917 792 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Jo, det är fastslaget att svininfluensan orsakade att en del fick narkolepsi.G Ganescha skrev:
Jag har för mig att det blev ungefär dubbelt så många narkolepsifall än vanligt under vaccineringstiden och att om inga hade vaccinerat sig utan det hade blivit stor smittspridning som i länder med låg vaccinationsgrad hade ändå fler fått narkolepsi förutom att 40-50 barn hade avlidit.
Är det bättre att ett barn avlider än att 10 barn får narkolepsi?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Hur ska du ha det?T Texan skrev:
Du efterfrågade artiklar som var kritiska mot myndigheter (tror jag för du har ju inte varit särskilt specifik) och det är dessa artiklar.
Granskande artiklar om vacciner finns det gott om men du gillar väl inte de eftersom kommer fram till att vaccinering är positivt för individen och samhället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Som sagt har DN:s ledare vid ett flertal tillfällen under pandemin kritiserat vad regering och myndigheter har beslutat eller låtit bli att besluta om. DN har gått bra ekonomiskt under pandemin och fått fler prenumeranter. Så det stämmer ju inte med vad du tror.T Texan skrev:Men kom igen! Det är tyvärr inte så klickvänligt att gå emot narrativet vilket gör att annonsintäckterna uteblir och så småningom finns inte den mediakanalen kvar längre. SVT/SR har jag ingen bra förklaring på eftersom de finansieras av våra skattepengar. Kanske någon annan som kan fylla i vad det kan tänkas bero på? Snälla, försök hålla er på mattan!
Om du inte är nöjd med våra svar kanske du ska förtydliga vad du menar med narrativ. Det är ett luddigt begrepp som kan användas om allt möjligt.
Vad roligt att du uppskattar våra inlägg så mycket.
Det jag menar med narrativ är att det bara finns en lösning, vaccinering, vaccinering, vaccinering....och sen restriktioner på det.BirgitS skrev:
I media kommer det inte ut så mycket om alla biverkningar som strömmar in till Läkemedelsverket. 10 gånger fler anmälningar än normalt (82722), c:a 10% av dessa har handlagts. Jag tror att många hade velat veta lite mer om detta.
Jag ber att få återkomma i framtida inlägg vilka andra områden som behöver undersökas för folket.
Måste ju nämna att det verkar ha tänts ett liljeholmens hos våra myndigheter inför dagens presskonferens. Nu fanns det ju med lite information om just biverkningsrapporteringen och att man även uppmanade sjukvårspersonal att anmäla alla misstänkta vaccinbiverkningar. Tyvärr missade man att vara transparenta på hur det ser ut med handläggningen men det var säkert ingen viktig information (ironi)
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Jag har läst många artiklar om vaccinationsbiverkningar under 2021. Det var ju snarast en storm i alla media när det blev känt att några hade dött av AZ-vaccinet. Det skrev också mycket om hjärtmuskelinflammation när det blev en känd biverkan. Däremot har det ju inte skrivits så mycket om det under de senaste månaderna eftersom det inte har hänt något nytt.T Texan skrev:Det jag menar med narrativ är att det bara finns en lösning, vaccinering, vaccinering, vaccinering....och sen restriktioner på det.
I media kommer det inte ut så mycket om alla biverkningar som strömmar in till Läkemedelsverket. 10 gånger fler anmälningar än normalt (82722), c:a 10% av dessa har handlagts. Jag tror att många hade velat veta lite mer om detta.
Jag ber att få återkomma i framtida inlägg vilka andra områden som behöver undersökas för folket.
Läkemedelsverket handlägger de allvarliga biverkningarna först så de är ju handlagda förutom om det har rapporterats in någon relativt nyligen.
Bra att vi kan göra dig glad på något sätt i dessa rätt sorgliga tider.T Texan skrev:
Jag kan inte hitta att det är fastslaget någonstans.BirgitS skrev:
Jo, det är fastslaget att svininfluensan orsakade att en del fick narkolepsi.
Jag har för mig att det blev ungefär dubbelt så många narkolepsifall än vanligt under vaccineringstiden och att om inga hade vaccinerat sig utan det hade blivit stor smittspridning som i länder med låg vaccinationsgrad hade ändå fler fått narkolepsi förutom att 40-50 barn hade avlidit.
Är det bättre att ett barn avlider än att 10 barn får narkolepsi?
Ok. Men man kunde också tolka det som att du menade att det absolut var så att 40% hade tagit vaccinet mot sin vilja. Hoppas att du förstår hur jag menade. Ditt antagande angående hur populationen känner för vaccinationerna borde ju kunna undersökas men frågan är vem som ska undersöka detta(och var- kanske inte på BH).Tycker att det är en intressant fråga även om jag inte tänkt på det innan dina inlägg. De jag träffar/arbetar med är iaf väldigt öppna med att de vill vaccinera sig och gärna sfsm(med nåt undantag).T Texan skrev:
Minst 80% av befolkningen följer andra och saknar mod att ställa sig upp och ifrågasätta majoriteten. Om Staten, media och vad som upplevs som majoriteten anser att man ska vaccinera sig så följer alla fårskallar med utan att tveka.V vanpire skrev:Att 40% av befolkningen skulle ha tagit vaccin mot sin vilja är ett antagande som du gör utan grund. Jag bedömer att den siffran snarare är under 10%. Men det är min bedömning utifrån min medicinska bakgrund.
Att gå ”vaccinvägen” som du uttrycker det är det korrekta valet i en situation med en pandemi med hög mortalitet hos de äldre och de med riskfaktorer.
Jag förstår inte ditt resonemang kring att media inte vågar ifrågasätta p g av att 80% har valt att vaccinera sig.
Inte nog med att de har en fobi att sticka ut, de faller för grupptrycket också.
" ”Perfomance anxiety” (PA) och är den vanligaste bland alla fobier. Faktum är att uppemot en fjärdedel av Sveriges befolkning lider av rädsla att tala inför grupp."
"Ett berömt experiment, "Asch's experiment" visar att 80 procent av alla människor kan förmås att peka ut två linjer – med avsevärd längdskillnad – som lika långa, genom att alla andra i gruppen gör det."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Nej, en majoritet av svenskarna ville eller trodde de kommer att vilja vaccinera sig redan innan det fanns något godkänt vaccin, dvs. innan staten, media etc. ansåg att man skulle vaccinera sig. Folk vet att vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, det är ju inte det första vaccinet på jorden.S DanielF skrev:
Det är väldigt vad du nedvärderar andra människor, inte en trevlig människosyn.
Jag har inte diskuterat om något är "obligatoriskt" eller ej.T Texan skrev:
Jag bara påtalar att logiken i argumentationen mot Covid-19 vaccinering som några anför haltar betänkligt.
Det argumentation som används är ej logiskt sammanhängande.
Att snart 2 miljarder människor vaccinerats det senaste dryga året, och att det näst intill helt saknas biverkningar värda namnet, är faktiskt rätt viktigt.
Det är dock tråkigt att KBT mot spruträdsla inte erbjuds i större utsträckning.