917 582 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Regelbunden vaccination blir förmodligen lämpligt för en del, åtminstone. På liknande sätt som många vaccinerar sig varje höst mot influensa. Hur ofta som vaccination mot covid-19 kommer att behövas framöver tror jag dock inte att någon vågar sig på att sia om.P pegr skrev:
Ja troligen. Precis som du. Skillnaden är att de flesta av dom som vaccinerat sig inte kommer bli särskilt sjuka. Förklara nu varför detta är så intressant.P pegr skrev:
Här är data från UK som visar på vaccinets effekt på antikroppar och immunitet kontra genomgången infektion. Och då ska det tilläggas att UK har haft jävligt många infekterade.P pegr skrev:
Om du läser det du själv skrev en gång till så ser du att du ställde en fråga.L Lärospånet skrev:Vad dillar du om? Det är ju du som upprepar detta.
Jag skrev en (1) gång att hon var dubbelvaccinerad. Vilket inte framkommer förrän man klickat sig in in på länken och läst artikeln. Men kanske det var väldigt tungt för dig att se detta faktum utskrivet i kommentarsfältet - denna enda gång. Kanske skaver det nånstans djupt även i dig att en dubbelvaccinerad blir sjuk gång på gång igen. Visst, hon hade kunnat vara en extrem anomali - men hon är ju inte ensam om detta - i en grupp i övrigt normalfriska. Jag vet fler drabbade - men visst - det är ju bara hörsägen tills det hamnar i en tabell från FHM - och det lär väl inte hända i närtid.
Så att du inte skall behöva leta reda på det du själv skrev, så kan jag skriva ned det åt dig.
Du skrev:
”Kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad?”
Du ville alltså att vi andra skulle gå in och titta på artikeln, läsa vad det stod och sedan skriva ned det i en kommentar åt dig. Det stod supertydligt i artikeln att kvinnan både hade fått två vaccinsprutor OCH hade haft infektionen två gånger när hon fick den en tredje gång.
Om något ”skaver” någonstans så är det väl hos dig att man kan få covid-19 infektionen tre gånger när du pratat dig varm för att genomgången infektion skyddar mot nya infektioner.
Det är klart att det blir en massa onödig text i tråden om vi skall upprepa samma information åt dig gång efter gång.
Här finns lite intressant läsning om något som heter retorisk fråga.https://gabriellesalander.se/retorisk-fraga/ Ett litet citat som apitretare: ”P pmd skrev:
Karismatiska och övertygande personer använder ofta retoriska frågor för att engagera andra i deras kunskaper och idéer.”
I onlineforum bör man berätta att det är en retorisk fråga då det i text inte går att utläsa detta på samma sak man kan göra i tal då tonfall och betoning kan hjälpa till att avgöra frågans natur.L Lärospånet skrev:
Fast i detta fallet försökte du flytta fokuset från poängen med artikeln. Nämligen att det du så envist hävdar angående hur en genomgången covidinfektion skyddar mot nya infektioner inte stämmer.L Lärospånet skrev:
Att covidvaccinen inte skyddar mot infektion, men skyddar mot svåra symtom är känt sedan länge… men det verkar ju finnas de som fortfarande tror att genomgången infektion ger ett fullgott skydd.
I sina, möjligtvis...L Lärospånet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 188 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 188 inlägg
Fohm har förstås sådan statistik men den underskattar ju antalet reinfektioner eftersom den utgår från bekräftade fall och det är ju bara kring hälften av alla som har haft covid (betydligt mycket mer under första vågen förstås).P pegr skrev:
Det är bara att söka på reinfektion på deras webbplats.
Visst, men om du läste hela mitt inlägg som du kommenterade så kunde du notera att jag påpekade att subtiliteter och ironi går dåligt fram i text.L Lärospånet skrev:
Din fråga hade antagligen kunnat uppfattas som retorisk om du hade framfört den muntligen, men i skrift måste man annotera ganska mycket för att tonfall och liknande ska gå fram.
Annars är det befriande att slippa de där gula gubbarna som ska visualisera det som missas i irl. Om man avvaktar att svara och funderar på vad inläggaren menar skulle nog många missförstånd undvikas och den här tråden bli trevligare.P pmd skrev:Visst, men om du läste hela mitt inlägg som du kommenterade så kunde du notera att jag påpekade att subtiliteter och ironi går dåligt fram i text.
Din fråga hade antagligen kunnat uppfattas som retorisk om du hade framfört den muntligen, men i skrift måste man annotera ganska mycket för att tonfall och liknande ska gå fram.