939 563 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det där sista låter lite konspiratoriskt, men jag är ändå nyfiken på Chettys argument. Finns det någon sammanfattning, i textform, av Chettys resonemang om mRNA-vaccin?L Lärospånet skrev:Detta är grunden i vad han berättar om först, därefter går han in på varför han menar att vaccinerna inte är nödvändiga för alla, delvis negativa för flera, samt att det finns märkligheter i hela processen som tex RNA-vaccin - där han menar att användningen av RNA är förbryllande då det egentligen är en onödig för att inte säga delvis kontraproduktiv metod. Hans slutsats är att de som tagit fram det detta till trots är synnerligen intelligenta personer, och därför bör ha ett annat syfte med RNA-metoden än det som uppges officiellt. Tror inte han presenterar något förslag till vad det i så fall skulle vara.
Video är lite väl lång.
Tack för ditt svar, var och en måste själv bedöma om man vill lägga den tiden på att lyssna på hans påståenden så klart, men som jag tidigare berörde kan även en blind höna hitta korn så jag tänker att det kan vara synd att på förhand döma ut vad någon säger till 100 procent. (jo jag vet man har begränsat med tid så klart och måste göra vissa prioriteringar).J Jonobe skrev:Min erfarenhet är att nästan alla med feber 10-14 dagar har lunginflammation av covid (inflammatorisk, ej allergisk). Det är rätt många i alla ålderskategorier, mångdubbelt fler än de som sjukhusvårdats. Vilket gör det lite löjligt när vissa enbart använder IVA-vård eller död som risk för en själv, när de flesta borde vara intresserade av att undvika att få en lunginflammation med den konvalescens det innebär. Man brukar säga att det tar upp till 2 månader att återhämta sig fysiskt efter en lunginflammation. Då är vaccination en no-brainer för alla vuxna människor om man inte är anti-vaxxer.
Nu har jag inte lyssnat på klippet, bl.a. p.g.a. det påstående som sänker hans trovärdighet så mycket att det inte är värt att lyssna på. Det skulle vara om han på något vis valde att kalla det allergi istället för inflammation, men att han talar om antihistaminer stärker att han nog faktiskt menar allergi. Kombon med antihistamin och steroider är grundläggande vid akuta allergiska reaktioner.
Jag kan ju istället ta upp ännu en sak som han hävdar för att få höra din bedömning av det (du låter initierad):
Han hävdar att väldigt få som har blivit sjuka insjuknar en andra gång - och då alltid mycket lindrigare. (Han menar att detta inte kommer fram i de officiella rapporterna utan att man där bara trycker på att även om man har blivit sjuk en gång så går man inte säker för att åter insjukna).
Och han säger att man med 100 procents sannolikhet aldrig insjuknar en tredje gång. (jag vet inte om han menar att detta även skulle gälla mutationerna).
Är detta också den officiella hållningen (som inte nått ut till den bredare allmänheten) - eller tycker du att han har fel?
Jag tror det ÄR konspiratoriskt - han framför andra dylika teorier mot slutet av intervjun, men vad jag minns går han alltså inte specifikt in på vad han menar skulle vara det egentliga syftet med mRNA-metoden - mitt intryck är att han ännu inte har bestämt sig för orsakenP pmd skrev:
En utmärkt fråga om den finns i textform - absolut smidigare - ska göra en sökning.
Med risk för att bli tjatig om Chetty - också begreppet pandemi vänder han sig mot - han hävdar att detta vi nu kallar pandemi aldrig tidigare skulle kallats så med den terminologi vi fram till nu använt. Han menar alltså att man ändrat på begreppen för att förstora detta.P pmd skrev:
Troligtvis får man ett bättre skydd efter genomgången infektion än efter vaccination, även om enstaka studier visar motsatsen. Dock så har även flera studier visat att de som har genomgången infektion får ännu bättre skydd av att vaccinera sig. Så även de har nytta av vaccination.L Lärospånet skrev:Tack för ditt svar, var och en måste själv bedöma om man vill lägga den tiden på att lyssna på hans påståenden så klart, men som jag tidigare berörde kan även en blind höna hitta korn så jag tänker att det kan vara synd att på förhand döma ut vad någon säger till 100 procent. (jo jag vet man har begränsat med tid så klart och måste göra vissa prioriteringar).
