Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Det är förståeligt att du avvaktar. Har du blivit undersökt av läkare för sömnbesvären efter att din läkare avfärdade dig?

Vaccinen mot covid-19 är dock betydligt mer utprovade än vad Pandemrix var. Chansen att de allvarliga biverkningarna har upptäckts vid det här laget är extremt stor.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Om det löser sig ändå genom att tillräckligt många frivilligt vaccinerar sig ser jag ingen anledning till att införa vaccinpass för att gå på restaurang.
Just nu ligger smittspridningen på en hyfsat låg nivå, men den stiger vilket är oroande. Vaccineringen lunkar på så det kanske räcker med att skjuta upp fas 4 av den planerade "öppningen" av Sverige för att hålla smittan i schack tills tillräckligt många är vaccinerade. I värsta fall får vi väl dra tillbaka fas 3 och återgå till hur det var i våras ett tag till. Jag har svårt att se att det skulle behövas något mer om det inte blir betydligt värre.

Frankrike har ungefär 5 gånger fler nya smittfall per dag än Sverige (normerat för befolkningsmängd) vilket kan förklara att det landet har infört krav på vaccinpass i olika sammanhang. (Källor: ourworldindata.com och Wikipedia).
Jag har dock svårt att förstå varför så många är så himla pigga på att vilja införa en massa restriktioner av den (egna) personliga friheten trots att det kanske inte behövs för att uppnå slutmålet. Personligen tycker jag det är bättre att inte ha en massa tvingande regler pådyvlade på mig om de inte behövs.
Det gör jag också eftersom jag har ett enormt bra omdöme. :cool:
Det finns ingen lag på att personer över 15 måste ha cykelhjälm, men ändå så har jag och många med mig det ändå. Detsamma gäller hjälm och ryggskydd vid utförsåkning, det har jag och många andra ändå trots att det inte finns någon lag på det. MC likaså, jag skulle inte åka en meter utan MC-ställ, men det finns ingen lag som tvingar mig till det.
När det gäller risker som bara drabbar den som tar risken är jag rätt mycket för laissez faire, men inte om risktagandet drabbar andra.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
tusenett skrev:
Om det löser sig ändå genom att tillräckligt många frivilligt vaccinerar sig ser jag ingen anledning till att införa vaccinpass för att gå på restaurang.
Här skiljer vi oss åt.

Jag tar hellre det säkra för det osäkra och låter de ovaccinerade stå utanför restaurangerna ett tag tills vi vet att det löser sig istället för att hoppas att de inte låter viruset spridas tills vi står med en mutation som våra vaccin inte rår på och får börja om med restriktionerna för alla igen.

tusenett skrev:
Jag har dock svårt att förstå varför så många är så himla pigga på att vilja införa en massa restriktioner av den (egna) personliga friheten trots att det kanske inte behövs för att uppnå slutmålet. Personligen tycker jag det är bättre att inte ha en massa tvingande regler pådyvlade på mig om de inte behövs.
Jag är inte alls pigg på att införa restriktioner, tvärtom. Jag är urbota trött på de som rått i över ett år nu och tycker att det vore mycket tråkigt om vi fick börja med dem igen för att några vill ställa sig utanför den gemensamma kampen för flockimmunitet. Då känns det rimligt med restriktioner för dessa individer.

tusenett skrev:
Det finns ingen lag på att personer över 15 måste ha cykelhjälm, men ändå så har jag och många med mig det ändå. Detsamma gäller hjälm och ryggskydd vid utförsåkning, det har jag och många andra ändå trots att det inte finns någon lag på det. MC likaså, jag skulle inte åka en meter utan MC-ställ, men det finns ingen lag som tvingar mig till det.
Jättebra, men jag ser faktiskt inte hur det är relevant i detta fallet. Att inte ta vaccinet är ju snarare motsatsen, och motståndarna använder ju argument som att de skulle kunna strypas i hjälm-remmen eller få en allvarlig skinnställs-reaktion om de var tvungna att ha MC-ställ på sig.

P
P pmd skrev:
Just nu ligger smittspridningen på en hyfsat låg nivå, men den stiger vilket är oroande. Vaccineringen lunkar på så det kanske räcker med att skjuta upp fas 4 av den planerade "öppningen" av Sverige för att hålla smittan i schack tills tillräckligt många är vaccinerade. I värsta fall får vi väl dra tillbaka fas 3 och återgå till hur det var i våras ett tag till. Jag har svårt att se att det skulle behövas något mer om det inte blir betydligt värre.

Frankrike har ungefär 5 gånger fler nya smittfall per dag än Sverige (normerat för befolkningsmängd) vilket kan förklara att det landet har infört krav på vaccinpass i olika sammanhang. (Källor: ourworldindata.com och Wikipedia).

