917 881 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Då har du missförstått. Det är inte jag som säger att siffrorna inte stämmer utan det är myndigheterna.Det är ju därför inte siffrorna stämmer från 2020 när så många dog.Om vi inte vet vad folk hade för dödsorsak hur ska då veta vad folk dog av/med om man exempel vill hänvisa till någon källa.vi kan ju som exempel fråga hur många som dom av dödligt våld 1988-1990 som enligt BRÅ är det årtalet som flest dog Kan säga direkt att dom siffrorna stämmer inte på långa vägar.B b8q skrev:Så, om jag förstår dig rätt så tycker du att det är dåligt/värdelöst/ohållbart att man inte vet den exakta dödsorsaken för folk. Men du håller med om att vi vet hur många som dog 2020, och att vi alltså vet överdödligheten med stor säkerhet.
Då återkommer vi till min tidigare fråga - vad är det du vill komma med denna (nyfunna?) insikt att vi aldrig kommer känna till allas dödsorsak? Vill du basunera ut att vi inte kan lita på myndigheterna? Att man skulle få bättre statistik och kunskap om alla döda obducerades? Att Sverige skulle se bättre ut i Coronastatistiken om man med säkerhet skulle kunna skilja de som dog AV Covid från de som dog MED Covid? Något annat? Vad vill du använda datat till, liksom?
...och vad har det i vaccintråden att göra?![]()
OK, du OCH myndigheterna säger att vi inte vet säkert vad folk har för dödsorsak. Det säger vi nog alla. Och i många fall kanske man aldrig får klarhet i det. Så har det alltid varit och kommer nog alltid att vara - men vad är din poäng?V växelventil skrev:
Några kommer alltid att få ett epileptiskt anfall när de kör bil, så att de krockar och dör, och får kanske dödsorsak "bilolycka". Vad är bäst att skriva i ett sånt fall? Hade de cyklat kanske de bara trillat av cykeln och klarat av anfallet och inte dött, så då VAR det ju bilkraschen som var dödsorsaken. Men å andra sidan hade de inte kraschat om de inte fått ett anfall, så det ÄR anfallet som gjort att de dör? Eller bara en bidragande orsak?
Fundera över det, och översätt till Covid och påverkan på lungfunktion...
Att det inte ska bli samma strul som BRÅ redovisar sina siffror eftersom underlaget för statistiken inte stämmer alls för stämmer inte källan så blir den värdelös och fyller ingen funktion.B b8q skrev:
Ja jag tycker det vore bättre att inte lägga alla bilolyckor i samma korg utan man kan speca upp det för statistiken skull men andra kanske tycker det är ointressant.B b8q skrev:OK, du OCH myndigheterna säger att vi inte vet säkert vad folk har för dödsorsak. Det säger vi nog alla. Och i många fall kanske man aldrig får klarhet i det. Så har det alltid varit och kommer nog alltid att vara - men vad är din poäng?
Några kommer alltid att få ett epileptiskt anfall när de kör bil, så att de krockar och dör, och får kanske dödsorsak "bilolycka". Vad är bäst att skriva i ett sånt fall? Hade de cyklat kanske de bara trillat av cykeln och klarat av anfallet och inte dött, så då VAR det ju bilkraschen som var dödsorsaken. Men å andra sidan hade de inte kraschat om de inte fått ett anfall, så det ÄR anfallet som gjort att de dör? Eller bara en bidragande orsak?
Fundera över det, och översätt till Covid och påverkan på lungfunktion...
Vad är det ur ett källkritik-hänseende som kan ifrågasättas pga den kända osäkerheten om dödsfallsorsak kring ett litet antal av dödsfallen?V växelventil skrev:
Eftersom osäkerheten i sig är känd går det inte att säga att det är en fråga om källkritik. All information från källan, samt kända osäkerheter är ju redovisade.
Du säger källkritik hela tiden, men använder det inte på ett relevant sätt.
Vilken källa är du kritisk till? Hur har uppgifterna från källan använts felaktigt, och vad har konsekvensen av den felaktiga användningen blivit, och vad blir effekten om det rättas till?
Jag säger återigen: INGENTING AV BETYDELSE.
