P
ättikslukten kan förnimmas om man hastigt stoppar näsan i maskinen direkt efter dörröppning när maskinen är klar och fortfarande varm.

P
Sköljmedel är surt och hjälper avrinningen. Det sura hjälper mot kalkfläckar.

Mitt tipps är att skippa de där tabletterna. Dyra och inte bättre på något sätt. Tanken med tabletterna är att de ska lösa upp sig i steg. Om det finns tillräckligt, för lite eller för mycket kvar är ju högst beroende av programmet. Det är nog lotteri hur bra det där fungerar ...

* köp diskmaskinpulver
* ställ upp avhärdningen något och använd något mindre diskmaskinpulver istället
* fyll på glans/sköljmedel och ställ in låg nivå.

Problemet verkar löst. Det var avhärdningssaltet i vårt fall. Ingen aning om mekanismen, men det löste problemet att sätta ner doseringen till noll. Har inga andra bekymmer med diskresultat eller annat.

P
Kanske något som hamnat däri. Bra att det löste sig.

lite ot, men varför betalar man dubbelt eller mer för disktabletter istället för pulver? Är det för att det är svårt att dosera med en matsked? Hur gör man med lätt eller mycket smutsig disk eller vill köra korta program?

Erik_Hansson skrev:
Kanske något som hamnat däri. Bra att det löste sig.

lite ot, men varför betalar man dubbelt eller mer för disktabletter istället för pulver? Är det för att det är svårt att dosera med en matsked?
Bra fråga! Ingen särskild anledning. Har inte reflekterat särskilt mycket över prisskillnaden. Förslag på bra pulver?

P
halper halper skrev:
Bra fråga! Ingen särskild anledning. Har inte reflekterat särskilt mycket över prisskillnaden. Förslag på bra pulver?
Vi använder Finish. Det finns inget annat märke på vår lokala handlare. Fungerar väldigt bra så hade kanske valt den ändå.

kostar runt 0.5-0.6kr per tvätt, jämfört med 1-1.5kr för tabletter.

• Finish Classic diskmedel i 1,5 kg förpackning på köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
halper halper skrev:
Problemet verkar löst. Det var avhärdningssaltet i vårt fall. Ingen aning om mekanismen, men det löste problemet att sätta ner doseringen till noll. Har inga andra bekymmer med diskresultat eller annat.
Om du har mjukt vatten så skall du inte använda avhärdaren för då får du för mjukt vatten vilket innebär att diskmedlet inte löses upp och att glasen blir blåaktiga ev förvärras dessutom glassjukan.

Beroende på diskmaskin så går allt eller delar av inkommande vatten igenom avhärdarens massa.
beroende på hur man ställer in vattnets hårdhet så regenereras denna massa efter en viss genomlupen vattenmängd
vid regenerering sköljs massan med det saltvatten som bildats i den yttre vattenfyllda kammaren av tillfört salt.
detta kontaminerade saltvatten rinner ut i maskinen och ordinarie avloppspump tömmer till avloppet.
förloppet avslutas med ytterligare en sköljning med "rent" vatten så att minimalt med saltpartiklar finns kvar i massan.
Vad som troligen händer i din maskin är att ditt salt har föroreningar som stannar kvar i avhärdarmassan vilka sätter lukt till ditt diskvatten intill tillräckligt mycket vatten passerat och då avtar lukten.

P
Erik_Hansson skrev:
Sköljmedel är surt och hjälper avrinningen. Det sura hjälper mot kalkfläckar.

Mitt tipps är att skippa de där tabletterna. Dyra och inte bättre på något sätt. Tanken med tabletterna är att de ska lösa upp sig i steg. Om det finns tillräckligt, för lite eller för mycket kvar är ju högst beroende av programmet. Det är nog lotteri hur bra det där fungerar ...

