Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
B b8q skrev:
De flesta blir faktiskt smittade i hemmet, så jag bedömer till skillnad mot dig risken att infekteras som rätt stor. Men vaccinet skyddar ganska bra mot allvarlig sjukdom och död.
Smittorisken dämpas tydligen om man är vaccinerad.

P pmd skrev:
Ett litet problem är att alla inte är extremt noga med att hålla avstånd. Det måste man vara om det ska vara det enda sättet att stoppa smittspridning.

Jag tycker att det är mycket märkligt att det fortfarande finns folk som inte har insett att vaccination är ett av de medicinska framsteg som har räddat livet på flest människor. Kanske det allra främsta.
Det är det enda, nu kända, sättet att stoppa spridningen.
Jag har förstått att det finns folk som förfäktar såna idéer om vaccin men inte i den här tråden

P pmd skrev:
Varför vänta på ett bättre vaccin? Det är troligt att det kommer lite bättre vaccin, men det nuvarande gör ju stor nytta redan.
Den som väntar på nåt godare väntar aldrig för länge, för hoppningsvis.

Nissens
M mickef skrev:
Jodå, i det här fallet är det många som ”väntat för länge”….

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, i det här fallet är det många som ”väntat för länge”….
I det här fallet var jag egoistisk och tänkte mest på mig själv.

P pmd skrev:
Cost/benefit. Det är gratis att vaccinera sig och man minskar risken att bli sjuk utan att utsätta sig för en stor risk.
Det är en no-brainer som vi säger på nusvenska.

Vitsen med massvaccinering är ju att samhället ska kunna gå tillbaka till ett någotsånär normalt tillstånd. Om alla håller sig hemma hela tiden så går ju inte det.

Själv är jag dubbelvaccinerad (och hoppas på en tredje dos), håller mig hemma mest hela tiden, handlar allting på postorder (inklusive mat och vin) och går aldrig på bio, men samhället skulle inte fungera så bra om alla gjorde som jag.
Och det är ovaccinerade som är egoister?

P pmd skrev:
Det är inte förenligt med svensk lag att tvinga någon att vaccinera sig, så det behöver man inte oroa sig för så mycket.
Det är det där "så mycket" som kanske väcker oron.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
M mickef skrev:
Den som väntar på något godare kommer att vänta i all evighet. Det kan alltid komma något bättre runt hörnet.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Den som väntar på något godare kommer att vänta i all evighet. Det kan alltid komma något bättre runt hörnet.
I det här fallet väntar ivf jag gärna i evighet, amen.

J
M mickef skrev:
Ja

M mickef skrev:
Har vi inte redan diskuterat det?

Vi vet vid det här laget att du tycker att vaccinering är bra, men att du inte vill ta vaccinet själv. Det är lite som att säga att skatt är bra, men man vill inte betala skatt själv. Förstår du?

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det var en retorisk fråga, du behöver inte svara.

J
M mickef skrev:
I det här fallet väntar ivf jag gärna i evighet, amen.
Precis som de amerikanska evangelisterna/förnekarna.

J Jocke Best skrev:
Precis som de amerikanska evangelisterna/förnekarna.
Alternativet är, per definition, fatalt.

B b8q skrev:

Vi vet vid det här laget att du tycker att vaccinering är bra, men att du inte vill ta vaccinet själv. Det är lite som att säga att skatt är bra, men man vill inte betala skatt själv. Förstår du?
Om skatten vore frivillig har jag svårt att tro att ens de mest hängivna hade plockat upp plånkan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.