917 657 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Men den kompisen vem är det för jag varken känner någon eller bekanta som har haft någon kompis vid dödsbädden som har avlidit i covid.J Jocke Best skrev:Ja men dom är inte representativa för hela befolkningen. Det vet ju du med. Detta är ingen gallupundersökning. Du vet ju att många liv hade räddats om alla vaccinerat sig. Majoriteten av dom som insjuknade och dog hade nog inte tänkt sig det.
Vad säger du när du besöker en kompis på
dödsbädden? Seså var inte ledsen för att du inte vaccinerade dig..ni är så få som dör...?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hittade en artikel som kändes hyffsat seriös.
De refererade till en liten amerikansk studie om vaccin. Vaccinerade smittade i snitt 5.5 dagar och ovaccinerade i 7,5 dagar. Virusmängden skulle vara den samma oavsett om man var vaccinerad eller om inte.
Lika smittsam men bara i 5,5dagar.
30% kortare tid
Här kommer länken
https://www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
De refererade till en liten amerikansk studie om vaccin. Vaccinerade smittade i snitt 5.5 dagar och ovaccinerade i 7,5 dagar. Virusmängden skulle vara den samma oavsett om man var vaccinerad eller om inte.
30% kortare tid
Här kommer länken
https://www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Kanske kommer en variant som bara smittar folk som skriver i den här trådenBirgitS skrev:
Precis, och därför känns det rätt meningslöst att planera eller liknande när det gäller covid för det viruset har överraskat alla så många gånger. Man får anpassa sig till det som gäller för stunden. Blir det någon variant som är mer dödlig även för medelålders och/eller en variant som gör barn allvarligt sjuka, så kan det nog vara många barn och deras föräldrar som vill vaccinera sig rejält.
Ja fast det var inte du som behövde sjukvård?Jag känner massor som varken är vaccinerade eller blivit sjuka som har left som vanligt innan pandemin och det är inte den gruppen som behöver sjukhusvård heller.Bananskalare skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nu vet väl du att folk är smittsamma i 1-2 dagar innan de får symtom.V växelventil skrev:
Man kan lika väl säga att en massa folk som inte är vaccinerade är ute och sprider smitta bara för att de inte stannar hemma när de är sjuka. Det är ju känt från hela pandemin att alla inte stannar hemma när de har symtom.
Att vara hemma eller inte hemma har inget att göra med om personer är vaccinerade eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Ja, den är seriös och informationen har varit uppe flera gånger tidigare. Den informationen behöver kompletteras informationen från en annan studie, som också har varit uppe flera gånger, som kollade noggrant på de viruspartiklar som vaccinerade sjuka hade i luftvägarna och det visade sig att det var en massa antikroppar på dem så att viruspartiklarna i stor utsträckning var inaktiverade.Bananskalare skrev:
Hittade en artikel som kändes hyffsat seriös.
30% kortare tid
Här kommer länken
[länk]
Du kanske ser på det viset men inte min erfarenhet och det märks nu när vi fick skicka hem 3st som var på jobbet trots att dom var sjuka.jag tror det är mer vanligt bland vaccinerade går till jobbet trots man är sjuk och har hört det bara från vaccinerade att man inte smittar. Vore konstigt om det inte är på det viset med tanke på hur många som är vaccinerade.BirgitS skrev:
Nu vet väl du att folk är smittsamma i 1-2 dagar innan de får symtom.
Man kan lika väl säga att en massa folk som inte är vaccinerade är ute och sprider smitta bara för att de inte stannar hemma när de är sjuka. Det är ju känt från hela pandemin att alla inte stannar hemma när de har symtom.
Att vara hemma eller inte hemma har inget att göra med om personer är vaccinerade eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nej, det är välkänt redan sen tiden innan det fanns vaccin att det dök upp folk med symtom på arbetsplatser. Några har blivit åtalade av den anledningen.V växelventil skrev:Du kanske ser på det viset men inte min erfarenhet och det märks nu när vi fick skicka hem 3st som var på jobbet trots att dom var sjuka.jag tror det är mer vanligt bland vaccinerade går till jobbet trots man är sjuk och har hört det bara från vaccinerade att man inte smittar. Vore konstigt om det inte är på det viset med tanke på hur många som är vaccinerade.
En plan kan man ha, men planer kan ändras.BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är fråga som är omöjlig att svara på?
Det kan ju bli så att omikron ersätts av någon annan variant om 3 månader. En variant som kommer runt antikroppsskyddet hos alla som är vaccinerade och/eller har haft covid.
Tillägg: Att planera något när det gäller covid har väl visat sig vara rätt meningslöst.
Man måste kunna ändra sig när förutsättningarna ändras och inte vara dumdristigt envis.
Grattis till meningslös otrevlighet. Mitt inlägg handlade om hur man inte kan prata kategoriskt om vad som är sant eller inte vad det gäller saker som förändrats under pandemins gång.Bananskalare skrev:
Så jag skulle föreslå att du börjar med följa dina egna rekommendationer.
Tack vare att vi som vaccinerat oss tagit ett kollektivt ansvar, så kan vi nu öppna upp världen igen. Du som inte vaccinerat dig kan jag ha all respekt för, vi har alla våra skäl, så länge du inte satt på dig foliehatten och försökt påverka andra i jakten på att rättfärdiga det beslutet.
Jag tog en titt på fohm nu.V växelventil skrev:
I min åldersgrupp så är det 0,01238271% risk för död. 54 personer sen räkningens start. Jag känner personligen noll personer som dött av detta virus. Dock tråkigt för de som gör det såklart.
Men från och med onsdag tar räkningen slut för gott då alla pcr tester stängs ner i hela landet för oss vanliga människor.
Måste tillägga att denna jäveln smittar dåligt med. Sambon är kärnfrisk. Har ändå tvingats att umgås några dagar nu