Hej alla
Har en dubbelmantlad varmvattenberedare som gå till elementen och kranarna. Elementen blir varma när man eldar men inte kranvattnet. Var ett tag sedan jag testade varmvarrnet eftersom det har varit sommar och vi har en egen varmvattenberedare instatllerad i badrummet så jag har inte funderat på när det slutade funka. Nåt sopm ska luftas eller? Har inte en aning om vad det kan bero på.....
Tacksam för input
Tacksam för input
Menar du kanske att du har en elpanna eller ackumulatortank med vvb som inte fungerar?
Om du har en acktank med inbyggd beredare tror jag att du råkat stänga nån ventil om du inte får varmt tappvatten trots att du eldar.
Om du har en acktank med inbyggd beredare tror jag att du råkat stänga nån ventil om du inte får varmt tappvatten trots att du eldar.
Hmm får kolla men vi byggde om vinden lite förra året där tanken står. Problemet är att förra ägaren dog och det finns inga papper på beredaren men jag tror det är en liknande om inte denna modell. Får fråga pappa som var med vid renoveringen av kattvindenF fribygg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Jag hade en liknande varmvattenberedare kopplad till värmesystemet och vedpannan i mitt första hus, så jag har ett förslag på problemlösning:
Eftersom du skriver att pannberedaren (jag kallar den så för att skilja den från elberedaren som du också har) står på vinden, är den troligen värmesystemets högsta punkt (förutom expansionskärlet). Är det lite dåligt med vatten i systemet blir fortfarande elementen varma, eftersom de ännu är fulla med vatten. Men upp till pannberedaren når inget vatten som kan cirkulera och värma kallvattnet i vattenbehållaren.
@Casita , vet du var du fyller på vatten i värmesystemet? Det är en koppling någonstans på värmesystemets rör där ett vanligt kallvattenrör är påkopplat, och så sitter det en kran emellan för att släppa på nytt vatten vid behov.
Eftersom du skriver att pannberedaren (jag kallar den så för att skilja den från elberedaren som du också har) står på vinden, är den troligen värmesystemets högsta punkt (förutom expansionskärlet). Är det lite dåligt med vatten i systemet blir fortfarande elementen varma, eftersom de ännu är fulla med vatten. Men upp till pannberedaren når inget vatten som kan cirkulera och värma kallvattnet i vattenbehållaren.
@Casita , vet du var du fyller på vatten i värmesystemet? Det är en koppling någonstans på värmesystemets rör där ett vanligt kallvattenrör är påkopplat, och så sitter det en kran emellan för att släppa på nytt vatten vid behov.
tack, jag ska kolla allt du skriver till helgen, tack för bra förslagSågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade en liknande varmvattenberedare kopplad till värmesystemet och vedpannan i mitt första hus, så jag har ett förslag på problemlösning:
Hur tänker du @Magnus E K att ditt inlägg hjälper TS?Magnus E K skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför slutade Electrolux frysen att lysa, där det kommer ut isbitar
Vitvaror -
Varför kommer det varmt vatten istället för kallt?
Vatten & Avlopp -
Varför kommer det in vatten genom kaminröret
Tak & Vind -
Varför kommer det tillbaka? Vakuum? Stopp?
Vatten & Avlopp -
Varför finns det inga bra ekimitationer när det kommer till vinyl- och laminatgolv?
Golv