388 läst ·
1 svar
388 läst
1 svar
Varför helt isolerad skorsten?
Sotaren påstod att skorsten på bastutaket ska vara isolerad hela vägen, ända högst upp på toppen.Stämmer det?
Och hur ska stegen på taket se ut, har någon en bild?
Måste man ha en stege på taket som har liten lutning?Jag tycker inte det skulle vara någon som helst fara för sotaren att glida ner, speciellt eftersom bastun alltid kommer att sotas under sommaren. (Hur ofta behöver sotaren komma om bastun används bara under sommarmånader?)
Många frågor efter sotaren besök, tyvärr.
Måste man ha en stege på taket som har liten lutning?Jag tycker inte det skulle vara någon som helst fara för sotaren att glida ner, speciellt eftersom bastun alltid kommer att sotas under sommaren. (Hur ofta behöver sotaren komma om bastun används bara under sommarmånader?)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag har förstått att helt isolerad skorsten är rekommenderat för att det minskar risken för sotbildning och ev framtida skorstensbrand (då rökgaserna inte kyls av inuti rökröret på samma sätt), men att det är ett absolut krav har jag inte sett, iaf inte förutom där genomföringen är.M Merei skrev:Sotaren påstod att skorsten på bastutaket ska vara isolerad hela vägen, ända högst upp på toppen.Stämmer det?
En godkända takstege och glidskydd för stegen upp är krav. Det finns att köpa på bla bahaus mm (CW Lundberg brukar vara leverantören). Sotaren kommer inte, av arbetsmiljöskäl, sota skorstenen om inte godkänd takanordning finns, och därmed för ni eldningsförbud.
https://www.bauhaus.se/takstege-cwl...kVKkIsBeZHcre2Nvs4anf56FBc31X5negFPONBdZc2xm4
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför toastolen inte helt tät mot klinkergolvet, en riskfaktor?
Fritidshus -
Varför fick altanerna helt olika utseende efter högtryckstvätt?
Altan & Uteplats -
Heltäckningsmatta i gargage på oisolerad betongplatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför förvinner vattentrycket helt vid pumpstart
Vatten & Avlopp -
Varför är nylagd heltäckningsmattan fläckig ?
Golv