917 675 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Man vet att två doser mRNA-vaccin minskar risken för sjukhusinläggning pga. omikron med 55 % efter 3 månader. Tre doser minskar risken med 75 % under 3 månader.V växelventil skrev:Hur vet vi om en person som inte är vaccinerad och blir sjuk i covid 19 om man sedan vaccinerar den personen hur vet vi att den personen kommer bli mer eller mindre sjuk?Många av oss som blev sjuka covid som inte tillhörde någon riskgrupp behövde inget sjukhusvård.En del hade rännskita,ont i kroppen eller feber men ingen av oss var vaccinerade och det fanns inte då.
https://assets.publishing.service.g...2353/Vaccine_surveillance_report_-_week_5.pdf
Så om du tycker att sjukdom är som två doser vaccin och därmed medför att en person har knappt hälften så stor risk, så nästan halverar en vaccindos risken igen. Men när det har gått lång tid sen sjukdom och vaccineringen så avtar skyddet.
Ovanstående gäller ju risken för sjukhusvård men det är rimligt att tro att det finns en liknande förändring när det gäller sjukdomsförloppet även när man klarar sig hemma.
Naturligtvis är ovanstående för en större befolkningsgrupp och gäller inte enskilda individer, ingen regel utan undantag.
Tillägg: Fungerar bra som svar på följande också.
V växelventil skrev:
Ambulansen kom och gjorde prover på henne i hemmet. Stora andningsbevär m.m men det bedömdes inte som akut som tur var. Hur tror du det kändes för oss andra i familjen , 2 minderåriga barn hemma?V växelventil skrev:
Eftersom du gillar anekdotiska erfarenheter kan du få en av mig. Jag har en kollega på mitt jobb som fick Omikron precis vid jul. Han tävlar i mountainbike och downhill, har elitfysik, och hade lindrig covid sommaren 2020, Han blev sämre andra gången, var sjuk och borta från jobbet en vecka trots att han först var sjuk hela julen, efter en knapp vecka tillbaka sjukskrev han sig igen då han inte orkade hålla koncentrationen, blev trött, matt, förvirrad m.m. och har nu varit borta två veckor till och utreds för post-covid.V växelventil skrev:
Han är typexempel på en individ som har varit smittad tidigare, på inga sätt tillhör en riskgrupp, sällan är sjuk vanligtvis och är en allmänt högpresterande individ.
Har såklart INGEN aning om hur vanligt det är, men att det händer är han bevis på.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet är att vaccinet knappt verkar bita på omikrom. Skulle man bara se omikrom och dagens vaccin så tror jag inte folk hade vaccinerat sig. Nu gäller detta om världen bara hade omikrom. Men nu ser det annorlunda ut.
Men det är tur att omikrom är ganska "harmlös" med tanke på smittspridningen.
Samt att vaccinet knappt biter på det.
De va någon sydafrikansk läkare som tidigt sa att inte oroa er. Sydafrikanerna låg några veckor före oss. Så lite visste de.
De hade rätt, den nedstängning vi har just nu, då hade vi influensan och RS viruset i anledningen.
Vi kan nog slå fast att omikrom är tämligen mild modell av Corona. Självklart har folk dött, blivit svårt sjuka. Men jämför med delta så är det ingenting.
De va någon sydafrikansk läkare som tidigt sa att inte oroa er. Sydafrikanerna låg några veckor före oss. Så lite visste de.
De hade rätt, den nedstängning vi har just nu, då hade vi influensan och RS viruset i anledningen.
Vi kan nog slå fast att omikrom är tämligen mild modell av Corona. Självklart har folk dött, blivit svårt sjuka. Men jämför med delta så är det ingenting.
Eftersom det finns andra faktorer som påverkar, som genuppsättning och liknande, samt fortfarande okända faktorer, så vore det inte alls särskilt intressant i dagsläget, om det inte handlade om enäggstvillingar.V växelventil skrev:
Och det vore djupt oetiskt att utsätta en ovaccinerad för den risken, det var just därför man i fas3-studierna av vaccinet gick över till att vaccinera placebo-gruppen i förtid.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Intressant de visste jag inte att man inte fullföljde fas 3 studien. Gällde de alla vacciner?timmelstad skrev:
Eftersom det finns andra faktorer som påverkar, som genuppsättning och liknande, samt fortfarande okända faktorer, så vore det inte alls särskilt intressant i dagsläget, om det inte handlade om enäggstvillingar.
Och det vore djupt oetiskt att utsätta en ovaccinerad för den risken, det var just därför man i fas3-studierna av vaccinet gick över till att vaccinera placebo-gruppen i förtid.
