Jag har försökt hitta svar på mitt problem utan att lyckas så nu undrar jag om någon här möjligtvis kan hjälpa mig? Som rubriken lyder så kluckar det i mitt avlopp i köket när man spolar vatten där. Vi har precis gjort om köket och bytt ut allting. Trodde att kluckandet skulle upphöra i och med detta men det har det inte gjort tyvärr. Om man tittar på bilden så har jag provat att hälla vatten där den röda pilen visar för att se om kluckandet uppstår längre ner i rören. Men då kluckade det inte, utan det är nåt högre upp. Är det någon smart person som kan förstå vad det beror på, kanske genom att kolla på bilden? Obs, jag kan ingenting om sånt här så ursäkta min dåliga förklaring.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är med stor sannolikhet början till ett stopp längre ner i avloppsrören.
Kluckandet uppstår när luften i avloppsröret tvingas ta sig igenom vattenlåset. När du häller vatten vid röda pilen så tar sig luften ut genom det hålet och passerar inte vattenlåset och därmed inget kluckande. Vattenlåset är böjen på avloppsröret ovanför den röda pilen.
Gick den förklaringen att förstå?
Kluckandet uppstår när luften i avloppsröret tvingas ta sig igenom vattenlåset. När du häller vatten vid röda pilen så tar sig luften ut genom det hålet och passerar inte vattenlåset och därmed inget kluckande. Vattenlåset är böjen på avloppsröret ovanför den röda pilen.
Gick den förklaringen att förstå?
Tack för svar! Jag tror jag förstår. Vi flyttade in i oktober förra året och det har kluckat sen dess. Vi bor i lägenhet. De har varit här och spolat stammarna i hela huset men det blev inte bättre efter det. Har inte pratat med någon granne om de har samma besvär. Så då låter det inte som att det är något som vi kan fixa då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det låter som att det vore bra att höra sig för med de grannar som har samma avloppsstam. Om ingen annan har något problem så skulle det kunna vara ett halvstopp någonstans på den korta biten mellan det som är bytt och stammen.
Vad störigt, tror du att det är något som man kan fixa själv med en högtryckstvätt (tror det heter så)?
Ska prata med grannarna.
Ska prata med grannarna.
Om det är t ex fett så går det att spola bort. Om det är en ledning lagd i bakfall eller igenrostad (gjutjärn) så måste den bytas.
Har du testat hetvattenchock?
Du kokar upp så mycket kokande vatten som du kan. Äger du inte enorma kastruller kan det vara dags att köpa sådana, det är billigt numera. När du har kanske 15 liter kokhett vatten så tömmer du allt på en gång i vasken. Du kan köra i några dl Yes också. Sen upprepar du några gånger till så boka in en fm eller em för detta.
Är det fett så säger det i bästa fall slurp plötsligt och proppen släpper.
Har du testat hetvattenchock?
Du kokar upp så mycket kokande vatten som du kan. Äger du inte enorma kastruller kan det vara dags att köpa sådana, det är billigt numera. När du har kanske 15 liter kokhett vatten så tömmer du allt på en gång i vasken. Du kan köra i några dl Yes också. Sen upprepar du några gånger till så boka in en fm eller em för detta.
Är det fett så säger det i bästa fall slurp plötsligt och proppen släpper.
Redigerat:
Tack så mycket för bra tips! Jag ska prova det genast!
Klicka här för att svara