939 563 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Tyskarna försökte ju göra ett ”grönt vaccin” med omodifierad mRNA. mRNAt skulle då fungera som en lite kraftigare adjuvant och minska mängden mRNA som behövdes. De har avbrutit det vaccinprojektet (fas 3 studierna) och jobbar på sin generation 2, samt samarbetar nu med GSK. I det samarbetet ingår även forskning på en 3:e vaccinvariant med modifierat mRNA.P pmd skrev:Fettklump är kanske en lite vanvördig beskrivning.
RNA-koden är snygg konstruerad, med ett koolt trick: RNA-sekvenser består av molekyler som representeras av A, C, G och U (jämför med "bokstäverna" för DNA: G, A, T, och C; det är ganska lika men detaljer skiljer; T motsvarar U).
I mRNA-vaccin har man bytt ut U-molekylen mot en annan som är snarlik. Detta gör att immunsystemet i kroppen inte attackerar det främmande RNA:t utan släpper igenom det utan att klaga och mRNA:t kan smita in i cellen och instruera den att bilda antikroppar mot målviruset. Det tog åratal av experimenterande att få detta att fungera. Samt lite genialitet också, kanske.
[länk]
https://www.curevac.com/en/2021/10/...lopment-to-second-generation-mrna-technology/
Att någon inte skulle kunna ha medkänsla utan att visa det spelar ingen som helst roll, det viktiga är att man har det.M mickef skrev:
Tänkte mer på de som varken har eller försöker visa att se har medkänsla, men ändå tror de att de har det. På något obegripligt sätt.
Historielösheten är sorglig och du har låtit dig indoktrineras. Människan är en flockvarelse som ända sedan vi vandrade runt som samlare och jägare har varit beroende av varandra. Under vår tid på jorden har den mänskliga rasen utsatts för enorma prövningar och lösningen har alltid, alltid varit att hjälpas åt.M mickef skrev:Du kunde ha ställt frågan direkt till mitt inlägg i stället för att försöka finta mig.
Om jag räddar någon från att drunkna medveten om att jag är filmad och kommer att gå viralt, hamna i Sverigesvepet, få bragdmedalj, boost till min pod osv, är det egoistiskt. Om jag räddar någon drunknande med fara för eget liv utan ovanstående baktankar är jag en hjälte utan behov av att visa medmänsklighet även om jag åtnjuter samma "fördelar" som i exemplet innan. Om du inte förstår vad jag menar med att det egoism att tänka på sina egna först och främst så kan jag nog inte hjälpa dig med nån förklaring.
Jag kan rekommendera dig att läsa lite nutidshistoria när USA bestämde sig för att gå med i Andra världskriget. Enorma uppoffringar från civilsamhället men uppslutningen var total.
Jag vet vem som sprider dessa begreppsförskjutningar där godhet liknas vid hyckleri och där ord som godhetsapostel används som ett nedsättande omdöme på en person med avvikande uppfattning. Syftet är förstås att få tyst på dem som vägrar sjunga i kören - yttrandefriheten är plötsligt inte lika viktig mera.
Vi har en pandemi, ett hot mot oss och vi bör självklart göra som mänskligheten alltid gjort - hjälpas åt. Men naturligtvis äter sig detta gift in i debatten, det gäller att inte missa en god chans att undergräva och flytta fram positionerna.
Jag vet inte vad som haltar. Dina exempel är alla uttryck för egoism. Två tankar i huvudet är bra.J Jocke Best skrev:Det där inlägget innehåller så många logiska kullerbyttor att man baxnar, men det går nog åt för att försvara din åsikt.
Ditt första exampel haltar, på så sätt att du menar att det är egoistiskt om man räddar någon medveten om att man får credd för det efteråt. Vad menar du är alternativet? Låta personen i fråga drunkna? Egoistiskt är det först om man tex knuffat i personen i fråga i vattnet strax innan man gör sin goda gärning i tv...
Om du definierar egoism med att tänka på sina egna först och främst så förstår jag att du rättfärdigar ditt inskränkna tänkande på det sättet att om alla andra gör så så och automatiskt är egoistiska kan "jag" vara lika illa eller värre eftersom ingen ändå tänker på "mig" Du får dock vara medveten om att tänka på sina närmaste är hårdkodat i DNA och helt naturligt. Man kan göra både det och i nästa steg tänka på de utanför den inre cirkeln. Det förutsätter dock att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Detta är en bristvara hos en del i forumet.
Samhället har blivit hårt "alla tänker på sig själva det är bara jag som tänker på mig" jag vet inte om citatet är exakt eller var jag såg det, men jag kan tänka mig att det var en omedveten egoist, fast förmodligen bara på skoj.
Ja människan är en flockvarelse och försvarar flocken först och främst, i sann egoistisk anda.A Abies koreana skrev:Historielösheten är sorglig och du har låtit dig indoktrineras. Människan är en flockvarelse som ända sedan vi vandrade runt som samlare och jägare har varit beroende av varandra. Under vår tid på jorden har den mänskliga rasen utsatts för enorma prövningar och lösningen har alltid, alltid varit att hjälpas åt.
Jag kan rekommendera dig att läsa lite nutidshistoria när USA bestämde sig för att gå med i Andra världskriget. Enorma uppoffringar från civilsamhället men uppslutningen var total.
Jag vet vem som sprider dessa begreppsförskjutningar där godhet liknas vid hyckleri och där ord som godhetsapostel används som ett nedsättande omdöme på en person med avvikande uppfattning. Syftet är förstås att få tyst på dem som vägrar sjunga i kören - yttrandefriheten är plötsligt inte lika viktig mera.
