2 950 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Varför porlande ljud från element
Skulle du få högre tyck i radiatorn med stängd ventil? Det är definitivt tvärt om.
Gjorde nu en snabbsökning och tog första bästa, snabbläste bara så du får läsa den om du har lust.D Daniel 109 skrev:
https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/lufta-elementen/
Det står inte ett ord om vad fördelen skulle vara.
Jo du bör/måste prata med någon i BRF styrelsen och ofta har man någon teknisk ansvarig.A Asdfghjkl1336 skrev:Hej, jag har sedan all tid haft ett porlande ljud från ett av mina element i min bostadsrätt (ett höghus). Vrider man ner termostaten till ungefär hälften så försvinner ljudet.
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Man måste oftast efterfylla systemet när man luftar och det gör man oftast från en VVS-central i källaren dit den teknisk ansvarige oftast har en nyckel och vet hur man fyller eller tillkallar man någon från den firma man har avtalat fastighetsservice med. När det är rätt tryck kan man sedan lufta igen.
Detta kan ske när det statiska trycket (det från expansionskärlet och husets höjd) är för lågt och det dynamiska (från cirkulationspumpen) tagit över så det ändå de facto är övertryck i ditt element.A Asdfghjkl1336 skrev:Hej, jag har sedan all tid haft ett porlande ljud från ett av mina element i min bostadsrätt (ett höghus). Vrider man ner termostaten till ungefär hälften så försvinner ljudet.
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Stänger du cirkulationspumpen får du troligtvis undertryck i elementet.
Kort sagt - fyll på vatten i radiatorkretsen till rätt tryck för höjden på huset.
Hur vissa kan ha så svårt att förstå grundläggande fysikaliska samband.
För 99% av oss i forumet räcker det att x antal råd/tips hur man kan åtgärda ett problem, glöm grundläggande fysikaliska samband.D Daniel 109 skrev:
TS har nu fått ett antal råd att gå vidare med sitt problem om att ett element som porlar vid fullt öppen termostat, om endast ett av råden löser problemet så blir det bra.
har provat nu utan resultat.. jag har även mejlat styrelsen för bostadsrättsföreningen.
Finns det någon lösning på detta? Kan en rörmokare typ spola rent elementet? Då måste ju hela värmesystemet tömmas såklart…
Det är tråkigt för jag hyr just nu ut lägenheten och vill ju kunna tillgodose hennes klagomål…
Finns det någon lösning på detta? Kan en rörmokare typ spola rent elementet? Då måste ju hela värmesystemet tömmas såklart…
Det är tråkigt för jag hyr just nu ut lägenheten och vill ju kunna tillgodose hennes klagomål…
Skvalpar det i elementet så är det med säkerhet luft i det. Avluftaren sitter ju på andra sidan om elementet räknat från termostaten. Lägg ett vattenpas på det och se om det lutar ner på luftningssidan, gör det så, kan ingen lufta ur det. Många gånger går det att pressa upp ett elementet på den sidan, då inga rör håller fast. Så stäng av med termostaten/vred och pressa upp det någon/ra centimeter så luften går till rätt sida och lufta. Pass bara på hur elemenet hänger, en del har bara som att krokar på ett fäste i väggen och kan kroka ur fästet och vilja falla ner eller är det skruvat direkt på fästen som är svetsade i elementet så går det inte att lyfta, utan att lossa fästet från väggen. Samma där att det kan vilja falla ner.
Du har alltså kontrollerat trycket i systemet?A Asdfghjkl1336 skrev:har provat nu utan resultat.. jag har även mejlat styrelsen för bostadsrättsföreningen.
Finns det någon lösning på detta? Kan en rörmokare typ spola rent elementet? Då måste ju hela värmesystemet tömmas såklart…
Det är tråkigt för jag hyr just nu ut lägenheten och vill ju kunna tillgodose hennes klagomål…
Ja man känner även att värmen är sämre i den högra delen av radiatornJ jonaserik skrev:Skvalpar det i elementet så är det med säkerhet luft i det. Avluftaren sitter ju på andra sidan om elementet räknat från termostaten. Lägg ett vattenpas på det och se om det lutar ner på luftningssidan, gör det så, kan ingen lufta ur det. Många gånger går det att pressa upp ett elementet på den sidan, då inga rör håller fast. Så stäng av med termostaten/vred och pressa upp det någon/ra centimeter så luften går till rätt sida och lufta. Pass bara på hur elemenet hänger, en del har bara som att krokar på ett fäste i väggen och kan kroka ur fästet och vilja falla ner eller är det skruvat direkt på fästen som är svetsade i elementet så går det inte att lyfta, utan att lossa fästet från väggen. Samma där att det kan vilja falla ner.
Provade att lufta med termostaten på fullt och vice versa. Ska dubbelkolla om det är snett monterat.. men det får alltså inte luta ner mot luftnippelns sida?
Jättetacksam för era svar