Tycker inte att det vore djupt oetiskt att fullfölja hela studien. Det var inte så att befolkningen skulle dö som flugor.
Djupt oetiskt det är att studera alkohol skador på nyfödda genom att låta vissa mammor kröka skallen av sig. Det är djupt oetiskt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Nu upplevs ju omikron som harmlös därför att så många är vaccinerade. Men tittar man bara på ovaccinerade utan tidigare sjukdom så har man ju kommit fram till att omikron halverar risken för sjukhusinläggning jämfört med delta. Till saken hör då att delta ökade risken så pass mycket jämfört med alfa att britterna kunde se det i sina undersökningar och enligt Socialstyrelsen så ökade alfa risken med mer än 50 % jämfört med varianterna under 2020. Det gör att risken med omikron är ungefär lika stor som under 2020. Covid då upplevdes ju verkligen inte som harmlöst.Bananskalare skrev:
Problemet är att vaccinet knappt verkar bita på omikrom. Skulle man bara se omikrom och dagens vaccin så tror jag inte folk hade vaccinerat sig. Nu gäller detta om världen bara hade omikrom. Men nu ser det annorlunda ut.
I Sverige hade ju 95 % antikroppar I gruppen 20 - 64 år innan omikron dök upp vilket naturligtvis påverkar förloppet. #16889
Britterna har kommit fram till att två doser vaccin minskar risken för sjukhusvård med minst 55 % under 24 veckor medan 3 doser vaccin minskar risken med minst 75 % i 3 månader. Så nog har vaccinet effekt.
De har dessutom sett att tre doser vaccin minskar risken för sjukdom med symtom med ungefär 50 % i 3 månader. Så nog har vaccinet effekt.
https://assets.publishing.service.g...2353/Vaccine_surveillance_report_-_week_5.pdf
När det gäller Sydafrika så är det en väldigt stor andel av befolkningen som har varit sjuk med tidigare varianter, alltså hade antikroppar redan innan omikron. Det är en förutsättning för deras situation.
Delta har vi aldrig haft någon våg av i Sverige så delta var ju mycket bättre för det har ju varit flockimmunitet mot delta hela hösten förutom bland de under 15 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Jag tvivlar inte på att din fru var allvarligt sjuk men samtidigt måste du förstå varför jag frågar eftersom det är väl inte normalt att vara sjuk i covid i 8 veckor.Jonatan79 skrev:
Ja vet en som vill ställa upp och han har gjort allt vad man kan för att bli smittad.timmelstad skrev:
Eftersom det finns andra faktorer som påverkar, som genuppsättning och liknande, samt fortfarande okända faktorer, så vore det inte alls särskilt intressant i dagsläget, om det inte handlade om enäggstvillingar.
Men behövde han sjukvård?timmelstad skrev:
Eftersom du gillar anekdotiska erfarenheter kan du få en av mig. Jag har en kollega på mitt jobb som fick Omikron precis vid jul. Han tävlar i mountainbike och downhill, har elitfysik, och hade lindrig covid sommaren 2020, Han blev sämre andra gången, var sjuk och borta från jobbet en vecka trots att han först var sjuk hela julen, efter en knapp vecka tillbaka sjukskrev han sig igen då han inte orkade hålla koncentrationen, blev trött, matt, förvirrad m.m. och har nu varit borta två veckor till och utreds för post-covid.
Han är typexempel på en individ som har varit smittad tidigare, på inga sätt tillhör en riskgrupp, sällan är sjuk vanligtvis och är en allmänt högpresterande individ.
Har såklart INGEN aning om hur vanligt det är, men att det händer är han bevis på.
Jo, det är många som varit sjuk i flera veckor, om du vill kan du själv ta fram denna info, men du har ju redan bestämt dig och är inte intresserad...V växelventil skrev:
Jag kan ju bara svara vad forskarna säger och vet inte vad jag ska vaccinera mig mot mindre hosta?BirgitS skrev:
Man vet att två doser mRNA-vaccin minskar risken för sjukhusinläggning pga. omikron med 55 % efter 3 månader. Tre doser minskar risken med 75 % under 3 månader.
[länk]
Så om du tycker att sjukdom är som två doser vaccin och därmed medför att en person har knappt hälften så stor risk, så nästan halverar en vaccindos risken igen. Men när det har gått lång tid sen sjukdom och vaccineringen så avtar skyddet.
Ovanstående gäller ju risken för sjukhusvård men det är rimligt att tro att det finns en liknande förändring när det gäller sjukdomsförloppet även när man klarar sig hemma.
Naturligtvis är ovanstående för en större befolkningsgrupp och gäller inte enskilda individer, ingen regel utan undantag.
Tillägg: Fungerar bra som svar på följande också.