Vi har en pandemi, ett hot mot oss och vi bör självklart göra som mänskligheten alltid gjort - hjälpas åt. Men naturligtvis äter sig detta gift in i debatten, det gäller att inte missa en god chans att undergräva och flytta fram positionerna.
Ledare i USA skickade soldater att offra sina liv på andra sidan Atlanten. USA är ju inte omtalat för att osjälviskt blanda sig i utvecklingen i andra länder.
Vem sprider begreppsförskjutningarna?
Hur får du ihop det där? Om en flockvarelse per definition är egoist. Du har en helt egen tolkning av ordet, men blir det inte svårt att föra diskussioner med människor i allmänhet då? Hur stor måste flocken vara för att egoisten slutar vara just det?M mickef skrev:
Andra egna tolkningar som skapar problem i ett byggforum:
Hej, jag tänkte hänga upp en våningssäng i taket med såna där fisklinor. Jaha, är det inte fisklinor utan rep jag köpt.
Hej jag behöver: Skruv >-< bult
Hej, jag ska dränera, och satte såna där plattor längs med grunden. Jaha, jag köpte wellpapp, ser likadant ut.
Flocken är så stor som du definierar den.J Jocke Best skrev:Hur får du ihop det där? Om en flockvarelse per definition är egoist. Du har en helt egen tolkning av ordet, men blir det inte svårt att föra diskussioner med människor i allmänhet då? Hur stor måste flocken vara för att egoisten slutar vara just det?
Andra egna tolkningar som skapar problem i ett byggforum:
Hej, jag tänkte hänga upp en våningssäng i taket med såna där fisklinor. Jaha, är det inte fisklinor utan rep jag köpt.
Hej jag behöver: Skruv >-< bult
Hej, jag ska dränera, och satte såna där plattor längs med grunden. Jaha, jag köpte wellpapp, ser likadant ut.
Jag försökte tolka slutet av ditt inlägg men gick bet på det.
Från Aftonbladets coronarapportering:
Förutom att han borde byta vårdcentral omgående, hoppas jag att det får allvarliga konsekvenser för vårdcentralen i frågaMARCUS ÄLVERBRANDT
10:19
En man har blivit nekad vård för återkommande varbölder av en receptionist vid en vårdcentral i centrala Stockholm, enligt en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg som nyhetsbyrån Siren tagit del av.
Enligt anmälan blev mannen nekad vård för att han inte var vaccinerad mot covid-19. Receptionisten ska ha hänvisat till vårdcentralens riktlinjer och förvägrat patienten att tala med enhetschefen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Metallsmak i munnen kan vara en stressreaktion precis som muntorrhet. Det är vanligt att folk upplever vaccineringen som stressig men att de först känner av det när de börjar slappna av när sticket är klart.P pennybridge skrev:
Det finns inga spikproteiner i något av de vaccin som används och har använts i Sverige. Det finns inte heller något i vaccinet som kan döda celler.P pennybridge skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Fast det tar lång tid att färdigställa ett lagförslag som gäller en grundlagsändring. Det finns också ett tidskrav på 9 månader:P pmd skrev:
https://lagen.nu/1974:152#K8P14Det ska dessutom gå minst nio månader mellan den tidpunkt då ärendet första gången anmäldes i riksdagens kammare och valet, om inte konstitutionsutskottet beslutar om undantag. Ett sådant beslut ska fattas senast vid ärendets beredning och minst fem sjättedelar av ledamöterna måste rösta för beslutet.
Just nu är det väl ungefär 9 månader till valet och det är väldigt långt till ens ett första förslag (eftersom det inte är något parti som vill införa en sån ändring).
Behöver man ens veta de exakta mekanismerna bakom tex trombos i kombination med trombocytopeni om det finns en metod att undvika dem?J Jonobe skrev:
Det behövs antagligen en kombination av faktorer för att det skall inträffa.
Varför är det så osannolikt vaccinet skulle kunna ställa till med någon biverkning om det hamnar på fel ställe i kroppen att man inte behöver bry sig om det?
Förmodligen skulle alla ovanliga biverkningar rymmas inom den mängd vaccinerade som haft den osannolika oturen att få vaccinet intravenöst fastän man satt sprutan i muskeln. Och de som haft oturen har ändå väldigt liten risk att råka riktigt illa ut, men är det okay?
Skulle det kunna vara så att unga vältränade män har grövre blodkärl som är lättare att träffa med sprutnålen?
Vad kommer det sig att tex Pfizer inte engagerar sig? Juristerna sitter väl och myser. Det kommer aldrig att gå att skylla på vaccinet om det administrerats på fel sätt. Pfizer tycker väl det är en icke fråga då det tydligt anger att vaccinet ska ges intramuskulärt.
Varför är vårdapparaten så emot att aspirera? När och varför slutade man med detta?
Bara det att vaccinationseffekten av vaccinet blir mindre om man råkar få det i en blodåder isf i muskeln borde väl vara nog för att aspirera?
Är det vanligt att metallsmaken aldrig kommer vid stressreaktionen och alltid efter stressreaktionen är över i andra situationer?BirgitS skrev:
En känd vältränad mountainbiker-kille berättar sin historia hos John Campbell. Länk som startar klippet precis där han beskriver smaken, klicka här.
Visst, det är sant, men.. för Celler med vaccinet i sig så är dock huvudspåret att celler dör. Det bör dock inte vara farligare än de celler som dör i våra näsor när vi får lite rinnsnuva av en förkylning.BirgitS skrev:
Ingen går och är rädd för celler som dör av en lite förkylning?!