Jag har en gammal IVTC7 de kom ett larm vad är för felet

• IVTC7 display med larmmeddelande om högt pressostatvärde, visar datum och tid samt "Info Kvittera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig cirkulation i värmebärare. Vanligt på IVT att flexslangar blir igensatta av magnetit.

Kan även vara någon cirkulationspump pump som gett upp. Kolla va du har för värden på GT1, GT8 och GT9 , de bör vara inom typ någon grad när kompressorn inte går. Stor avvikelse mellan GT8 och 9 kan vara pga magnetit eller trasig cirkpump

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Jag hade samma problem på vår, stopp i slang som @fusion skriver.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade samma problem på vår, stopp i slang som @fusion skriver.
Man bör dock få varning om "högt värmebärar delta" (eller liknande) innan högtryckspressostaten löser ut, men "bor" man inte vid värmepumpen så kanske man missar det larmet ! Kvittera larmet så bör värmepumpen starta och kolla då vad som sker med ovan nämnda givares temp.

Även jag har haft stopp i slangar, som jag rensat. Se till att ha extra packningar ifall du river isär . Oftast den understa slangen som har en kraftig 180 graders böj. Tappa ur systemet först innan. Det är lätt att rensa bort magnetiten

F fusion skrev:
Dålig cirkulation i värmebärare. Vanligt på IVT att flexslangar blir igensatta av magnetit.

Kan även vara någon cirkulationspump pump som gett upp. Kolla va du har för värden på GT1, GT8 och GT9 , de bör vara inom typ någon grad när kompressorn inte går. Stor avvikelse mellan GT8 och 9 kan vara pga magnetit eller trasig cirkpump
Hej . Tack för svaret vad kan jag göra åt detta

S samir melki skrev:
Det går att göra ren den/dom. Eller så köper man nya. Gjorde rent våra och det höll ca 2 år innan dom blev dåliga igen. Oftast är det slangen som är längst ner och går i en 180 graders böj

davvelito davvelito skrev:
Det går att göra ren den/dom. Eller så köper man nya. Gjorde rent våra och det höll ca 2 år innan dom blev dåliga igen. Oftast är det slangen som är längst ner och går i en 180 graders böj
Hej måste jag tomma systemet

Ja, men inte helt om du har kulventiler ovanför värmepumpen. Det finns ventil i cirkulationspumpen ovanför den undre slangen, men det kan bli läckage i den skruven , så undvik att röra den. Stäng av alla eventuella externa cirkpumpar och givetvis hela värmepumpen. Öppna lite i taget så det inte forsar ut vatten.

OBS, ta inte isär någon slang som ingår i köldbäraren.

Men först bör du säkerställa att du har tryck i systemet och om du via GT8 och GT9 kan verifiera att cirkulationspumpen går genom att läsa av värdena efter några minuter , innan kompressorn startar. Brukar ta 900s / 15 minuter innan den startar när man brutit strömmen helt till värmepumpen och sen slagit på strömmen igen.

Redigerat:
S samir melki skrev:
Jag har en gammal IVTC7 de kom ett larm vad är för felet
Jag låste problemet men värmar ingen varm vatten

S samir melki skrev:
Jag har låste problemet men värma in varm vattent

S samir melki skrev:
Jag har låste problemet men värma in varm vattent
Går kompressorn ? Har du några andra felkoder ?

davvelito davvelito skrev:
Går kompressorn ? Har du några andra felkoder ?
Ja har inte några felkoder

Nej har inte några felkoder värme funkar men inte varmvattentt

S samir melki skrev:
Ja har inte några felkoder
Ringde ett företag dem vill 2749kr för första timmen att felsöka

S samir melki skrev:
Ringde ett företag dem vill 2749kr för första timmen att felsöka
Har du kvitterat larm ? Går kompressor? Om du går in i menyn och kollar temperaturer vad står det då ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.