Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
BirgitS BirgitS skrev:
De får fråga men personalen behöver inte svara.
Det är rimligt att någon inte kan tvingas svara på en sådan fråga, men genom att fråga sin personal kan en arbetsgivare få en bättre bild av vaccinationstäckningen. Den som inte vill svara betraktar man som ovaccinerad.
Men flera kommuner (regioner?) har nu börjat att bara anställa personal som är vaccinerade till vissa tjänster. En del kommuner omplacerar hemtjänstpersonal som inte säger att de är vaccinerade till arbetsuppgifter som kan utföras på avstånd som städning och tvätt.
Ungefär som mitt förslag, alltså. :D

P
M mickef skrev:
För att vara på den säkraste sidan, kan de även kräva covidtest utanför porten också?
Det tror jag inte att de kan. För att avgöra om det vore ett rimligt krav måste först man analysera nyttan med det. Hur mycket skulle det reducera risken för att vårdtagaren utsätts för smitta?

P
E EL0 skrev:
Kan man motivera att någon under 49 år bör vaccinera sig?
Ja, även folk under 49 kan smitta andra.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det kan man, men om man inte har vaccinerat sig och inte har något rationellt skäl för det så har man redan visat prov på en viss ansvarslöshet. Både mot sig själv och mot andra.
Ok, och om man tänker mer på sig själv än att smitta andra är man egoist?

P
M mickef skrev:
Ok, och om man tänker mer på sig själv än att smitta andra är man egoist?
Definitionsmässigt är man en egoist om man tänker mer på sig själv, ja.
Att smitta andra är inte nödvändigtvis egoistiskt men lite dålig stil tycker jag nog att det är.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tror jag inte att de kan. För att avgöra om det vore ett rimligt krav måste först man analysera nyttan med det. Hur mycket skulle det reducera risken för att vårdtagaren utsätts för smitta?
Förmodligen inte ett smack, munskydd och en frisk personal räcker.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Definitionsmässigt är man en egoist om man tänker mer på sig själv, ja.
Att smitta andra är inte nödvändigtvis egoistiskt men lite dålig stil tycker jag nog att det är.
Att smitta andra ev. skulle vara egoistiskt får du utveckla.

• Wow
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Att smitta andra ev. skulle vara egoistiskt får du utveckla.
Du utvecklar ju aldrig dina egna hemmasnickrade idéer, så varför begär du det av andra??

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du utvecklar ju aldrig dina egna hemmasnickrade idéer, så varför begär du det av andra??
Det har jag alltid gjort på direkt fråga.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Förmodligen inte ett smack, munskydd och en frisk personal räcker.
Då är vi tillbaks till hur vi vet att personen är frisk.

De regler som finns är att man ska vara frisk (känna sig frisk) och ha erforderlig skyddsutrustning. Frågan är om man utöver det ska kräva att personalen är vaccinerade eller inte för att minska riskerna ytterligare.

Du verkar sätta upp de två alternativen som:
1. Vaccinerad och "frisk"
2. Erforderlig skyddsutrustning och "frisk"

Vi andra tänker att det alltid krävs att man känner sig frisk och att man kombinerar det med skyddsutrustning och vaccin, inte eller vaccin.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då är vi tillbaks till hur vi vet att personen är frisk.

De regler som finns är att man ska vara frisk (känna sig frisk) och ha erforderlig skyddsutrustning. Frågan är om man utöver det ska kräva att personalen är vaccinerade eller inte för att minska riskerna ytterligare.

Du verkar sätta upp de två alternativen som:
1. Vaccinerad och "frisk"
2. Erforderlig skyddsutrustning och "frisk"

Vi andra tänker att det alltid krävs att man känner sig frisk och att man kombinerar det med skyddsutrustning och vaccin, inte eller vaccin.
Jag har förstått att "ni andra" har lite andra idéer än de som tråden vänder sig till.

• Haha
växelventil
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Det har jag alltid gjort på direkt fråga.
Så är det naturligtvis inte. Kolla inlägg #9593 i denna tråden tex… :crysmile::crysmile:

• Skärmdump från ett diskussionsforum som visar användarkommentarer och reaktioner på inlägg #9593.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Jag har förstått att "ni andra" har lite andra idéer än de som tråden vänder sig till.
Grejen är väl mest att du vänder dig till andra hillbillies som inte direkt är kända för att läsa artiklar, främst eftersom det tar för lång tid för att bokstavera sig genom en längre text. På längre sikt är ni iofs ett utdöende släkte. Speciellt på grund av nuvarande situation. Men det är trevligt att läsa krumbuktandet.

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det naturligtvis inte. Kolla inlägg #9593 i denna tråden tex… :crysmile::crysmile:
om du förstår vad jag skulle vidareutveckla, förklara så ska jag göra det.

Nissens
M mickef skrev:
om du förstår vad jag skulle vidareutveckla, förklara så ska jag göra det.
Följ tråden själv, det är lätt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.