Hej
Jag är inte alls en aktiv person utan mer av typen "kan jag göra det nästa år så kan jag ju vänta" men tänkte att semester i 30 dagar kan ju utmynna i projekt "måla trappa" då all vit färg hade flagnat av under 20 års tid. Byggmax fick ett besök och ljusgrå färg (light gray) för betong inhandlades eftersom jag tänkte att det kunde ju vara snyggt och ha trappan som en färgklick och lite avvikande.
Öppnade burken och färgen såg inte alls grå ut när jag blandade den utan snarare vit, inte kritvit men vit. Men den mörknar nog och ser grå ut efteråt tänkte jag. Nej den är inte grå på något sätt enligt mina ögon utan vit och vitt hatar jag i alla former. Gemini med färgkoder och bilder håller med om att den ser mer vit ut än ljusgrå men den är enligt tillverkaren just ljusgrå.
Åkte till Biltema och köpte en spann med färgen antracit och det lär säkert bli hur snyggt som helst. Mörk färg ja men det lär bli snyggt tillsammans med de andra färgerna, tror jag!
Ska måla idag tänkte jag och återkommer.
Jag är inte alls en aktiv person utan mer av typen "kan jag göra det nästa år så kan jag ju vänta" men tänkte att semester i 30 dagar kan ju utmynna i projekt "måla trappa" då all vit färg hade flagnat av under 20 års tid. Byggmax fick ett besök och ljusgrå färg (light gray) för betong inhandlades eftersom jag tänkte att det kunde ju vara snyggt och ha trappan som en färgklick och lite avvikande.
Öppnade burken och färgen såg inte alls grå ut när jag blandade den utan snarare vit, inte kritvit men vit. Men den mörknar nog och ser grå ut efteråt tänkte jag. Nej den är inte grå på något sätt enligt mina ögon utan vit och vitt hatar jag i alla former. Gemini med färgkoder och bilder håller med om att den ser mer vit ut än ljusgrå men den är enligt tillverkaren just ljusgrå.
Åkte till Biltema och köpte en spann med färgen antracit och det lär säkert bli hur snyggt som helst. Mörk färg ja men det lär bli snyggt tillsammans med de andra färgerna, tror jag!
Ska måla idag tänkte jag och återkommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har alltid trott att antracit betyder väldigt mörk grå. Nu när jag fått hem en ytterdörr i den färgen inser jag att det är väldigt mycket blått och grönt i antracit. Kolla så att det passar med husets färg innan du målar hela trappan.
Även antracit finns i olika varianter. Den jag köpt är aningen mindre svart än svart och lite i brunt tycker jag. Så här. https://ncscolour.com/sv/products/s...HkKjzaQquSzBKO7sS5hpdqVmxRR431G7ErkZf_JhqzUJhHep skrev:
Typiskt för grått, som egentligen är en nyans av vitt och saknar kulör. Ögat har ingen absolut uppfattning om "gråhet", utan ser den i relation till andra nyanser i synfältet. Hade du t.ex. målat sidan i kritvitt hade resten upplevts som betydligt mörkare grå.Bo00 skrev:
Jag ser den inte alls som grå, inte på något sätt. Den är enligt mina ögon vit. Var och ens definition av vad vit är kan ju skifta.K Kasken skrev:
Nu är jag 100% nöjd med färgen! Jag tänkte mörkare men tycker det blev snyggt ändå. Även om den på bild såg nästan svart ut. Men jag ser den som gråblå även om det är antracit. Nästan samma nyans som färgen på grunden men den köptes faktiskt som just blå/grå för sex år sedan när jag målade grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara