Skulle du få högre tyck i radiatorn med stängd ventil? Det är definitivt tvärt om.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle du få högre tyck i radiatorn med stängd ventil? Det är definitivt tvärt om.
Ett tips för att inte förstöra tråden med ändlösa ifrågasättanden, skriv gärna hur du gör så kan ts få välja metod.
 
Det står inte ett ord om vad fördelen skulle vara.
 
A Asdfghjkl1336 skrev:
Hej, jag har sedan all tid haft ett porlande ljud från ett av mina element i min bostadsrätt (ett höghus). Vrider man ner termostaten till ungefär hälften så försvinner ljudet.
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Jo du bör/måste prata med någon i BRF styrelsen och ofta har man någon teknisk ansvarig.

Man måste oftast efterfylla systemet när man luftar och det gör man oftast från en VVS-central i källaren dit den teknisk ansvarige oftast har en nyckel och vet hur man fyller eller tillkallar man någon från den firma man har avtalat fastighetsservice med. När det är rätt tryck kan man sedan lufta igen.
 
A Asdfghjkl1336 skrev:
Hej, jag har sedan all tid haft ett porlande ljud från ett av mina element i min bostadsrätt (ett höghus). Vrider man ner termostaten till ungefär hälften så försvinner ljudet.
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Detta kan ske när det statiska trycket (det från expansionskärlet och husets höjd) är för lågt och det dynamiska (från cirkulationspumpen) tagit över så det ändå de facto är övertryck i ditt element.
Stänger du cirkulationspumpen får du troligtvis undertryck i elementet.

Kort sagt - fyll på vatten i radiatorkretsen till rätt tryck för höjden på huset.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Skulle du få högre tyck i radiatorn med stängd ventil? Det är definitivt tvärt om.
Tryckfall är minskat tryck. Vad är det du inte förstår?
 
Hur vissa kan ha så svårt att förstå grundläggande fysikaliska samband.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur vissa kan ha så svårt att förstå grundläggande fysikaliska samband.
För 99% av oss i forumet räcker det att x antal råd/tips hur man kan åtgärda ett problem, glöm grundläggande fysikaliska samband.
TS har nu fått ett antal råd att gå vidare med sitt problem om att ett element som porlar vid fullt öppen termostat, om endast ett av råden löser problemet så blir det bra.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
har provat nu utan resultat.. jag har även mejlat styrelsen för bostadsrättsföreningen.
Finns det någon lösning på detta? Kan en rörmokare typ spola rent elementet? Då måste ju hela värmesystemet tömmas såklart…
Det är tråkigt för jag hyr just nu ut lägenheten och vill ju kunna tillgodose hennes klagomål…
 
Skvalpar det i elementet så är det med säkerhet luft i det. Avluftaren sitter ju på andra sidan om elementet räknat från termostaten. Lägg ett vattenpas på det och se om det lutar ner på luftningssidan, gör det så, kan ingen lufta ur det. Många gånger går det att pressa upp ett elementet på den sidan, då inga rör håller fast. Så stäng av med termostaten/vred och pressa upp det någon/ra centimeter så luften går till rätt sida och lufta. Pass bara på hur elemenet hänger, en del har bara som att krokar på ett fäste i väggen och kan kroka ur fästet och vilja falla ner eller är det skruvat direkt på fästen som är svetsade i elementet så går det inte att lyfta, utan att lossa fästet från väggen. Samma där att det kan vilja falla ner.
 
A Asdfghjkl1336 skrev:
har provat nu utan resultat.. jag har även mejlat styrelsen för bostadsrättsföreningen.
Finns det någon lösning på detta? Kan en rörmokare typ spola rent elementet? Då måste ju hela värmesystemet tömmas såklart…
Det är tråkigt för jag hyr just nu ut lägenheten och vill ju kunna tillgodose hennes klagomål…
Du har alltså kontrollerat trycket i systemet?
 
J jonaserik skrev:
Skvalpar det i elementet så är det med säkerhet luft i det. Avluftaren sitter ju på andra sidan om elementet räknat från termostaten. Lägg ett vattenpas på det och se om det lutar ner på luftningssidan, gör det så, kan ingen lufta ur det. Många gånger går det att pressa upp ett elementet på den sidan, då inga rör håller fast. Så stäng av med termostaten/vred och pressa upp det någon/ra centimeter så luften går till rätt sida och lufta. Pass bara på hur elemenet hänger, en del har bara som att krokar på ett fäste i väggen och kan kroka ur fästet och vilja falla ner eller är det skruvat direkt på fästen som är svetsade i elementet så går det inte att lyfta, utan att lossa fästet från väggen. Samma där att det kan vilja falla ner.
Ja man känner även att värmen är sämre i den högra delen av radiatorn
Provade att lufta med termostaten på fullt och vice versa. Ska dubbelkolla om det är snett monterat.. men det får alltså inte luta ner mot luftnippelns sida?
Jättetacksam för era svar
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du har alltså kontrollerat trycket i systemet?
Det är en bostadsrätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.