Hej!
I morse märkte vi att det droppar från vattenlåset under diskhon. Jag har rensat och rengjort, det var en del smuts. När jag ska skruva igen delarna vill inte "del V" sitta ihop med "del X" (se bild 1). Den bara "poffar upp", som om det inte "fäster", samt att röret (del V) är alltför styvt för att "böjas på" "del X".
Det verkar som att någon bit saknas för att de ska "gå ihop", en packning? Om någon kan se vilken reservdel jag behöver och vad den kan heta vore jag jättetacksam. Just nu kan vi inte använda kranen eller diskmaskinen i köket.
Jag tycker det verkar vara en liten plastbit som "repat sig" på ena röret (se bild 2). Kan detta vara felet? Men det verkar mer som att felet sitter på "del X" (bild 1). Hoppas någon kanske kan reda ut detta för mig.
Ha det fint!
JO
I morse märkte vi att det droppar från vattenlåset under diskhon. Jag har rensat och rengjort, det var en del smuts. När jag ska skruva igen delarna vill inte "del V" sitta ihop med "del X" (se bild 1). Den bara "poffar upp", som om det inte "fäster", samt att röret (del V) är alltför styvt för att "böjas på" "del X".
Det verkar som att någon bit saknas för att de ska "gå ihop", en packning? Om någon kan se vilken reservdel jag behöver och vad den kan heta vore jag jättetacksam. Just nu kan vi inte använda kranen eller diskmaskinen i köket.
Jag tycker det verkar vara en liten plastbit som "repat sig" på ena röret (se bild 2). Kan detta vara felet? Men det verkar mer som att felet sitter på "del X" (bild 1). Hoppas någon kanske kan reda ut detta för mig.
Ha det fint!
JO
Kollar på X.
Vad är det för svart ring som syns?
Kan det vara en o-ring som hasat ur spåret som är någon cm högre upp på X?
Då blir det inte tätt.
Jag tror du ska ha någon slags montagefett på delarna när du trycker ihop nästa gång, med oringen på plats i spåret.
Jag kan givetvis ha fel.
Vad är det för svart ring som syns?
Kan det vara en o-ring som hasat ur spåret som är någon cm högre upp på X?
Då blir det inte tätt.
Jag tror du ska ha någon slags montagefett på delarna när du trycker ihop nästa gång, med oringen på plats i spåret.
Jag kan givetvis ha fel.
Vi har ett liknande vattenlås och jag tror inte att det är tänkt att det skall delas där, utan att meningen är att man skall lossa där det finns "muttrar" och hantera hela den delen (X + V) som ett stycke. Den skarven skall bara ge möjligheten att vrida utloppsröret till rätt position.
Hur som helst har jag själv gjort exakt samma misstag, och det krävs avsevärd kraft för att kränga på utloppsröret igen. Så det enklaste är nog att lossa båda delarna helt så du slipper ligga under diskbänken och pillra, kränga ihop X och V och skruva tillbaka hela klabbet.
Dum konstruktion? Japp...
Hur som helst har jag själv gjort exakt samma misstag, och det krävs avsevärd kraft för att kränga på utloppsröret igen. Så det enklaste är nog att lossa båda delarna helt så du slipper ligga under diskbänken och pillra, kränga ihop X och V och skruva tillbaka hela klabbet.
Dum konstruktion? Japp...
På mitt lås tätar mycket riktigt o-ringen mellan X och V, men den har inget med att låsa ihop delarna att göra. Den sitter rätt där den sitter på TS bild. Det är ett invändigt spår i V som skall krängas över kragen på X, men man får ta i satan för att få ihop det. Lättare att få isär då man kan använda röret som hävstång...H Hybro skrev:
Men någon sorts smörjmedel kan nog underlätta.
Tack ni alla som har föreslagit lösningar. Jag hade en rörmokare över, och enligt honom skulle O-ringen sitta innanför röret på "X", inte utanför, som på bilden. Dessutom var det stopp i vänstra delen av rören, och detta krävde ganska avancerad demontering för att rengöra, inget enkelt att göra själv och sätta ihop, enligt rörmokaren. Ett ganska dåligt vattenlås, på så sätt. Nu fungerar det i alla fall men känns inte som en helt pålitlig lösning då röret kan "poppa upp" igen med vattenläckor som följd.
Lycka till med era hus och rör!
Lycka till med era hus och rör!
Är du orolig för att det hoppar isär igen, så lägg på några varv med typ Gorillatejp som
s a s drar ihop delarna.
In runt kring själva skarven.
Nämnda Gorillatejp är mycket starkare över tid än allt som säljs som Silvertape.
s a s drar ihop delarna.
In runt kring själva skarven.
Nämnda Gorillatejp är mycket starkare över tid än allt som säljs som Silvertape.
Klicka här för att svara