut så smutsig. Det ska väl inte vara så.

Z Ziki skrev:
Hej
Jag är orolig att den ser ut så smutsig. Det ska väl inte vara så.
Men den är som sagt vattenbolagets egendom. Du behöver inte bry dig om den.

Z Ziki skrev:
Vattnet rann ut hela 7 timmar
Det är ingenting. Helt försumbart jämfört med ett års normalförbrukning. Det är bara en vattenspridare igång mindre än en arbetsdag.

Om vi ponerar 10 liter i minuten ur slangen (det motsvarar en rätt ordentligt flödig dusch), så motsvarar det 4,2 m³ vid 7 timmar, visst det är lite surt med 'förlorade' mängden vatten pga. en glömd, ej stängd kran, men i sammanhanget blygsam del av den årliga vattenförbrukningen - motsvarar 1 månad vattenförbrukning för 1 person räknat på 140 liter/dygnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.