Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Men det säger väl inget om personen i fråga hade varit mer sjuk utan vaccinet. Det var ju det han undrade. Jag menar att det går inte att svara på en sådan fråga. Man kan aldrig veta. Han kanske skulle ha varit sjukare om han inte hade vaccinerats innan han blev sjuk, eller så hade han varit exakt lika sjuk.
Det finns ingen statistik som visar att man blir sjukare av covid när man tidigare har vaccinerats. Det finns däremot gott om statistik som visar att risken för att behöva sjukhusvård pga. covid minskar när man är vaccinerad.

Däremot kan man aldrig veta om en enskild person utan bara om vad som gäller genomsnittligt.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Ja
Kan du förklara vilken definition av folkgrupp du avser i det sammanhang du använder det?

Nu börjar vi snart om igen med en ny person som tar alla frågorna en gång till.
Inget nytt som tas upp utan ställ samma frågor och få samma svar gång, på gång, på gång.
Har frågan ställts innan så brukar svaret bli exakt det samma som förra gången frågan ställdes.

• Gilla
  • Älska
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J
A Argastesnickaren skrev:
Nu börjar vi snart om igen med en ny person som tar alla frågorna en gång till.
Inget nytt som tas upp utan ställ samma frågor och få samma svar gång, på gång, på gång.
Har frågan ställts innan så brukar svaret bli exakt det samma som förra gången frågan ställdes.
Visst är det så, men hade de varit så bra på att ta till sig information så hade de redan vaccinerat sig.:cool:

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Visst är det så, men hade de varit så bra på att ta till sig information så hade de redan vaccinerat sig.:cool:
Eller så här många av oss redan haft covid utan problem och överlevt och ser att den informationen är rätt värdelös;)

• Gilla
Texan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Eller så här många av oss redan haft covid utan problem och överlevt och ser att den informationen är rätt värdelös;)
Din upplevelse förändrar ingen fakta eller underlag överhuvudtaget.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Att de allra flesta klarar sig bra, oavsett vaccinering eller inte, förändrar inte det faktum att risken är större att det inte går lika bra om man är ovaccinerad.

Det är ungefär som att säga att det är värdelös information att man ska använda sågskyddsbyxor när man använder motorsåg, för väldigt många har sågat med motorsåg utan att använda särskilda byxor och det har gott bra. På samma sätt är det meningslöst med hjälm när man kör motorcykel och säkerhetsbälte när man kör bil, för oftast behövs det inte.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Kan du förklara vilken definition av folkgrupp du avser i det sammanhang du använder det?
Det här blev löjligt.

S SnickareHobb skrev:
Det här blev löjligt.
Ja det blir lätt det när du använder begrepp som "väldigt många" och "folkgrupp" utan att förtydliga vad du menar definitionsmässigt eller med numerärer eller relativt något annat.

Och snarare än förtydliga dig själv så fortsätter du undvika att förtydliga vad du menar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Hur skulle en sån mitt se ut? Covidvaccin är bra ibland?
Mötas på mitten borde vara att både vaccinförespråkare och vaccinmotståndare kommer överens om att de båda ska ta en halv dos vaccin var.

• Gilla
  • Haha
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag har förstått andra inlägg från pmd så är han mycket väl medveten om att en sjuk person kan smitta andra även om personen är vaccinerad. Däremot så minskar ju risken att man smittar någon annan när man är vaccinerad.
Nu var det lite svårt att läsa ut mellan raderna.
Men helt ärligt är det så svårt att bara acceptera att smitta inte är ett argument?
Istället för att prata bort det hela. Ingen vet vem som smittar eller eller hur länge.

J
V växelventil skrev:
Exakt, för de som däremot hade covid och dött kan ju inte läsa den igen. Dock var den i ALLA de fallen värdefull. Om de hade läst den i tid.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att de allra flesta klarar sig bra, oavsett vaccinering eller inte, förändrar inte det faktum att risken är större att det inte går lika bra om man är ovaccinerad.

Det är ungefär som att säga att det är värdelös information att man ska använda sågskyddsbyxor när man använder motorsåg, för väldigt många har sågat med motorsåg utan att använda särskilda byxor och det har gott bra. På samma sätt är det meningslöst med hjälm när man kör motorcykel och säkerhetsbälte när man kör bil, för oftast behövs det inte.
Fast det du missar är ja att jag har ju redan kollat mitt bilbälte att det fungerar och jag har inte hört någon som blivit mer sjuk andra svängen så risken är minimal att bli svårt sjuk om du nu inte själv är ute i samhället och är sjuk.Dom som jag känner som blivit sjuk andra gången (alfa/delta)Har inte haft någon symptom alls.Är du däremot i riskgruppen så finns det inte så många alternativ men är du inte sjuk mer 1-3gånger/så är det nog ingen större risk att bli svårt sjuk. Vi har faktiskt nu 2st patienter som ligger på medicnavdelnimgen pga smärta i njurarna efter 3 dosen och frugan fick med känningar så nu är det slutvaccinera där.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du menar att det inte kan finnas någon annan bild när det gäller vaccin som är korrekt men är kritiska? Till exempel skydd.
Har alla forskare fått komma fram? Inte antivaxx
Utan normal kritik nej dessa forskare är inte negativa till vaccin.
Det borde finnas.
Varför borde det finnas? För balansens skull?
Vetenskap är inte ett övning där alla måste få komma till tals. Enbart bra vetenskapliga resultat räknas.
(Om du måste fråga vad som menas med "bra" i det här sammanhanget så rekommenderar jag en kurs i vetenskapsteori, eller en bok av Karl Popper).

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.