Det gör jag också eftersom jag har ett enormt bra omdöme. :cool:

När det gäller risker som bara drabbar den som tar risken är jag rätt mycket för laissez faire, men inte om risktagandet drabbar andra.
Risktagandet drabbar andra även i dess fall, t.ex. vården behöver ta hand om en som cyklat omkull, skattebetalarna behöver betala, och ens familj och jobb blir påverkade av en som blir allvarligt skadad i en cykel- eller skidolycka.

P
R RoAd skrev:
Här skiljer vi oss åt.

Jag tar hellre det säkra för det osäkra och låter de ovaccinerade stå utanför restaurangerna ett tag tills vi vet att det löser sig istället för att hoppas att de inte låter viruset spridas tills vi står med en mutation som våra vaccin inte rår på och får börja om med restriktionerna för alla igen.

Jag är inte alls pigg på att införa restriktioner, tvärtom. Jag är urbota trött på de som rått i över ett år nu och tycker att det vore mycket tråkigt om vi fick börja med dem igen för att några vill ställa sig utanför den gemensamma kampen för flockimmunitet. Då känns det rimligt med restriktioner för dessa individer.
Och då har vi ändå haft mildare restriktioner än vissa andra länder och då blir det för mig först ännu mer ofattbart att man vill begränsa den personliga friheten än mer. Men det kanske är så att flera som förespråkar dessa restriktioner är sådana som ändå kommer, eller redan har vaccinerat sig så det handlar huvudsakligen om att begränsa friheten för *andra* men inte begränsa friheten för en själv. Om man tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig så är det också egoistiskt att kräva att andra ska vaccinera sig mot deras vilja om man hårddrar det.
R RoAd skrev:
Jättebra, men jag ser faktiskt inte hur det är relevant i detta fallet. Att inte ta vaccinet är ju snarare motsatsen, och motståndarna använder ju argument som att de skulle kunna strypas i hjälm-remmen eller få en allvarlig skinnställs-reaktion om de var tvungna att ha MC-ställ på sig.
Visst, visst, men det finns avarter och idioter överallt men om det fungerar i stora drag så är det ok för mig iaf. Sen får väl hard-core antivaxxers köra sitt lilla race om de vill tänker jag.

P
tusenett skrev:
Risktagandet drabbar andra även i dess fall, t.ex. vården behöver ta hand om en som cyklat omkull, skattebetalarna behöver betala, och ens familj och jobb blir påverkade av en som blir allvarligt skadad i en cykel- eller skidolycka.
Ja, och det stärker förstås argumentet att allt risktagande ska minimeras genom tvingande lagar om säkerhetshöjande utrustning (som hjälm) eller andra restriktioner (som körkort).

Jag är dock en så elak jävel att jag tycker att den som ställer till det för sig själv och andra alldeles på egen hand också ska ta hand om konsekvenserna själv, åtminstone delvis. Inte så att jag tycker att en sån person ska behöva betala hela vårdkostnaden själv, men han (för det är sällan en kvinna) bör åtminstone få höjd sjukförsäkringspremie …

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Om man tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig så är det också egoistiskt att kräva att andra ska vaccinera sig mot deras vilja om man hårddrar det.
Likheter finns men det är inte helt symmetriskt. Att kräva att andra ska vaccinera sig mot sin vilja är inte något som bara den som kräver det tjänar på. Hela samhället tjänar på att så många som möjligt vaccinerar sig.

Huvudsyftet med massvaccinering är att skydda så många som möjligt av befolkningen mot sjukdom, även de som inte är vaccinerade. Det är ett kollektivt mål. Om målet uppnås är det större än summan av alla individuella vaccinationerna. Eventuellt är det omodernt att tänka så i vårt individualistiska samhälle.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
R
tusenett skrev:
Och då har vi ändå haft mildare restriktioner än vissa andra länder och då blir det för mig först ännu mer ofattbart att man vill begränsa den personliga friheten än mer.
Visst har vi haft mildare restriktioner än andra länder, men jag vill bli av med dem trots det. Jag har jobbat hemma sedan mars förra året och det börjar bli riktigt jobbigt nu. Ser fram mot att få komma tillbaka till kontor och kollegor i höst.

Det ser ut som om det är en liten ökning av smittfall nu igen, precis som förra året. Om vi då kan förhindra en ny våg i höst genom att lägga restriktioner på de som valt att inte vaccinera sig nu istället för på hela befolkningen om ett tag så tycker jag det är en god idé. Eller måste alla ha det lika dåligt för att det ska vara rättvist?

tusenett skrev:
Men det kanske är så att flera som förespråkar dessa restriktioner är sådana som ändå kommer, eller redan har vaccinerat sig så det handlar huvudsakligen om att begränsa friheten för *andra* men inte begränsa friheten för en själv.
Ja jag tror att det är väldigt få som förespråkar restriktioner för ovaccinerade som inte själva vill vaccinera sig. Något annat vore väl ändå sjukt ologiskt om du tänker efter? :)

Jag har vaccinerat mig, men om jag av någon anledning inte hade kunnat så hade jag fortfarande varit för restriktioner för jag hade fortfarande insett fördelarna med att hålla smittspridningen nere tills vi når flockimmunitet. Som sagt, får vi en ny våg i höst så lär vi alla ha restriktioner igen.

tusenett skrev:
Om man tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig så är det också egoistiskt att kräva att andra ska vaccinera sig mot deras vilja om man hårddrar det
Återigen är det ingen som sagt att någon ska vaccinera sig mot sin vilja. Sluta med den halmgubben är du snäll.

