1 857 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Varför sälja huset överhuvudtaget? (Framförallt köpa ett...)
Sällan jag skriver, men ibland måste det ut...
Känns som att forumet närmast svämmar över av trådar där nyblivna köpare hävdar dolda fel för snart sagt allting som man kan hitta (på) för att få pengar.
Eller där säljare frågar om råd pga att köpare kommer med alla möjliga verkliga eller hittepå-fel för att få renoveringar gjorda på annans bekostnad.
Vad är det för fel på människor idag?
Kan ingen längre ta ansvar för sig själv och sina egna bristande handlingar när det gäller just husköp? (och ibland som säljare)
Man fullkomligt baxnar när man läser orsaker till anmälningar eller hot om tingsrätt för fel som inte ens finns i en normal människas ögon.
Väldigt många skyller också på att det inte finns tid till undersökning därför att allt går så fort.
Är säkert så i områden med högt tryck, men det är ju knappast säljarens fel att en köpare hoppar på tåget utan att kolla ordentligt.
Efter att ha läst i detta forum, så vet jag i alla fall att jag själv vid en eventuell försäljning kommer att ha så många klausuler till köpare att det kommer att vara säkert att sälja, även till dem som inte släppt taget om tutten ännu...
Mitt råd till många av dessa är att i stället för för att hitta skäl till dolda-fel-pengar, kavla upp ärmarna och ta tag i problemet!
Känns som att forumet närmast svämmar över av trådar där nyblivna köpare hävdar dolda fel för snart sagt allting som man kan hitta (på) för att få pengar.
Eller där säljare frågar om råd pga att köpare kommer med alla möjliga verkliga eller hittepå-fel för att få renoveringar gjorda på annans bekostnad.
Vad är det för fel på människor idag?
Kan ingen längre ta ansvar för sig själv och sina egna bristande handlingar när det gäller just husköp? (och ibland som säljare)
Man fullkomligt baxnar när man läser orsaker till anmälningar eller hot om tingsrätt för fel som inte ens finns i en normal människas ögon.
Väldigt många skyller också på att det inte finns tid till undersökning därför att allt går så fort.
Är säkert så i områden med högt tryck, men det är ju knappast säljarens fel att en köpare hoppar på tåget utan att kolla ordentligt.
Efter att ha läst i detta forum, så vet jag i alla fall att jag själv vid en eventuell försäljning kommer att ha så många klausuler till köpare att det kommer att vara säkert att sälja, även till dem som inte släppt taget om tutten ännu...
Mitt råd till många av dessa är att i stället för för att hitta skäl till dolda-fel-pengar, kavla upp ärmarna och ta tag i problemet!
Det är en kulturell förändring som sammanfattas så bra av TS i granntråden om ett försök att hävda dolt fel:
"Går det så går det."
Den yngre halvan är helt enkelt mer om sig och kring sig i dag, eller som kanske den äldre halvan skulle säga, mer egoistiska.
Till detta kommer en annan kulturell trend och en stor grupp av den yngre halvan av befolkningen från den etablerade medelklassen har levt ett mycket mer skyddat liv än tidigare generationer. De är vana vid ett högreglerat samhälle där man har tagits hand om i kollektivet och att det alltid har funnits föräldrar, fritidspedagoger, lärare och senare i livet chefer som har skyddad dem (curlingdebatten). Civilrättsliga förhållanden med andra människor blir således obegripliga för dem. Det blir lite som inomhushuskatter som plötsligt ger sig utanför dörren och möter utomhuskatterna.
"Går det så går det."
Den yngre halvan är helt enkelt mer om sig och kring sig i dag, eller som kanske den äldre halvan skulle säga, mer egoistiska.
Till detta kommer en annan kulturell trend och en stor grupp av den yngre halvan av befolkningen från den etablerade medelklassen har levt ett mycket mer skyddat liv än tidigare generationer. De är vana vid ett högreglerat samhälle där man har tagits hand om i kollektivet och att det alltid har funnits föräldrar, fritidspedagoger, lärare och senare i livet chefer som har skyddad dem (curlingdebatten). Civilrättsliga förhållanden med andra människor blir således obegripliga för dem. Det blir lite som inomhushuskatter som plötsligt ger sig utanför dörren och möter utomhuskatterna.
Redigerat:
Många som köper hus har ingen som helst kunskap!
När man måste googla allt så är det nog lättare o bo i hyreshus!
Har aldrig haft besiktningsman vid husköp
Hjälper inte ett skit när dom skriver bör kontrolleras i hela dokumentet!
Bättre ha med en med kunskap
När man måste googla allt så är det nog lättare o bo i hyreshus!
Har aldrig haft besiktningsman vid husköp
Hjälper inte ett skit när dom skriver bör kontrolleras i hela dokumentet!
Bättre ha med en med kunskap
Jag vet inte vad det beror på, men jag upplever detta som ett mycket brett "samhällsproblem" idag.
Av någon anledning har de senaste generationerna som kommit upp i vuxenålder helt och fullständigt tappat konceptet "personligt ansvar". Allt är i alla lägen "någon annans fel" , aldrig kan ens egna handlingar och beslut vara orsaken till att de finner sig i den situation de gör.