Det är inte en trovärdighetsfråga heller, eftersom de som redovisar siffrorna är öppna med osäkerheten.
Inse att du nått vägs ände.
Vad har påverkats i det här fallet?V växelventil skrev:
Det är direkt felaktigt att säga att "statistiken inte stämmer alls". Det är försumbara variationer utan effekt och signifikans.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Det är väl inte så konstigt att Norge inte tycker att det belastar vården när de har typ 1/4 av antalet patienter som Sverige har.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR
Sverige har nu betydligt fler covidpatienter utanför IVA än under tredje vågen.
Har du varit med om en förkylning där det tar 11 dagar innan du kan jobba heltid hemifrån?
Jag känner en som just har tillfrisknat efter att ha haft det så och för en annan tog det 5 dagar innan personen började känna sig bättre. Båda dubbelvaccinerade. Nej, så det behöver verkligen inte vara som en vanlig förkylning ens när man är vaccinerad.
Det är det det med terminologi. Innan 2020 kallade jag allt som gav mig feber över 38 och som varade i alla fall 2 eller 3 dagar för influensa. Allt annat kallade jag för förkylning. Nu är jag troligtvis immun för vinterkräksjukan, men annars skulle jag allt som innebär en kaskadkräkning kalla för vinterkräksjukan.BirgitS skrev:
Har du varit med om en förkylning där det tar 11 dagar innan du kan jobba heltid hemifrån?
Jag känner en som just har tillfrisknat efter att ha haft det så och för en annan tog det 5 dagar innan personen började känna sig bättre. Båda dubbelvaccinerade. Nej, så det behöver verkligen inte vara som en vanlig förkylning ens när man är vaccinerad.
Så nej, enligt ovanstående definition har jag aldrig haft en förkylning som varar 11 dagar, för då kallade jag det för influensa. Jag har dock haft en "influensa" med efterföljande lunginflammation som varade under minst 2 veckor.
Jag vet såklart inte om det var influensa, förkylning eller något annat och jag vet inte heller om jag hade lunginflammation, men efteråt fick jag inte donera blod längre eftersom jag hade antikroppar som kunde komma från en lunginflammation som reagerade på deras tester för olika smittor.
Nu är sonen hemma med Covid och han har 39 grader feber, så det borde vara influensa, och jag känner mig lite krasslig, så det är en förkylning (eller eventuellt manscold)
Nu vet jag som amatörepidemiolog att allt ovanstående är fel, och att det är virustypen som bestämmer om det är influensa eller förkylning, men gamla termer sitter djupt.
Det är så med förkylningar också, de slår olikaBirgitS skrev:
Det är väl inte så konstigt att Norge inte tycker att det belastar vården när de har typ 1/4 av antalet patienter som Sverige har.
[bild]
[länk]
Va? Enligt min erfarenhet är du ute och cyklar här. I mitt landsting t.ex. registrerades patienter med bekräftad covid och de som väntade på provsvar separat. Oavsett spelar det kanske inte så stor roll eftersom de hanterades på samma sätt i väntan på provsvar, förutsatt att man korrigerade siffrorna sen med bekräftat antal fall?... ungefär som FoHM och socialstyrelsen ska gör/gör???V växelventil skrev:Nej det är dom sifforna som både FHM och socialstyrelsen säger kommer justeras när dom får in alla data som saknas.är samma problem som på min frus avdelning att bara för du kom in på en covid avdelning i början på pandemin så betyder ju inte det automatiskt att du har covid 19.Tyvärr var det många som hamnade på en covid avdelning och blev registrerade som dom skulle vara sjuka i covid för att sedan efter provtagning så visade sig att dom inte alls hade covid och var inte ovanligt från exempel vårdhem.
Det är utan tvekan så att omicron belastar vården, däremot verkar den inte överbelastad vården än så länge.Nissens skrev:
Vi har precis dragits med Omicron här hemma också, 2 resp 3-vaccinerade. För oss har det varit och är fortfarande något utöver en vanlig förkylning. Men det är ju bara vår erfarenhet.BirgitS skrev:
Det är väl inte så konstigt att Norge inte tycker att det belastar vården när de har typ 1/4 av antalet patienter som Sverige har.
