917 817 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag konstaterar att skillnaden mot tex 10 årsperioden innan 2020 handlar om några hundradels procent.BirgitS skrev:
Och du ser inte att det har funnits en avtagande trend under åren t.ex. därför att sjukvården blir bättre på att hålla liv i folk?
Det har medfört att medellivslängden har ökat undan för undan.
Men under 2020 sjönk medellivslängden i stället med ungefär ett halvår (mer för män och mindre för kvinnor).
Innan pandemin började fanns det ingen anledning att tro annat än att antalet avlidna skulle fortsätta att gå ner och medellivslängden gå upp.
2019 var ju avvikande, men åt andra hållet.
Om du tycker att hundradelar av procent är en stor skillnad så får du ju tycka det. Hade man haft motsvarande siffror för tex spanska sjukan så hade det sett helt annorlunda ut! Där hade dödligheten stuckit iväg på ett helt annat sätt.
Nej men rapporteringen om virus beror på hur vi rapporterar. Det du ser är bara en spegling av rapporteringen kring viruset och längre perioder är då bättre för att eliminera faktorn. Det är ju bara att titta på statistiken från fhm under vardagar och helger så kommer det variera pga hur mycket man hinner rapportera. Så beroende på hur du drar din period så kan du få olika svar. Därav, längre tid. Det är ju först när pandemin är över och alla länder hunnit dra in statistik som dessutom har kvalitetssäkrats som större slutsatser kan dras.P pmd skrev:
Det är snarare så att du misstolkar SCB:slutsats.Viktor.J skrev:
Jag är inte säker på om du förstår det själv, men du tar SCB´s statistik, visar upp den, drar din slutsats som går emot SCB´s slutsats och slutligen säger att det är det SCB säger för att du visar deras statistik. Bara för att du använder deras statistik blir din felaktiga slutsats inte rätt.
Oavsett om du förstår det eller inte så väljer jag att avsluta diskussionen här. Detta ger mig inget, och uppenbarligen inte dig heller.
Jag har inte tolkat någonting, jag presenterade bara kalla siffror, ren omanipulerad fakta.
Det är du som tolkar saker, men dina tolkningar klarar inte av att ändra på de faktiska siffrorna.
Det finns ett stycke i länken hur scb räknar på överdödligheten. För min del så känner jag mig trygg i vad en normal nivå betyder. Men i denna tråden verkar det vara svårare med ordförståelsen.tusenett skrev:Din andra understrykning pratar om jämförelse med de andra nordiska länderna vilka vi kanske kan låta bli att dra in i diskussionen för en stund.
Återstår den första understrykningen där det påstås att det avvikit kraftigt från det normala. Hur definerar de ”det normala” skulle man vilja veta för att kunna värdera det påståendet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Möjligt, men med många gånger fler döda eftersom många fler gamla hade smittats, de flesta som skulle ha behövt IVA-vård pga. coivid inte hade fått det, många som skulle ha behövt sjukhusvård för sin covid hade inte fått det, sjukvårdspersonalen hade varit mycket färre så att färre hade fått sin cancer, hjärtinfarkt, stroke osv behandlad, personalen inom äldreomsorgen hade varit mycket färre så att folk inom äldreomsorgen skulle ha dött av andra anledningar och/eller plågats pga. smärtor osv.K Klicka skrev:
Men man kan ju konstatera att det finns länder där många i vissa områden har levt utan restriktioner eller utan nämnvärda restriktioner och när man närmade sig flockimmunitet så fick vissa varianter (beta, gamma, delta m.fl.) med en mutation som gjorde att folk insjuknade igen (dvs. immuniteten var för dålig) chansen att spridas och sjukdomen går fortfarande runt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Jag förstår att du tycker det men det är inte så man brukar beräkna överdödlighet ändå.Nissens skrev:
Jag konstaterar att skillnaden mot tex 10 årsperioden innan 2020 handlar om några hundradels procent.
2019 var ju avvikande, men åt andra hållet.
Om du tycker att hundradelar av procent är en stor skillnad så får du ju tycka det. Hade man haft motsvarande siffror för tex spanska sjukan så hade det sett helt annorlunda ut! Där hade dödligheten stuckit iväg på ett helt annat sätt.
Eller som spanska sjukan.....K Klicka skrev:
Min farfars bror hade 4 barn mellan 3-12 år som 1902 under 6 månaders tid dog i difteri tänk om man då kunnat snabbproducera ett vaccin så hade kanske tre av dem överlevt.
Redigerat:
Ja, men bara att transportera och ta hand om alla döda skulle ha blivit problem.K Klicka skrev:
Förmodligen skulle blivit färre mutationer om vi tex låtit de som blev svårt sjuka dö snabbare isf ligga på sjukhus.
En viss begränsning i rörlighet motsvarande vissa restriktioner skulle nog ändå uppstå.
Genetiskt skulle de varit en fördel. De med starkt immunförsvar lever vidare.
Men det är inte mänskligt eller humanitärt okay…
Har jag ens nämnt överdödlighet???BirgitS skrev:
Jag visar siffror från SCB på DÖDLIGHETEN i Sverige, att du tycker att hundradels procent är mycket, och jag tycker att det är lite är ju subjektivt.
Dödligheten den föregående 10årsperioden varierar endast hundradels procent jämfört med 2020. Du tycker att det är mycket, och jag tycker inte det.
Hade det rört sig om några procent så hade det varit en helt annan sak, men några hundradels procent känns inte så dramatiskt.
Men du har likväl fel. Förskola och skola ska se till att det ges. Det som innefattar egenvård.T twoody skrev:Nu är vi väldigt offtopic men åter igen så finns det absolut inga som helst krav att pedagoger ska ge barn medicin, och nej det ingår inte i deras arbetsuppgifter….
Sedan finns det barn med särskilda behov som behöver vård under dag i skola/förskola då får man lösa det fall till fall, många gånger kan det då handla om en resurs på det barnet.
Diabetes som är mer avancerat än vår säger skolverket såhär. Och det kan bli vilken pedagog som helst som är lämplig. Vår förskola är enl rektor och skolchef skyldiga att ge den medicin vår har. Sen kan du säga precis vad du vill för du har fel.
Förskolechefen har skyldighet att tillse att barnets behov av hjälp med egenvården erbjuds. Diabetesteamet utbildar den personal som ska stödja barnet i genomförandet av egenvården
Det är ju lätt att tro du diskuterar överdödlighet när du hoppar in i diskussioner om överdödlighet och säger att inte många har dött, till och med färre än vanligt, osv…Nissens skrev:
Men du kanske bara är missförstådd för att du inte talar om vad som är poängen med dina SCB-siffror?
Kanske det, många har ju en bild av att dödligheten gått upp kraftigt med Covid-19, och när det visar sig att det inte stämmer så försöker man väl tolka om informationen så att den stämmer med den bilden man har.blackarrow skrev:
Oavsett, så är det intressant att det är så liten skillnad i dödligheten 2020 jämfört med tidigare år. Det ger lite perspektiv jämför med vad media trummat ut.