Vi har två jordfelsbrytare i huset av samma fabrikat, Hager CDA 425R (25A/0,03A). Den ena från 2005 är för nedervåning och förråd, den andra från 2017 är för övervåning (endast några lampor, elradiatorer och vägguttag). Vi har tre bilar med kupe/motorvärmare som är inkopplade till förrådet. En av bilarna löser ut jordfelsbrytaren, både med och utan last. Hos bilverkstaden löste den jordfelsbrytare och två säkringar, varpå slangvärmaren byttes pga dålig jord. De bytte också intag och "första kabel" ifall det skulle vara nån spricka i den. Efter det funkar allt bra när bilen kopplas in på verkstaden - men inte hemma hos oss:

- Jordfelsbrytaren löser oavsett vilken skarvkabel/anslutningskabel/uttag vi använder
- Den löser även om vi kopplar ur alla andra laster och timer i förrådet
- När vi använder samma kablar och uttag till de andra bilarna löser den inte
- När vi ansluter direkt till ett uttag inomhus på nedervåningen löser jordfelsbrytaren
- Om vi bryter säkringen för garaget löser jordfelsbrytaren på nedervåningen ändå
- När vi ansluter till ett uttag på övervåningen löser den jordfelsbrytaren inte
- När vi vrider stickkontakten 180 grader löser den inte, oavsett förråd, nedervåning, övervåning

Vad kan detta bero på? Var ska vi fortsätta leta fel? Hur? Varför fungerar det om vi vrider kontakten 180 grader?

Alla dina mätningar beror alltså på hur stickproppen är vänd? Felet kan då ligga var som helst men troligen i bilens slangvärmare. Reklamera!

Har du en multimeter bör du kunna bevisa detta genom att ohmmäta mellan ena och andra polen och mot skyddsjord. Ger instrumentet utslag så läcker slangvärmaren. Jag tror inte felet ligger i kablaget.

Att stickproppens riktning spelar in beror på att det troligen finns ett isolationsfel i slangvärmaren nära ena polen, men inte i direkt kontakt med den polen. Beroende på hur den matas med fas/nolla så blir det då olika hög felström.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Tack för svar, men varför löser inte jordfelsbrytaren på övervåningen resp. hos verkstaden?

Det beror på hur stickproppen är vänd.
Eller närmare bestämt var du har fas och nolla i uttaget, så stickproppen i sig kan vara vänd åt samma håll vid alla mätningar men med olika resultat beroende på uttaget.

• Gilla
Jonathan Harlin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på hur stickproppen är vänd.
Nej, om jag kopplar in mig på övervåningen så löser inte den jordfelsbrytaren oavsett hur jag vrider stickproppen.

Då bör du kontrollera att detta uttag har skyddsjord ansluten efter ordning.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Kan också bero på att felströmmen är så låg att den inte ensam löser ut jordfelsbrytaren. På nedervåningen finns det kanske fler prylar som adderar en liten ström så att JFB'n löser ut. Eller så är de olika brytarna lite olika känsliga.

Då bör du kontrollera att detta uttag har skyddsjord ansluten efter ordning.
Samma elektriker har installerat ursprungliga elen på nedervåningen och "nya" elen på övervåningen, så det bör vara samma kvalitet på båda installationerna.

Det kan likfullt ha begåtts ett misstag.

Jag skulle fokusera mätandet på bilens slangvärmare till att börja med.

Jag har i och för sig varit med om isolationsfel i anslutningssladdens stickpropp till bilen, men det borde visa sig med andra bilar också.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Det kan likfullt ha begåtts ett misstag.

Jag skulle fokusera mätandet på bilens slangvärmare till att börja med.

Jag har i och för sig varit med om isolationsfel i anslutningssladdens stickpropp till bilen, men det borde visa sig med andra bilar också.
Jag ska tillbaka till verkstaden på måndag, om de inte får jordfelsbrytaren att lösa med hjälp av stickpropps-rotation, så bör det väl vara minst två felkällor?

Så borde det vara. Och det mäter man med en multimeter, eller isolationsprovare om verkstaden mot förmodan har ett sådant instrument. JFBn är ett väldigt trubbigt mätinstrument.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Återkoppling (pun intended): Genom att rotera stickproppen 180 grader lyckades vi även få jordfelsbrytaren på verkstaden att lösa, vilket gjorde felsökningen enklare. Det visade sig vara en skarv/koppling som släppt in fukt och ärgat. Efter byte av den så funkar allt som det ska. 👍

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.