Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
P pegr skrev:
Ännu en som har panik ser jag.
Hur många sprutor tycker du är ok då, tre per år livet ut, känns det bra?
Regelbunden vaccination blir förmodligen lämpligt för en del, åtminstone. På liknande sätt som många vaccinerar sig varje höst mot influensa. Hur ofta som vaccination mot covid-19 kommer att behövas framöver tror jag dock inte att någon vågar sig på att sia om.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
P pegr skrev:
Men det är ju ett svar som detta som visar på paniken hos både dig o flera andra, Jag kan GARANTERA att ni kommer få covid oavsett antalet sprutor, sorry om det är jag som måste ge er den tråkiga nyheten...
Ja troligen. Precis som du. Skillnaden är att de flesta av dom som vaccinerat sig inte kommer bli särskilt sjuka. Förklara nu varför detta är så intressant.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
J
P pegr skrev:
Ännu en som har panik ser jag.
Hur många sprutor tycker du är ok då, tre per år livet ut, känns det bra?
Vad är panik för dig? Någon som har rätt? Låter mer som projicering...
Paniken är snarare det som drabbar dom som trodde dom var starkare än alla andra. Pegrit tror jag det kallas.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
  • Text om vaccinerade och ovaccinerade individers rapportering av långvariga Covid-19 symtom på en ombre bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Jag har haft Covid, Delta varianten, o finner vaccinerings hysterin o anklagelserna över att folk är ovaccinerade helt onyanserade, men du kanske då kan berätta var det finns statistik över refinfektioner i Sverige då?
Här är data från UK som visar på vaccinets effekt på antikroppar och immunitet kontra genomgången infektion. Och då ska det tilläggas att UK har haft jävligt många infekterade.

• Graf som visar Covid-19:s dödlighet över tid jämfört med antalet vuxna med antikroppar och immunitet från vaccination i England.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lärospånet skrev:
Vad dillar du om? Det är ju du som upprepar detta.

Jag skrev en (1) gång att hon var dubbelvaccinerad. Vilket inte framkommer förrän man klickat sig in in på länken och läst artikeln. Men kanske det var väldigt tungt för dig att se detta faktum utskrivet i kommentarsfältet - denna enda gång. Kanske skaver det nånstans djupt även i dig att en dubbelvaccinerad blir sjuk gång på gång igen. Visst, hon hade kunnat vara en extrem anomali - men hon är ju inte ensam om detta - i en grupp i övrigt normalfriska. Jag vet fler drabbade - men visst - det är ju bara hörsägen tills det hamnar i en tabell från FHM - och det lär väl inte hända i närtid.
Om du läser det du själv skrev en gång till så ser du att du ställde en fråga.

Så att du inte skall behöva leta reda på det du själv skrev, så kan jag skriva ned det åt dig.
Du skrev:
”Kvinnan i artikeln var dubbelvaccinerad?”

Du ville alltså att vi andra skulle gå in och titta på artikeln, läsa vad det stod och sedan skriva ned det i en kommentar åt dig. Det stod supertydligt i artikeln att kvinnan både hade fått två vaccinsprutor OCH hade haft infektionen två gånger när hon fick den en tredje gång.

Om något ”skaver” någonstans så är det väl hos dig att man kan få covid-19 infektionen tre gånger när du pratat dig varm för att genomgången infektion skyddar mot nya infektioner.

Det är klart att det blir en massa onödig text i tråden om vi skall upprepa samma information åt dig gång efter gång.

• Gilla
  • Haha
djac och 5 till
  • Laddar…
L
P pmd skrev:
Jag undrade bara varför du ställde en fråga om något du redan visste svaret på.
Här finns lite intressant läsning om något som heter retorisk fråga.https://gabriellesalander.se/retorisk-fraga/ Ett litet citat som apitretare: ”
Karismatiska och övertygande personer använder ofta retoriska frågor för att engagera andra i deras kunskaper och idéer.” ;)

A
L Lärospånet skrev:
Här finns lite intressant läsning om något som heter retorisk fråga.[länk] Ett litet citat som apitretare: ”
Karismatiska och övertygande personer använder ofta retoriska frågor för att engagera andra i deras kunskaper och idéer.” ;)
I onlineforum bör man berätta att det är en retorisk fråga då det i text inte går att utläsa detta på samma sak man kan göra i tal då tonfall och betoning kan hjälpa till att avgöra frågans natur.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L Lärospånet skrev:
Här finns lite intressant läsning om något som heter retorisk fråga.[länk] Ett litet citat som apitretare: ”
Fast i detta fallet försökte du flytta fokuset från poängen med artikeln. Nämligen att det du så envist hävdar angående hur en genomgången covidinfektion skyddar mot nya infektioner inte stämmer.

Att covidvaccinen inte skyddar mot infektion, men skyddar mot svåra symtom är känt sedan länge… men det verkar ju finnas de som fortfarande tror att genomgången infektion ger ett fullgott skydd.

• Haha
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
J
L Lärospånet skrev:
I sina, möjligtvis...;) Annnars behöver de nog inte engagera någon.

• Haha
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Jag har haft Covid, Delta varianten, o finner vaccinerings hysterin o anklagelserna över att folk är ovaccinerade helt onyanserade, men du kanske då kan berätta var det finns statistik över refinfektioner i Sverige då?
Fohm har förstås sådan statistik men den underskattar ju antalet reinfektioner eftersom den utgår från bekräftade fall och det är ju bara kring hälften av alla som har haft covid (betydligt mycket mer under första vågen förstås).

Det är bara att söka på reinfektion på deras webbplats.

P
L Lärospånet skrev:
Visst, men om du läste hela mitt inlägg som du kommenterade så kunde du notera att jag påpekade att subtiliteter och ironi går dåligt fram i text.
Din fråga hade antagligen kunnat uppfattas som retorisk om du hade framfört den muntligen, men i skrift måste man annotera ganska mycket för att tonfall och liknande ska gå fram.

P pmd skrev:
Visst, men om du läste hela mitt inlägg som du kommenterade så kunde du notera att jag påpekade att subtiliteter och ironi går dåligt fram i text.
Din fråga hade antagligen kunnat uppfattas som retorisk om du hade framfört den muntligen, men i skrift måste man annotera ganska mycket för att tonfall och liknande ska gå fram.
Annars är det befriande att slippa de där gula gubbarna som ska visualisera det som missas i irl. Om man avvaktar att svara och funderar på vad inläggaren menar skulle nog många missförstånd undvikas och den här tråden bli trevligare.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
Ja, ibland kan ironi i text uppfattas, men kanske inte av alla.
Ibland missar skribenten helt att framföra att budskapet är ironiskt.

P pmd skrev:
Ja, ibland kan ironi i text uppfattas, men kanske inte av alla.
Ibland missar skribenten helt att framföra att budskapet är ironiskt.
För att uppfatta ironi måste man nog känna, eller åtminstone känna till, den som ironiserar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.