Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Nissens Nissens skrev:
Du är verkligen otrevlig. Att du inte uppmärksammat att de flesta restriktioner är borttagna är rätt konstigt.

Så, det är du som är ute med desinformation.

Det är endast om man känner sig krasslig man skall ta det lugnt.

Är man trippelvaccinerad så har man i stort sett inga restriktioner längre. Du får kolla fakta.
Sluta ljuga. Jag är inte otrevlig, bara fullt realistisk.

Du skriver att man inte behöver vara försiktigt. Det är ju falskt.
Det finns inga restriktioner för någon just nu. Inte ens som resande till grannlandet.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Vilka regler? Har jag skrivit något om regler eller du hittar på eget här med.

Du skriver nästan uppmanande om att alla fullsprutade inte behöver vara vaccinerade. Vilket är felaktigt.

För övrigt så skriver vi inte mer med varandra, Önskar dig en trevlig fantasisöndag ditt lilla troll.
Jag har inte skrivit något om regler, och vad betyder fullsprutad? Och vad menar du med att de inte behöver vara vaccinerade?

Men det är så att restriktionerna är borta, så jag vet faktiskt inte vad du menar.

Nissens
Rkarlsson skrev:
Sluta ljuga. Jag är inte otrevlig, bara fullt realistisk.

Du skriver att man inte behöver vara försiktigt. Det är ju falskt.
Det finns inga restriktioner för någon just nu. Inte ens som resande till grannlandet.
Precis, så man behöver inte vara försiktig. Hade jag varit ovaccinerad så hade jag troligen varit försiktig. :)

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
blev det ett "inte" för mycket?
Nej.
men varför är det fel att fortsätta att vara försiktig?
Försiktighetsprincipen går ut på att om man saknar kunskap om något potentiellt farligt så ska man betrakta det som farligt. Om man däremot har kunskap om det så tillämpar man kunskaperna och agerar på bästa sätt.

Det är ju onödigt att skydda sig mot något som man vet inte är farligt, och dumt att skydda sig på fel sätt om man vet vad som är rätt sätt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är man vaccinerad så behöver man inte vara försiktig. :)
Galet påstående

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Vilka regler? Har jag skrivit något om regler eller du hittar på eget här med.

Du skriver nästan uppmanande om att alla fullsprutade inte behöver vara vaccinerade. Vilket är felaktigt.

För övrigt så skriver vi inte mer med varandra, Önskar dig en trevlig fantasisöndag ditt lilla troll.
vad innebär att fullsprutade inte behöver vara vaccinerade?
tråkigt att du inte har lugnat ner dig.
man behöver inte vara otrevlig även om nån kanske har fel. om du är rädd för att felaktig information ska sabba hela världen, så kommer du mycket längre på att vara lugn och saklig.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det nån som har kollat hur de som inte vaccinerar sig tänker? Istället för att hitta på ?
De är människor....
man kan ju scrollande upp till toppen på denna sida och trycka på ”Visa resultat” så kan man se vad folk som inte vaccinerat sig svarat…

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Rkarlsson skrev:
Det råder inreseförbud från många länder.

Det finns tre råd och rekommendationer:
1. Vaccinera dig
2. Stanna hemma vid symtom
3. Särskilt råd till ovaccinerade
https://www.krisinformation.se/dett...naviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu

Så för vaccinerade finns det en restriktion och för ovaccinerade finns det tre.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det råder inreseförbud från många länder.

Det finns tre råd och rekommendationer:
1. Vaccinera dig
2. Stanna hemma vid symtom
3. Särskilt råd till ovaccinerade
[länk]

Så för vaccinerade finns det en restriktion och för ovaccinerade finns det tre.
Vi håller oss till vad jag skrev.
Det råder Ingenting till vårt grannland danmark.

B
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Vill börja med att peka på Navid Modiri och att det är viktigt att behålla dialogen.
Kom in här och såg att tommob´s inlägg var det mest gillade. Måste säga att jag då blir lite orolig, men dels så kan jag ha missförstått eller så kan det ses som att jag lär mig mer om hur och varför samhället utvecklas som det gör. Det finns några innan tror jag som har påpekat liknande som jag nu gör.
Men om man säger att det är ok att inte ta vaccinet men att man då skall betala sin egen nota medför ju en del saker som jag tror skulle kunna bli otrevliga. Kommer att tänka på "Du sköna nya värld" av Huxley. Jag själv gillar socker och äter ibland för mycket, känner en som är klart överviktig. Undra vad för slags sjukhusnota jag och min vän riskerar att få i framtiden om tommib´s tanke blir verklighet.
När det gäller vaccinering så är vaccinet bra tycker jag men det har gått för långt, det har påverkat för många och man skall inte "tvinga på någon" eller ge detta till barn, skicka de vaccinationerna till de länder som har låg vaccinationsgrad istället, tror många idag kan se att det hade räddat fler liv.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hade aldrig vaccinerat mig om vaccinet inte vore beprövat. Jag tror att många resonerar så. Så det är svaret på din fråga.

Vaccinet var beprövat från början, och numera är det extremt beprövat.
Vaccinet var väl provat, testat och studerat i kliniska studier innan det blev godkänt.

Väl provat, väl testat, omsorgsfullt studerat. Det finns många ord att välja på, men vaccinet kan inte ha varit väl beprövat innan det blivit en godkänd behandlingsmetod. Studierna görs med ett visst urval och storskalig vaccination gjordes på en annan åldersfördelning än testningen. Man har då varken testat eller skaffat sig någon erfarenhet av de åldersgrupper som inte var med i studien — från början när vaccinet vaccinet godkändes.

För att vara beprövat behöver det vara testat på många eller under lång tid så att man har byggt upp erfarenhet.

En väl beprövad behandlingsmetod kan inte vara en ny behandlingsmetod. Beprövad innebär att den är både både provad under lång tid och att det finns positiv erfarenhet.

En helt ny konstruktion på tex bil är inte en beprövad konstruktion även om den är väl testad. Den beprövade konstruktionen har använts på många modeller eller under många år så man har fått erfarenhet. Då blir det en beprövad konstruktionen.

Ett exempel kan ju vara en ny bilmodell där tillverkaren återkallar alla bilar efter en tid pga ett fel. Då hjälper det inte att samma detalj var utvecklad i stora serier och satt på 2 premiumbilmodeller till… bara desto mer pinsamt…

Nissens Nissens skrev:
Det finns alltid en risk med vaccinering och medicinering generellt. Men riskerna med en infektion i detta fallet är ofantligt mycket större än att vaccinera sig.
(y)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Intressant att det i Afrika är det endast 10% som är vaccinerade och det har endast dött 220 000 i Covid-19 [länk] människor på en befolkning innehållandes 1.34 miljarder.

Knappt mätbart alltså.
Samt dålig kunskap om vilka och hur många som dör. Det är inte utan anledning som länderna har bokstavlig folkräkning med ett antal års mellanrum.

I stället kan man ju se hur det går för Bulgarien med låg vaccinationstäckning men en folkräkning som i alla fall fungerar hyfsat.
Graf som visar kumulativa bekräftade COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Bulgarien jämfört med Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~BGR
Medan antalet som dör i Sverige avstannade i stor utsträckning när äldre hade vaccinerats så har de fortsatt att stiga i Bulgarien under förra året.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
totalt så har Sverige en låg övverdödlighet. lägre ån andra länder...
Corona kommissionen så nått sånt enligt svt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.