939 551 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS skrev:
Ska försöka läsa och bena upp ändå
Men risken för att du hamnar på sjukhus om/när du får covid är inte noll bara för att du håller dig i form och äter hälsosamt. Covid är oberäkneligt på det sättet.
Jag har för mig att det är ungefär 1 % av alla som har haft covid som har fått diagnosen postcovid (symtom minst 3 månader) och har varit sjukskrivna för det. Det är jämnt fördelat över alla åldrar.
Bekräftar vad?
Att vaccinerade smittar betydligt mindre än ovaccinerade?
Det var ju bra i så fall.
Ja, det är en av flera fördelar.
Både vaccinerade, tidigare sjuka och ovaccinerade kan smitta vidare men det är betydligt mindre risk att de två första grupperna gör det jämfört med den tredje. Detta innebär att de två första grupperna bidrar mindre till den ökade smittspridningen som pågår för närvarande.
Fast då blir det ju bara intensivvårdade och inte alla som har varit inskrivna på sjukhus.
När jag tittar på din länk så får jag fram 177 st män 30-39 år och inte 33 st.
Fast just nu är det ju viktigt att göra allt man kan för att inte överbelasta vården, dvs. hålla nere smittspridningen.
Jag ger mig INTE in i quoteträsket igen =p tack för att se benade ut det ändå.
Ja jag håller tummarna att jag slipper postcovid helt enkelt! Med min träning menade jag att jag värderar risken för sjukdomar kopplade till dålig levnad och alla dess åkommor högre.. dvs den risken tar jag på så pass allvar att jag håller mig i hyffsad form- även om det-precis som vaccin inte garanterar något.
Trycker du i "vårdtid" och väljer alla får du 33st. Där kan du även bena ut hur länge de fått vårt- tex mindre än 1 dag =27st.
Och tack för din omtanke om mitt välmående!
God fortsättning.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Snailman skrev:
Jag lutar nog mer åt att göra jämförelsen med Kopernikus, han var ju dum nog att hävda att Jorden snurrade runt Solen, trots att experter som Aristoteles fastslagit att Solen snurrade runt jorden. Ni verkar lite fast i att alltid jämföra med Jorden är platt inte rund typ. Det är ju inte någon automatik att om en majoritet hävdar en viss sak så har alltid majorieten rätt och minoriteten fel.![]()
Hittade en bildillustration av ovanstående
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Till en annan gång kan det vara bra att veta att man när man markerar en bit av ett inlägg kommer det upp en liten rutan där det står "Citera" och då trycker man på den för att få ett citat av just den biten.B Bus1t skrev:
Något sorts urval verkar det ju bli i alla fall för om du inte väljer någon vårdtid så är det ju 177 st. Vårdtid kanske är okänt för många, t.ex. för att en del av dem fortfarande vårdas eller avled under IVA-tiden. Under hela pandemin är det 400 st enligt Fohm.B Bus1t skrev:
Av de 177 har 94 st ingen känd riskfaktor.
Är det då inte bättre att vaccinera sig och minska risken i stället för att bara hoppas när risken är så pass stor?B Bus1t skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Och vad finns det för belägg för att den bilden är korrekt? Jämförelsen med Kopernikus och Aristoteles tas med jämna mellanrum upp. Betyder det att den är applicerbar på dagens situation? Nej, det är bara ett sätt för vaccinvägrarna att rättfärdiga sitt beteende.Snailman skrev:
Redigerat:
Ja lite konstiga urval där.. men troligen inte fått någon data på dem. Förmodligen då även kortare <24h fall är MIN gissning. Du kan gissa annorlunda om du vill =) Men oavsett de 177 är det 5st som dött i vården på IVA, varav 2 , TVÅ utan riskgrupp. Resterade kan alltså alla lika väl vara trafikolyckor om man vill läsa statistik som man vill =)BirgitS skrev:
Till en annan gång kan det vara bra att veta att man när man markerar en bit av ett inlägg kommer det upp en liten rutan där det står "Citera" och då trycker man på den för att få ett citat av just den biten.
Något sorts urval verkar det ju bli i alla fall för om du inte väljer någon vårdtid så är det ju 177 st. Vårdtid kanske är okänt för många, t.ex. för att en del av dem fortfarande vårdas eller avled under IVA-tiden. Under hela pandemin är det 400 st enligt Fohm.
Av de 177 har 94 st ingen känd riskfaktor.
Är det då inte bättre att vaccinera sig och minska risken i stället för att bara hoppas när risken är så pass stor?
Jag bedömer som sagt mina risker så försvinnande små, mindre än när jag pendlar till arbetet varje dag med bil. Kan jag bli sjuk i covid? absolut. Klarar jag mig med 99,? % säkerhet? troligen.
Att risken är "så pass stor" är nog vattendelaren här..
Man får värdera sina egna odds helt enkelt.. Och känner man sig osäker eller har oddsen mot sig så kan man ju alltid vaccinera sig om man vill det.
