Hej!
Vi har en relativt ny gaspanna från Valliant, både för sluten krets för uppvärmning och varmvattnet i huset.
När jag kom hem idag hörde jag hur det droppade från avrinningsröret. Har därefter testat att motionera säkerhetsventilerna (se markering på bild) men nu upplever jag att det rinner lite mer.
Vattnet är kallt och rent. Trycket sjunker inte heller på värmekretsen, men kan ju vara att vattnet jag tappade ut på kretsen nu värms upp.
Se video gällande hur snabbt det rinner. Ska jag ringa vvsare för att byta ventiler eller ska man avvakta något?
Tack på förhand för input!
Vi har en relativt ny gaspanna från Valliant, både för sluten krets för uppvärmning och varmvattnet i huset.
När jag kom hem idag hörde jag hur det droppade från avrinningsröret. Har därefter testat att motionera säkerhetsventilerna (se markering på bild) men nu upplever jag att det rinner lite mer.
Vattnet är kallt och rent. Trycket sjunker inte heller på värmekretsen, men kan ju vara att vattnet jag tappade ut på kretsen nu värms upp.
Se video gällande hur snabbt det rinner. Ska jag ringa vvsare för att byta ventiler eller ska man avvakta något?
Tack på förhand för input!
Framför allt, vad står det för värde på toppen av den. Vad visar manometern för tryck i värmesystemet. Mer än 1,5 bar kanske och då ska den läcka ut tryck. Det svarta vredet till höger serr ut att vara för på fyllning av värmesystemet, är den tät. Normalt är att ha ca 1 bar i systemet, är det uppe på över 1,5 bar, så tappa ur till 1 bar, så det finns exspansionsmöjlighet när vattnet blir varmare. Kan ha kommit en flisa som sattt sig fast i gummitätningen och brukar inte lossna. Hjälper det inte att chocka den, så det bara byte som gäller.
EDIT En röris byter den på ca 20 min + framkörning, pratar du med en röris, så ta ett foto på den och skicka, då vet hen direkt vad som behöver medtagas.
EDIT En röris byter den på ca 20 min + framkörning, pratar du med en röris, så ta ett foto på den och skicka, då vet hen direkt vad som behöver medtagas.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför brinner det dåligt i kaminen?
Ved, Pellets, Flis -
Varför rinner det vatten från expansionskärlet?
Vatten & Avlopp -
Varför ”rinner o droppar” det i radiatorerna
Värme allmänt -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Varför rinner det knappt något från betongpannorna?
Tak & Vind