Jag hade faktiskt bokat in en tid för sprutan, men fick ryggskott (två dagar in på semestern :ok:) så jag kunde inte gå, bokstavligen, och fick avboka.
När jag kände mig bättre och skulle boka om fick en i familjen bröstsmärtor efter att han tagit sprutan och lite andra saker som jag inte tänker gå in på och det gjorde mig nervös och osäker.

Just nu resonerar jag som så att jag låter alla andra hoppa utför stupet före mig så jag kan studera vad som händer.

Jag är inte emot vaccinet, men skulle behöva övertygas mer av expertisen.

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Just nu resonerar jag som så att jag låter alla andra hoppa utför stupet före mig så jag kan studera vad som händer.
Det är en intressant jämförelse, men man skulle också kunna resonera som så att ”Jag låter andra ta flyget ut från Kabul först så jag kan studera vad som händer, flygplan känns inte helt säkra…” :cry:

Var och en gör ju sin egen riskbedömning, speciellt när det gäller att väga två risker mot varandra. Vissa risker är mer påtagliga och lätta att relatera till (även om själva risken är minimal).
Jag är ganska övertygad om att folk med anhöriga som blivit allvarligt sjuka eller avlidit av Covid-19 är mer benägna att vaccinera sig - precis som att de med dina erfarenheter av anhöriga som fått biverkningar av vaccin nog är mer tveksamma.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag hade faktiskt bokat in en tid för sprutan, men fick ryggskott (två dagar in på semestern :ok:) så jag kunde inte gå, bokstavligen, och fick avboka.
När jag kände mig bättre och skulle boka om fick en i familjen bröstsmärtor efter att han tagit sprutan och lite andra saker som jag inte tänker gå in på och det gjorde mig nervös och osäker.

Jag är inte emot vaccinet, men skulle behöva övertygas mer av expertisen.
Hur kommer det sig att du är mer orolig för något som har väldigt få fall av biverkningar än för något som har betydligt större risk för biverkningar?

Det känns irrationellt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nä man kan läsa och tolka på olika sätt.
Jag antar att ingen här har sagt någonting om straff eller liknande om de som inte vill vaccinera sig. Tja... Oavsett så behöver man inte bete sig som en barn unge och trycka ner dessa människor. Om ni är så bra... Varför bemöter ni inte alla lika?
Vet inte vad du menar faktiskt. Men människor som är så självcentrerade att de fullkomligt struntar i samhället och sina medmänniskor kanske inte skall ha förväntningar att få bättre bemötande än vad de själva ger?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur kommer det sig att du är mer orolig för något som har väldigt få fall av biverkningar än för något som har betydligt större risk för biverkningar?

Det känns irrationellt.
Det är även om det kanske är svårt att förstå.
Att vi är alla individer, vi har våra egna kroppar. De flesta människor tänker på sig och sina närmaste först. Inte alla andra.
Då fungerar inte argumentet att du ska göra det för alla andra. Om någon av ens anhöriga får en tuffare biverkning då är det naturligt att man tvekar. Anhöriga till de som dog av Astras vaccin lär vara väldigt svåra att övertyga. Framförallt med det vaccinet.

Jag undrar hur många som vaccinerar sig enbart för alla andras skull? Det är oftast inget säljande argument.

Redigerat:
P
R RoAd skrev:
Återigen är det ingen som sagt att någon ska vaccinera sig mot sin vilja. Sluta med den halmgubben är du snäll.
Nja, att vilja att de som inte vaccinerats inte ska få ta del av vissa delar av samhället är ju i praktiken ett krav på att folk ska vaccinera sig vare sig de vill eller inte eller hur? I alla fall väldigt likt ett sånt krav.
Med det sagt, så till de som inte vill vaccinera sig:
Person håller skylt med uppmaning att ta vaccin under protest eller demonstration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar faktiskt. Men människor som är så självcentrerade att de fullkomligt struntar i samhället och sina medmänniskor kanske inte skall ha förväntningar att få bättre bemötande än vad de själva ger?
Jag antar att du är perfekt. Att ställer upp för samhället. Du jobbar ideellt, du skänker alla pengar som blir över när dina räkningar blivit betalda. Du undviker att cykla och köra bil. Då går inte ut när det fnns risk för halka eftersom din största mardröm är att behöva ta upp plats
I sjukvården.
Vakna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.