Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
J Jonasdzm skrev:
Jag har tagit 2 doser av cominary. Fick även covid-19 för nån vecka sedan när jag skulle boka in 3e dosen.

Nu i efterhand så hade jag nog inte tagit vaccinet om jag ändå skulle få covid-19 och jag fått samma följdsjukdommar som jag har idag med sämre generell hälsa.
Skulle jag fått covid-19 utan att ha utsatt mig för cominary? Kanske inte. Vem vet.
Du bör inte utesluta inte att det fanns en risk för att du hade kunnat bli ännu sjukare utan vaccination.

P
S SnickareHobb skrev:
Att om man utesluter dom som är i perioden mellan första sprutan och två veckor efter andra sprutan ur statistiken så skulle man även utesluta vaccinbiverkningar.
Vilken statstik syftar du på? Den statistik som handlar om antalet inlagda på sjukhus och delas in i ovaccinerade och vaccinerade innehåller ingenting om biverkningar.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tolkade inlägg
[länk] som att jag skulle haft fel.
Det finns ingen garanti för att man smittar andra när man är vaccinerad.

P
V växelventil skrev:
Eller så här många av oss redan haft covid utan problem och överlevt och ser att den informationen är rätt värdelös;)
Varför frågar ni i så fall?

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P
Nu var det lite svårt att läsa ut mellan raderna.
Ja, man måste ha läst ganska länge i tråden för att veta vad jag syftade på, men jag hade för mig att du har varit med ganska länge.
Men helt ärligt är det så svårt att bara acceptera att smitta inte är ett argument?
Argument för eller emot vad?

Hur man smitta var ett argument, överhuvudtaget, f.ö.? Smitta är en konkret företeelse som finns omkring oss. Argument är lite mer abstrakta.
Istället för att prata bort det hela. Ingen vet vem som smittar eller eller hur länge.
Varför skulle det, i detta sammanhang, ha någon som helst betydelse att veta vem som smittar?

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ingen som vill få det till att en majoritet av de som får covid behöver sjukhusvård, och ändå mindre att en majoritet skulle avlida.

Det är väldigt välkänt att de flesta får en lindrig sjukdom, dvs. klarar att vara sjuka i hemmet.

Dock vet man inte i förväg vilka som kommer att behöva sjukhusvård och/eller avlida.
Precis och för mig och andra som haft en mild sjukdom ska forsätta vaccinera oss mot vad?För mig blir det obegripligt varför.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Precis och för mig och andra som haft en mild sjukdom ska forsätta vaccinera oss mot vad?För mig blir det obegripligt varför.
Varför inte?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför inte?
Men mot vad ?Mild förkylning.

P pmd skrev:
Varför frågar ni i så fall?
Jag svarade på inlägget 13939.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det var väl på medeltiden, antar jag.

Långtidskonsekvenserna är mer välkända hos "detta" vaccin än hos många andra vaccin som används. Vilket vaccin du nu kan syfta på. Åtminstone de tre först godkända vaccinen i Sverige har använts mycket mer än många andra vaccin.
Tja, det är inte så många årtionden sen som det var "ofarligt" att röka

J
V växelventil skrev:
Men den kompisen vem är det för jag varken känner någon eller bekanta som har haft någon kompis vid dödsbädden som har avlidit i covid.
Nä då är det ju bara för dig och din fru att gå vidare. Varsågod. Det är svårt att argumentera med människor som tänker som du. Nästan lite avundsjuk faktiskt. Man slipper grymt mycket bekymmer. Känns nästan onödigt av dig att lägga tid på ett forum och diskutera dessa saker när du inte bryr dig så länge ingen du känner drabbas. Vad vill du komma till? Lite som att lägga patiens, tidsfördriv? Du kommer inte ändra dig, och de som ser till hela samhället kommer knappast omvändas till egoister heller. Samtidigt är nog det mesta över nu och jag gissar att det blir max en spruta till. Trevlig kväll!

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Men mot vad ?Mild förkylning.
Varför inte?
(Mild förkylning finns det ingen garanti för).

P
V växelventil skrev:
Jag svarade på inlägget 13939.
Ja, du gav väl en alternativ förklaring till den som Jocke Best gav i det inlägget?

P
Tja, det är inte så många årtionden sen som det var "ofarligt" att röka
Men hur vanligt var det att läkare ordinerade rökning mot, ja, vad det nu var de rekommenderade rökning mot. Eller för.
Och när var det vanligt?

J Jocke Best skrev:
Nä då är det ju bara för dig och din fru att gå vidare. Varsågod. Det är svårt att argumentera med människor som tänker som du. Nästan lite avundsjuk faktiskt. Man slipper grymt mycket bekymmer. Känns nästan onödigt av dig att lägga tid på ett forum och diskutera dessa saker när du inte bryr dig så länge ingen du känner drabbas. Vad vill du komma till? Lite som att lägga patiens, tidsfördriv? Du kommer inte ändra dig, och de som ser till hela samhället kommer knappast omvändas till egoister heller. Samtidigt är nog det mesta över nu och jag gissar att det blir max en spruta till. Trevlig kväll!
Men vad vill jag ska göra då?Ska jag försöka bli så sjuk som möjligt eller?Jag kan ju inte ändra mitt sjukdomsförlopp som jag och dom flesta sjukdomsförlopp har haft eller vad menar du?ska jag vaccinera mig så jag blir mer sjuk än sjukdomen?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.