Hej alla :) Har en dubbelmantlad varmvattenberedare som gå till elementen och kranarna. Elementen blir varma när man eldar men inte kranvattnet. Var ett tag sedan jag testade varmvarrnet eftersom det har varit sommar och vi har en egen varmvattenberedare instatllerad i badrummet så jag har inte funderat på när det slutade funka. Nåt sopm ska luftas eller? Har inte en aning om vad det kan bero på.....

Tacksam för input

Menar du kanske att du har en elpanna eller ackumulatortank med vvb som inte fungerar?

Om du har en acktank med inbyggd beredare tror jag att du råkat stänga nån ventil om du inte får varmt tappvatten trots att du eldar.

F fribygg skrev:
Menar du kanske att du har en elpanna eller ackumulatortank med vvb som inte fungerar?

Om du har en acktank med inbyggd beredare tror jag att du råkat stänga nån ventil om du inte får varmt tappvatten trots att du eldar.
Hmm får kolla men vi byggde om vinden lite förra året där tanken står. Problemet är att förra ägaren dog och det finns inga papper på beredaren men jag tror det är en liknande om inte denna modell. Får fråga pappa som var med vid renoveringen av kattvinden
Diagram av en varmvattenberedare med märkning av olika ledningar och ventiler, inklusive kallvattenledning, cirkulationspump och blandningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Affisch för Thermia vattenvärmare 918-serien, 110-500 liter, med illustrationer av värme- och installationsprocesser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har det fungerat efter det att ni byggde om vinden?

F fribygg skrev:
Har det fungerat efter det att ni byggde om vinden?
Det är det jag inte vet eftersom det bara kommer varmvatten när man eldar på vintern och på sommarn eldar vi inget så det blir ingen rutin på att använda varmvattnet.... så jag komme tyvärr inte ihåg

Elda då ordentligt så du får möjlighet att värma tappvattnet med ved/ olja eller vad du nu eldar

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag hade en liknande varmvattenberedare kopplad till värmesystemet och vedpannan i mitt första hus, så jag har ett förslag på problemlösning:
Eftersom du skriver att pannberedaren (jag kallar den så för att skilja den från elberedaren som du också har) står på vinden, är den troligen värmesystemets högsta punkt (förutom expansionskärlet). Är det lite dåligt med vatten i systemet blir fortfarande elementen varma, eftersom de ännu är fulla med vatten. Men upp till pannberedaren når inget vatten som kan cirkulera och värma kallvattnet i vattenbehållaren.
@Casita , vet du var du fyller på vatten i värmesystemet? Det är en koppling någonstans på värmesystemets rör där ett vanligt kallvattenrör är påkopplat, och så sitter det en kran emellan för att släppa på nytt vatten vid behov.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Elda då ordentligt så du får möjlighet att värma tappvattnet med ved/ olja eller vad du nu eldar
har eldat som katten med ved :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade en liknande varmvattenberedare kopplad till värmesystemet och vedpannan i mitt första hus, så jag har ett förslag på problemlösning:
Eftersom du skriver att pannberedaren (jag kallar den så för att skilja den från elberedaren som du också har) står på vinden, är den troligen värmesystemets högsta punkt (förutom expansionskärlet). Är det lite dåligt med vatten i systemet blir fortfarande elementen varma, eftersom de ännu är fulla med vatten. Men upp till pannberedaren når inget vatten som kan cirkulera och värma kallvattnet i vattenbehållaren.
@Casita , vet du var du fyller på vatten i värmesystemet? Det är en koppling någonstans på värmesystemets rör där ett vanligt kallvattenrör är påkopplat, och så sitter det en kran emellan för att släppa på nytt vatten vid behov.
tack, jag ska kolla allt du skriver till helgen, tack för bra förslag :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K
C Casita skrev:
har eldat som katten med ved :)
Tror aldrig jag sett en katt elda med ved. Har sett en bäver fälla ett träd, men är inte säker på att det var för att elda med det.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Tror aldrig jag sett en katt elda med ved. Har sett en bäver fälla ett träd, men är inte säker på att det var för att elda med det.
Hur tänker du @Magnus E K att ditt inlägg hjälper TS?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.