Att de har en massa rättigheter till allt möjligt ser de dock som självklart...
Av någon anledning har de senaste generationerna som kommit upp i vuxenålder helt och fullständigt tappat konceptet "personligt ansvar". Allt är i alla lägen "någon annans fel" , aldrig kan ens egna handlingar och beslut vara orsaken till att de finner sig i den situation de gör.
Att de har en massa rättigheter till allt möjligt ser de dock som självklart...
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag tror att problemet överdrivs. Och jag tror att det är vanligare med köpare som på olika sätt blivit lurade vid köp, än köpare som kommer med felaktiga/orimliga krav på dolt fel.
En del trådar här om dolda fel missuppfattas. En köpare som råkar ut för ett fel, väl medveten om att detta ”får jag nog ta själv”, men som ställer frågan här. Det kan ju vara så att man missuppfattar reglerna åt andra hållet. Det här jag tror jag måste stå för, det kanske är solklart att jag borde kräva ersättning. Att ställa frågor av den typen måste man få göra utan att bli utsatt för andra medlemmars hån.
I min bekantskapskrets vet jag två som fått krav om dolt fel, men där köparen gav upp efter inledande kontakter. En granne här (så jag känner båda sidor lite) gav upp där jag tyckte de ren moraliskt hade rätt. Det fanns indikationer om läcka från taket. Säljaren hävdade att det var åtgärdat. Visade sig att åtgärden var en vattenhink nedbäddad i vindsisoleringen. Vanliga år dunstade vattnet ur hinken så den aldrig blev överfull. Men så kom en regnsommar...
En del trådar här om dolda fel missuppfattas. En köpare som råkar ut för ett fel, väl medveten om att detta ”får jag nog ta själv”, men som ställer frågan här. Det kan ju vara så att man missuppfattar reglerna åt andra hållet. Det här jag tror jag måste stå för, det kanske är solklart att jag borde kräva ersättning. Att ställa frågor av den typen måste man få göra utan att bli utsatt för andra medlemmars hån.
I min bekantskapskrets vet jag två som fått krav om dolt fel, men där köparen gav upp efter inledande kontakter. En granne här (så jag känner båda sidor lite) gav upp där jag tyckte de ren moraliskt hade rätt. Det fanns indikationer om läcka från taket. Säljaren hävdade att det var åtgärdat. Visade sig att åtgärden var en vattenhink nedbäddad i vindsisoleringen. Vanliga år dunstade vattnet ur hinken så den aldrig blev överfull. Men så kom en regnsommar...
Fast jag vet inte, tycker nästan vartenda bostadsaffär i bekantskapskretsen präglas av gnissel och att folk känner sig lurade och börjar bubbla om dolda fel trots att det handlar om att ta över ansvaret för den nya egendomen. Att det sen är en mindre grupp som faktiskt ställer formella krav på ersättning från säljaren håller jag med om.H hempularen skrev:Jag tror att problemet överdrivs. Och jag tror att det är vanligare med köpare som på olika sätt blivit lurade vid köp, än köpare som kommer med felaktiga/orimliga krav på dolt fel.
I Stockholm tycks mäklarna ha löst detta fenomen för bostadsrätter genom att köparna bara träffar säljarna långt borta från lägenheten och högst två korta gånger under mäklarens överinseende.
Det såldes cirka 65 000 villor och 120 000 lägenheter 2021. Ganska få skriver på byggahus om dolt fel. Att man som köpare tvingas köpa grisen i säcken vittnar om att du inte är en av alla unga vuxna som faktiskt tvingas göra det, iaf om man vill ha ett hus i en storstadsregion. Man kanske skulle behöva se över regelverket kring detta men det är komplext.
Man har alltid köpt grisen i säcken när man köper bostadsrätter och fastigheter. Besiktningsman var ett okänt begrepp tills nyligen.J Johan456 skrev:Det såldes cirka 65 000 villor och 120 000 lägenheter 2021. Ganska få skriver på byggahus om dolt fel. Att man som köpare tvingas köpa grisen i säcken vittnar om att du inte är en av alla unga vuxna som faktiskt tvingas göra det, iaf om man vill ha ett hus i en storstadsregion. Man kanske skulle behöva se över regelverket kring detta men det är komplext.
Men visst går affärerna väldigt snabbt nu i storstadsregionerna p g a billiga pengar och demografin.
Frågan är om det vi ser på forumet är samhället i snitt eller har byggahus.se utvecklats till svenska delen av internets slaskhink i frågan 
Att det är fler trådar på detta temat tycker jag är tydligt men kan det handla om att forumet blivit mer synligt i sökmotorer, facebook osv kopplat till att det är enkelt att regga ett någorlunda anonymt konto?
Att det är fler trådar på detta temat tycker jag är tydligt men kan det handla om att forumet blivit mer synligt i sökmotorer, facebook osv kopplat till att det är enkelt att regga ett någorlunda anonymt konto?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad, varför luktar det i huset?
Grund & Markarbeten -
Varför luktar förbränningstoan utanför huset
Fritidshus -
Varför kan jag ej belåna huset hos banker, smålån?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varför luktar det blöt aska i huset? Eldstad
Värme allmänt -
Varför ska säljaren förbesiktiga huset
Köpa & Sälja hus