N
F Flummox skrev:
Hade exakt samma ljud på min Klippo, plus att den ibland dog när den blev varm. Bytte packning mellan förgasare och motorn sen gick den perfekt.
Tjuvluft alltså.

N Nalleman64 skrev:
Tjuvluft alltså.
Får kolla på detta igen och kolla igenom alla packningar

Är förgasaren verkligen ordentligt rengjord? Kan vara så att den går snålt och inte orkar, gasar på och sedan reglerar ner när varvet blir för högt. Kan vara värt att kolla.

R reez skrev:
Är förgasaren verkligen ordentligt rengjord? Kan vara så att den går snålt och inte orkar, gasar på och sedan reglerar ner när varvet blir för högt. Kan vara värt att kolla.
Ja den är ned monterad och även skruvat isär alla delar och rengjort dem och skruvat ihop den igen…

N Nicklas Bensby skrev:
Tankar med vanlig 95 bensin
Jag misstänker att det är "bensinmackssoppan" som är boven. Dvs att den skulle gå bättre och jämnare på alkylatbränsle. 5 liter alkylatbensin på Biltema för 189 kronor är överkomligt. Det enda med din klippare som är märkligt är väl att den är svårstartad. Vet inte om vanlig bensinmackssoppa vs alkylatbensin påverkar hur lättstartad maskin är.
Har själv en 2019 Klippo Excellent H med 140cc GCV140 Hondamotor som alltid startar på första draget. Och den har aldrig någonsin fått något annat än Biltema-alkylat. 😀

Det enda jag vet är att vanlig bensinmackssoppa bryts ner mycket snabbare när den blir ståendes än vad alkylat gör. Har du hällt i dagsfärsk bensinmackssoppa idag och verkligen tömt tanken, förgasaren och bensintransporten noga innan?

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Jag misstänker att det är "bensinmackssoppan" som är boven. Dvs att den skulle gå bättre och jämnare på alkylatbränsle. 5 liter alkylatbensin på Biltema för 189 kronor är överkomligt. Det enda med din klippare som är märkligt är väl att den är svårstartad. Vet inte om vanlig bensinmackssoppa vs alkylatbensin påverkar hur lättstartad maskin är.
Har själv en 2019 Klippo Excellent H med 140cc GCV140 Hondamotor som alltid startar på första draget. Och den har aldrig någonsin fått något annat än Biltema-alkylat. 😀

Det enda jag vet är att vanlig bensinmackssoppa bryts ner mycket snabbare när den blir ståendes än vad alkylat gör. Har du hällt i dagsfärsk bensinmackssoppa idag och verkligen tömt tanken, förgasaren och bensintransporten noga innan?
Ja den var helt tom på bensin när jag köpte den så slängde ner vanlig 95 bensin för trodde att det var de som gällde, men nu har man ju insett att det är den andra som gäller. Får kanske ta o tömma tanken och göra rent allt igen och kolla vad som händer 👍🏻

N Nicklas Bensby skrev:
Ja den var helt tom på bensin när jag köpte den så slängde ner vanlig 95 bensin för trodde att det var de som gällde, men nu har man ju insett att det är den andra som gäller. Får kanske ta o tömma tanken och göra rent allt igen och kolla vad som händer 👍🏻
Det är ju en Klippo Champion med Briggs & Stratton motor du har. Om det inte fungerar med att bara byta till alkylatbensin och rengöra hela bränslesystemet från avlagringar, kolla hur det är ställt med förgasrarmembranet. Och är förgasarmembranet ok kolla hur det är ställt med förgasaren. På vissa (billiga) B&S motorer (nyare Champion, Triumph m fl) är inte förgasaren av metall utan av plast. Och det fungerade dåligt med en förgasare av plast i direktkontakt mot det heta motorblocket. Så på dessa klipparmodeller krävs att man byter hela förgasaren med jämna mellanrum.

Har själv haft flera Klippo modeller under årens lopp. De bästa var faktiskt de gamla "kommunklipparna" som kom sent 1960-tal/början av 1970-tal. Liksom de Klippo som har Hondamotorer som jag har nu sedan slutet av förra årtiondet (säkerligen tidigare också). Samt att man förvarar klipparen inomhus i värmen vintertid. Samt att man gör ett oljebyte per säsong.

gången tycks för mig normal för en bs-motor. de brukar gärna undulera så här, särskilt modellerna med automatgas.

klippo älskas av många, men för mig är de tunga schabrak, väger gärna kring osannolika 40 kg. det går lätt dubbelt så snabbt klippa med en icke hjuldriven klippare under 20 kg. som går lätt att föra runt, lika bra framåt som bakåt. ett grundkrav på en gräsklippare. vår 1000 kvm tomt är med en sådan klippt och klar på 20 min.

för övrigt är miljöutsläppen från dessa små motorer att betrakta som extrema. sedan förra året är de förbjudna att sälja i californien, av goda skäl. själv har jag kört batteribaserat sedan nittiotalet, en befrielse när det kom, även om blybatterier som gällde då har sina nackdelar.

det dröjde in på tiotalet innan lithiumjonbaserat blev allmänt tillgängligt för trädgårdsbruk, och en tid ytterligare innan de fick vettig kapacitet. men det skiftet är ändå ett antal år sedan nu. idag finns för genomsnittligt egnahemsbruk knappast hållbara skäl köpa något annat, varken för gräsklippare, röjtrimmer, motorsåg eller lövblås.
.
Text som förklarar varför Kalifornien har förbjudit bensindrivna trädgårdsmaskiner på grund av deras höga utsläpp och bullerproblemen de orsakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Per i Hamrånge skrev:
Det är orsaken. Prova med alkylatbensin. Helst Aspen.
Bilbensin kleggar igen bränslesystemet. Specielt om gammal 95 finns kvar i systemet över vintern.
Jag har alltid kört alla mina gräsklippare på vanlig macksoppa utan minsta problem och även haft macksoppa i dem över vintern.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har alltid kört alla mina gräsklippare på vanlig macksoppa utan minsta problem och även haft macksoppa i dem över vintern.
Nu ska man väl inte jinxa men..
Samma här, i över 15 år, aldrig varit några problem och inte heller svårstartad.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Kan väl tillägga att jag absolut tror att alkylatbränsle kan hjälpa i vissa fall, men att vanlig soppa fungerar bra för många.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan väl tillägga att jag absolut tror att alkylatbränsle kan hjälpa i vissa fall, men att vanlig soppa fungerar bra för många.
Vi använder miljöbensin främst på motorsågar då dessa ibland används inomhus..
Gräsklipparen och mopeder körs med det billigaste gjorde även så med min YZ 250 men det var något årtionde sedan😉

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi använder miljöbensin främst på motorsågar då dessa ibland används inomhus..
Samma här. Sen är jag för lat för att blanda sågbränsle själv…

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nytt förgasarmembran gjorde susen när min gamla B&S-motoriserade klippare svajade i gången och nästan stannade av och till.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Min Stiga med B&S-motor (från år 2000) funkade inte med vanlig 95-soppa för förgasarmembranet, gummit, löstes upp av etanolen i bensinen. Jag bytte till alkylatbensin efter byte av membran och sen dess har den funkat klockrent. Pumpa in ordentligt med soppa i förgasaren och sen startar den på första draget varje säsongsstart.

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.