Jag kan ju istället ta upp ännu en sak som han hävdar för att få höra din bedömning av det (du låter initierad):
Han hävdar att väldigt få som har blivit sjuka insjuknar en andra gång - och då alltid mycket lindrigare. (Han menar att detta inte kommer fram i de officiella rapporterna utan att man där bara trycker på att även om man har blivit sjuk en gång så går man inte säker för att åter insjukna).
Och han säger att man med 100 procents sannolikhet aldrig insjuknar en tredje gång. (jag vet inte om han menar att detta även skulle gälla mutationerna).
Är detta också den officiella hållningen (som inte nått ut till den bredare allmänheten) - eller tycker du att han har fel?
Att säga att man aldrig insjuknar en tredje gång är att ta i, covid har ju inte funnits så länge och det verkar ju vara efter 6-12 månader som skyddet (av vaccination eller sjukdom) avtar betydligt. Så tiden får utvisa detta. Läkare brukar sällan uttala sig så kategoriskt om saker just för att det alltid finns undantag.
Hur mycket billigare?V vanpire skrev:
mRNA-vaccin måste dock förvaras mycket, mycket kallt. Det gäller åtminstone för Comirnaty. Man behöver alltså använda lite speciella transportrutiner. Proteinbaserade vaccin kan i allmänhet förvaras i kylskåp.
Jag lägger in den här länken igen, för nytillkomna tråddeltagare. Den beskriver på ett i mitt tycke begripligt sätt hur Comirnaty (Pfizer/BioNTechs vaccin) fungerar. Det mest genialiska är modifieringen av en av molekylerna som är en av byggstenarna för RNA.KristinaRT skrev:
När det gäller mRNA-vaccin är det mycket lättare och billigare att tillverka samt att modifiera vid behov, dessutom är det ju helt genialiskt att få kroppen själv att tillverka ett protein som immunförsvaret kan reagera på isf att använda en massa bakterier för att göra protein som sedan sprutas in i kroppen för att ge ett immunsvar.
https://berthub.eu/articles/posts/reverse-engineering-source-code-of-the-biontech-pfizer-vaccine/
Videon (med samma ljud som ljudet jag länkade)P pmd skrev:
Redigerat:
Tack för återkoppling! En bra påminnelse, att man inte ska uttala sig alltför kategoriskt, det kan om inte annat visa sig vara att binda ris för egen rygg - så klart inte minst för Chetty.J Jonobe skrev:Troligtvis får man ett bättre skydd efter genomgången infektion än efter vaccination, även om enstaka studier visar motsatsen. Dock så har även flera studier visat att de som har genomgången infektion får ännu bättre skydd av att vaccinera sig. Så även de har nytta av vaccination.
Att säga att man aldrig insjuknar en tredje gång är att ta i, covid har ju inte funnits så länge och det verkar ju vara efter 6-12 månader som skyddet (av vaccination eller sjukdom) avtar betydligt. Så tiden får utvisa detta. Läkare brukar sällan uttala sig så kategoriskt om saker just för att det alltid finns undantag.
Redigerat:
Att ändra sina kostvanor och börja med motion får resultat på lång sikt, och är knappast något somRkarlsson skrev:
Avdelningen för smittskydd och hälsoskydd sysslar med. Åtminstone inte i det här akuta skedet.
Nej det är över tid. Men det skadar väl inte att då berätta att det är dags nu? Det är ju ändå aktuellt att berätta för folk att det blir lättare om de har bra kondition och går ner i vikt.P pmd skrev:
Om inte så borde de vara något för folkhälsan.
Men det kanske är dumt att förebygga framtida problem om detta nu är så jävligt mot feta.