* köp diskmaskinpulver
* ställ upp avhärdningen något och använd något mindre diskmaskinpulver istället
* fyll på glans/sköljmedel och ställ in låg nivå.
Bevisligen fungerar allt i ett tabletter mycket bra.
Men den av dig förordade lösningen med pulver är det som minst påverkar miljön och dessutom fungerar mycket bra

P
electroluxaren skrev:
Bevisligen fungerar allt i ett tabletter mycket bra
Jodå, så är det ju. Fast jag läste här att någon kör på 30 minuter snabbprogram och då finns det ju risk att diskmedel från tabletterna finns kvar i sista sköljningen. Åtminstone ansåg Råd & Rön det för några år sen.

P
Vissa no name diskmedel är betydligt sämre än "märkes" det gäller ju tvättmaskiner oxå.

electroluxaren skrev:
Om du har mjukt vatten så skall du inte använda avhärdaren för då får du för mjukt vatten vilket innebär att diskmedlet inte löses upp och att glasen blir blåaktiga ev förvärras dessutom glassjukan.

Vad som troligen händer i din maskin är att ditt salt har föroreningar som stannar kvar i avhärdarmassan vilka sätter lukt till ditt diskvatten intill tillräckligt mycket vatten passerat och då avtar lukten. …
Har medelhårt vatten här, ungefär 12 ºdH enligt kommunen, så jag ställde in doseringen efter det. Nu efter en omgång diskar utan saltdoseringen tycker jag dock allt ser bra ut. Glasen skiner på en acceptabel nivå (betydligt färre prickar och ränder än efter handdisk) och doften är härligt frånvarande.

Erik_Hansson skrev:
Jodå, så är det ju. Fast jag läste här att någon kör på 30 minuter snabbprogram och då finns det ju risk att diskmedel från tabletterna finns kvar i sista sköljningen. Åtminstone ansåg Råd & Rön det för några år sen.
Skulle vi ha kalas och har en hel omgång med bara saftkladdiga glas och bullsmuliga assietter så kanske jag skulle köra 30-minutersprogrammet. Enligt instruktionsboken ska man då slänga tabletten på botten av maskinen istället för att vara säker på att den hinner lösas upp, så det stämmer kanske att det är tveksamt om de hinner lösas upp helt annars. I övrigt så kör jag ofta på ett längre program eftersom vi tenderar att ha en bra blandning av allt från glas till kladdiga kastruller.

Min diskmaskin började lukta för något år sen.
Jag kollade, inspekterade och glodde i maskinen, men hittade inget.
För att göra en lång historia kort, så rengjorde jag luckan nedtill/undertill, där hade det fastnat gucka genom åren.......
Man ser det inte utan att stoppa in huvudet i maskinen, eller helt enkelt dra med fingret.
Rengjorde och maskinen blev luktfri.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Min diskmaskin började lukta för något år sen.
Jag kollade, inspekterade och glodde i maskinen, men hittade inget.
För att göra en lång historia kort, så rengjorde jag luckan nedtill/undertill, där hade det fastnat gucka genom åren.......
Man ser det inte utan att stoppa in huvudet i maskinen, eller helt enkelt dra med fingret.
Rengjorde och maskinen blev luktfri.
Ja, har också noterat att maskinerna ofta är konstruerade så att saker och ting droppar ner precis längst med kanten när man lastar in, och sedan kläms det fast och sköljs inte bort. Otroligt dålig design. Vår nuvarande maskin är sådan.

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Orkar inte läsa alla svar utan de är till med ett eget utan att veta om du fått bra svar.

Om det finns risk för att avloppsvatten tar sig tillbaka i slangen kan det lukta. Sen är det inte fel att köra en rengöringstablett som man kan köpa typ 2 för 40kr på affären. Har hjälp mig.

Jag vet vad det är som luktar men jag känner inte till något maskindiskmedel som tar bort lukten under själva disken. Det luktar så fort man diskar något som har ägg på sig. Det kan vara allt ifrån omelett till sockerkakssmet. Visst går det att göra rent maskinen för att få bort lukten men det är lite sent. För det är det nydiskade som man vill ska lukta fräscht.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.