Det skulle ju troligen spara fler liv om vi startade en tråd om "varför tar du inte hand om din kropp".. sluta röka, rör på dig och ät bättre.. För ditt ohälsosamma liv tar GALET mkt resurser ur vården.. Fetma är en "pandemi" som pågått länge och blir värre och värre och tar enormt många liv världen över. Men det är en annan tråd och där skulle nog det trampas på många ömma tår =p
Ha de gott!
Att lyssna på den medicinska vetenskapen och ta sitt ansvar för att minska trycket på vården är betydligt bättre än att på egen hand gissa på eventuellt utfall av en infektion med covid.B Bus1t skrev:Ja lite konstiga urval där.. men troligen inte fått någon data på dem. Förmodligen då även kortare <24h fall är MIN gissning. Du kan gissa annorlunda om du vill =) Men oavsett de 177 är det 5st som dött i vården på IVA, varav 2 , TVÅ utan riskgrupp. Resterade kan alltså alla lika väl vara trafikolyckor om man vill läsa statistik som man vill =)
Jag bedömer som sagt mina risker så försvinnande små, mindre än när jag pendlar till arbetet varje dag med bil. Kan jag bli Det skulle ju troligen spara fler liv om vi startade en tråd om "varför tar du inte hand om din kropp".. sluta röka, rör på dig och ät bättre.. För ditt ohälsosamma liv tar GALET mkt resurser ur vården.. Fetma är en "pandemi" som pågått länge och blir värre och värre och tar enormt många liv världen över. Men det är en annan tråd och där skulle nog det trampas på många ömma tår =p
Ha de gott!
Jag instämmer att fetma och ohälsosamma levnadsvanor är en annan pågående pandemi som vi definitivt behöver satsa mer på. Men nu gäller det att hantera covid-pandemin.
Ta ditt ansvar och vaccinera dig!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jämförelsen med Copernicus stämmer väldigt väl om man tittar på vilka som presenterar fakta och vilka som "tycker".
Copernicus presenterade fakta, på samma sätt som vetenskapen idag gör när det när man säger att vaccinen mot Covid-19 fungerar. På andra sidan hade Copernicus de som inte kunde presentera några hållbara bevis utan mest var tyckare, på samma sätt som delar av dagens motståndare till vaccin mot Covid-19.
Det stora skillnaden var väl att Copernicus var ensam mot många tyckare, medan nu är det fler som tror på vetenskap än som tycker (även om det finns många tyckare även nu). Det ironiska är att tyckarna tror att de är som Copernicus, när de i själva verket är motsatsen.
Copernicus presenterade fakta, på samma sätt som vetenskapen idag gör när det när man säger att vaccinen mot Covid-19 fungerar. På andra sidan hade Copernicus de som inte kunde presentera några hållbara bevis utan mest var tyckare, på samma sätt som delar av dagens motståndare till vaccin mot Covid-19.
Det stora skillnaden var väl att Copernicus var ensam mot många tyckare, medan nu är det fler som tror på vetenskap än som tycker (även om det finns många tyckare även nu). Det ironiska är att tyckarna tror att de är som Copernicus, när de i själva verket är motsatsen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Men du bedömer att vaccinet medför högre risker?B Bus1t skrev:Jag bedömer som sagt mina risker så försvinnande små, mindre än när jag pendlar till arbetet varje dag med bil. Kan jag bli sjuk i covid? absolut. Klarar jag mig med 99,? % säkerhet? troligen.
Att risken är "så pass stor" är nog vattendelaren här..
Man får värdera sina egna odds helt enkelt.. Och känner man sig osäker eller har oddsen mot sig så kan man ju alltid vaccinera sig om man vill det.
Det är ju välkänt att vaccinering minskar risken att behöva sjukhusvård kraftigt.
Enligt Socialstyrelsen som utgår från läkarnas intyg om dödsorsak är det 26 män 30-39 år som har avlidit av covid.B Bus1t skrev:Ja lite konstiga urval där.. men troligen inte fått någon data på dem. Förmodligen då även kortare <24h fall är MIN gissning. Du kan gissa annorlunda om du vill =) Men oavsett de 177 är det 5st som dött i vården på IVA, varav 2 , TVÅ utan riskgrupp. Resterade kan alltså alla lika väl vara trafikolyckor om man vill läsa statistik som man vill =)
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Det är 2187 män som har behövt sjukhusvård. Under perioden 8 nov. - 12 dec. var det 12,5 gånger högre risk att behöva sjukhusvård för ovaccinerade 12-39 år än för vaccinerade i samma åldersgrupp.
Under den tidsperioden var 16 % av de ovaccinerade som skrevs in på sjukhus i åldersgruppen 30-39 år. Bland de vaccinerade var det 5 % som var under 40 år.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Under tredje vågen behövde drygt 3 % av alla bekräftade fall, vuxna men inte pensionärer, sjukhusvård. Under andra vågen var det 2 %. Enligt en undersökning som Socialstyrelsen har gjort.
Så varför inte ändra risken att behöva sjukhusvård till att verkligen bli mycket mindre?
Är det någon som träffat en läkare som rekommenderar att en normalt frisk människa ska låta bli och vaccinera sig?