[bild]
[länk]
2000 inlagda på sjukhus just, det var 3000 som mest vid förra årsskiftet. Det positiva är att IVA-vårdade ligger ganska stabilt kring 100 st sen 5 veckor. Hälften av dom som ligger på IVA är ovaccinerade.
Det är direkt felaktigt att säga att "statistiken inte stämmer alls". Det är försumbara variationer utan effekt och signifikans.[/QUOTE]
Det är väl resultatet som räknas.Om i statistiken säker att rekord året för mord med dödlig utgång är 150 (räknat med självmord och arbetsolyckor och när man rättar till felet 2005 och istället tar bara mord så ändras resultatet till 86.Det blir väl fel i statistiken.Hur ska man hålla isär bara mord och dom som begår självmord?
Det är väl resultatet som räknas.Om i statistiken säker att rekord året för mord med dödlig utgång är 150 (räknat med självmord och arbetsolyckor och när man rättar till felet 2005 och istället tar bara mord så ändras resultatet till 86.Det blir väl fel i statistiken.Hur ska man hålla isär bara mord och dom som begår självmord?
Nej du kommer inte få mig att ändra mig denna gång heller och det borde du lärt dig vid det här laget efter du påstod att vaccinerade inte kan sprida smitta så du har lika fel då som nu.Kan du inte bara göra en enkel sak att ring till Erik på Socialstyrelsen och fråga varför ska ni justera dödstalen Ang hur många som dött i sviterna i av med corona.timmelstad skrev:
Vad är det ur ett källkritik-hänseende som kan ifrågasättas pga den kända osäkerheten om dödsfallsorsak kring ett litet antal av dödsfallen?
Eftersom osäkerheten i sig är känd går det inte att säga att det är en fråga om källkritik. All information från källan, samt kända osäkerheter är ju redovisade.
Du säger källkritik hela tiden, men använder det inte på ett relevant sätt.
Vilken källa är du kritisk till? Hur har uppgifterna från källan använts felaktigt, och vad har konsekvensen av den felaktiga användningen blivit, och vad blir effekten om det rättas till?
Jag säger återigen: INGENTING AV BETYDELSE.
Det är inte en trovärdighetsfråga heller, eftersom de som redovisar siffrorna är öppna med osäkerheten.
Inse att du nått vägs ände.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Om vi skippar mord/självmord/olyckor och helt enkelt bara tittar på personer smittade av Covid-19, som dött i pandemin. Om vi kunde svinga ett trollspö och få fram exakt rätt statistik för hur många personer som dött av covid-19, hur skulle det påverka och förändra något?V växelventil skrev:Det är väl resultatet som räknas.Om i statistiken säker att rekord året för mord med dödlig utgång är 150 (räknat med självmord och arbetsolyckor och när man rättar till felet 2005 och istället tar bara mord så ändras resultatet till 86.Det blir väl fel i statistiken.Hur ska man hålla isär bara mord och dom som begår självmord?
Det är en av de delarna som vi har lite svårt att förstå vad du är ute efter.
Skulle det inte påverka något alls rent praktiskt, men det är viktigt för att rätt ska vara rätt, eller skulle det påverka något och isåfall vad?
Som jag skrivit från början.Vi kan väl inte gissa oss till resultat om man ska använda statistik eller källa.Som det är nu är ju siffrorna inte korrekta.Vad säger att en person har dött MED eller av covid om man har testat för positivt corona test men i själva verket har man man avlidit än en annan orsak. Det är ju det som BRÅ har gjorts misstaget att räkna in självmord och arbetsplatsolyckor i samma korg som bara mord.Det måste väl vara orimlig att säga alla har brags om livet och anledning är ointressant.Fairlane skrev:
Om vi skippar mord/självmord/olyckor och helt enkelt bara tittar på personer smittade av Covid-19, som dött i pandemin. Om vi kunde svinga ett trollspö och få fram exakt rätt statistik för hur många personer som dött av covid-19, hur skulle det påverka och förändra något?
Det är en av de delarna som vi har lite svårt att förstå vad du är ute efter.
Skulle det inte påverka något alls rent praktiskt, men det är viktigt för att rätt ska vara rätt, eller skulle det påverka något och isåfall vad?