NB. Alltså en riktig läkare i kött och blod, inte någon som livnärar sig clickbaits och TV-soffor.
NB. Alltså en riktig läkare i kött och blod, inte någon som livnärar sig clickbaits och TV-soffor.
En av mina tidigare kursare tillhör den gruppen. Han var galen redan då men tillräckligt intelligent för att ta sig igenom läkarutbildningen tyvärr. Det var för oss övriga en gåta att ingen av de ansvariga stoppade honom. Han deslegitimerades först i höstas men fortsätter att utöva läkaryrket och propagera mot vaccin och för Ivermectin, klorokin osv, numera från ett annat land.Nyfniken skrev:
I början av pandemin fanns det säkert en hel del läkare som tyckte det var onödigt. De flesta har nog svängt åt andra hållet nu dock.Nyfniken skrev:

Gud så tufft! Och vilken analys att du "förmodligen" inte smittat andra och inte ännu belastat vården. Tänkte du klart där?B Bus1t skrev:Vilken lång tråd.. finns tydligen ett otroligt intresse varför inte alla vaccinerar sig. Personligen har jag inte vaccinerat mig för JAG ser inte behovet. Jag är frisk, icke rökare, vältränad och i icke utsatt ålder... Kollade tidigare någon gång vad risken för dödsfall var i min ålderskategori.. 26 personer mellan 30 och 39år har omkommit med bekräftat Covid. Detta är alltså INKL alla med underliggande sjukdomar, samt av annan "otur". 12 st av dessa har dött i vården, resten utanför sluten vård med bekräftad covid i blodet vid dödstillfälle. Tex bilolycka? 3 av dessa 12 var inte riskgrupp.
Jag är absolut igen motståndare till vaccin och tycker att man absolut skall ta om man känner oro, eller är i någon typ av riskzon. Precis som ett normalt år med influensan.
De olika påtryckningarna som jag har fått på mig har varierat lite över denna tid.. Ett tag var det totalt livsfarligt att inte ta vaccin för man dör... vilket iofs kan vara sant men i min ålderskategori är det nästan farligare att vistas i trafiken.
Sen skulle man skydda alla andra genom att vaccinera sig. För var man vaccinerad kunde man inte bli sjuk igen eller smitta andra.. Det försvann även det efter ett tag då man visade sig smitta lika mkt som vaccinerad- DOCK i bara 5 dagar istället för 7 dagar.. Men en vaccinerad har större risk att smitta då de ev inte märker av sjukdomen/symtomen.. Så ja det går väl kanske jämt ut.
Sen är den sista återkommande om och om igen, och den som det nu återigen trycks hårdare på, vi ska inte utsätta sjukvården för patienter. I min ålderskategori är det 33st som har fått vård under 2021. 27 st av dem fick vård mindre än 1 dag.
Sen tycker JAG att omikron verkar fått otroligt mkt medialt utrymme. Forskaren som hittade den delen har väl mer eller mindre tyckt att resten av världen har överreagerat och förivrat sig- vilket i sig kanske inte är så konstigt. Men det blir lite kapprustning likt kalla kriget så alla länders regering vill visa sig handlingskraftiga. Dock verkar tyvärr då just vaccinpass vara ett litet slag i luften som det verkar just nu iallfall.
Är DU orolig så vaccinera dig.. JAG är inte orolig så jag har inte vaccinerat mig. Jag har förmodligen inte smittat någon än då jag inte är vaccad eller haft covid- eller för den delen belastat vården.. Än =p
Nytt år och nya tag. Passa på att vårda varandras välmående även här på forumet och tänk på hur ni skriver till varandra. Bara för att man tycker olika eller har andra värderingar behöver hen inte dumförklaras. Jag har inte läst allt som skrivits här men efter att ha skummat lite så är det lite skrämmande vilken ton som används.
Ta hand om er och gott nytt år.
Det är korrekt att man inte ska "dumförklara" rakt av. Men personligen har jag svårt för din grötmyndighet om att "vårda varandras välmående", självgodheten om din friskhet och styrka. Har du hört talas om autoimmun reaktion?
Och uppe på allt, nonsens om infantila jämförelser med kalla kriget och påståenden att vaccin bara skulle skydda den enskilda individen. Möjligen kan min ton upplevas som skrämmande. Mitt försvar blir att ditt resonemang är skräckinjagande.
Genom att utelämna fakta så förvränger dom ju sanningen, det är ett faktum som inte behöver bevisas på något sätt. Att jag gissar om anledningen kan du bortse från så slipper du störa dig på det.K Klacken skrev:Detta är förmodligen dom största riskgrupperna. Nej, dom med munsår, leverfläckar, missprydande hårväxt finns heller inte med vilket givetvis är en svaghet i statistiken... Eftersom du medger att du gissar så känns rätt kymigt att du anklagar "dom" för att förvränga sanningen. Du kan väl lägga fram bevis på att din teori stämmer, eller? Lars Bern, homeopater, ormoljesäljare, swebb-tv o dyl räknas inte.