Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
M mickef skrev:
Ok, då får du hjälpa dem som inte kan/vill svarar på vilket sätt det är egoistiskt att hoppa sprutan.
Detta har ju svarats på otaliga gånger. För att reducera sjukvårdsbelastningen krävs att även de som inte betraktar sig som riskgrupp vaccinerar sig, och det påverkar även till viss del smittspridningen i samhället.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Det var verkligen en logisk kullerbytta, med ett konkret påstående. De som avstår vaccinering är osjälviska då egoistern som vill ha vaccin kan få det istället? I början då det rådde vaccinbrist hade man ju kunnat diskutera det, men det är ju inte därför som folk är ovaccinerade idag.
Jag skulle snarare säga att man är egoist om man vill att alla andra ska skydda dig genom att vaccinera sig. Och där är det så att det är framförallt vaccinerade som tycker jag ska skydda dom genom att ta vaccinet.

M mickef skrev:
Ok, då får du hjälpa dem som inte kan/vill svarar på vilket sätt det är egoistiskt att hoppa sprutan.
Det är egoistiskt att låta alla andra ta ansvar för att minska belastningen på sjukvården,
Det är egoistiskt att inte vilja bidra till att minska smittspridning, skador och dödsfall så mycket som möjligt.
Det är egoistiskt att inte bidra till att samhället kan öppna upp och återgå till normalläge så fort som möjligt.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
På grund av felsatsningar de senaste 20 åren?
Det intressanta är väl att alla länder i världen har gjort dessa felsatsningar för Covid har väl orsakat stora bekymmer för sjukvården i hela världen(ja förutom Nordkorea och Turkmenistan).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och där är det så att det är framförallt vaccinerade som tycker jag ska skydda dom genom att ta vaccinet.
Du brukar göra genomtänkta inlägg men här måste det väl ändå ha blivit fel. Hur kan det plötsligt vara egoistiskt att vaccinera sig?

Egoistiskt skulle det vara om man förväntade sig att du vaccinerade sig men inte gjorde det själv. Eller bara tänker att "jag klarar mig så jag vaccinerar mig inte".

Den som vaccinerat sig har skyddat sig själv genom vaccination och tycker sedan att även du ska dra ditt strå till stacken för andras skull - den som inte kan vaccinera sig, den som ändå blir sjuk trots vaccin, vårdpersonal osv osv osv.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
att ovaccinerade orsakar mutationer är lika tramsigt.
Varför det? Mutationer uppstår hela tiden när det finns virus i omlopp, dvs när det finns virussmittade personer. Ju fler sjuka, desto fler mutationer. Och ovaccinerade (iaf de som inte tidigare varit sjuka och har antikroppar) blir lättare smittade och smittar lättare vidare än vaccinerade.

harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Du brukar göra genomtänkta inlägg men här måste det väl ändå ha blivit fel. Hur kan det plötsligt vara egoistiskt att vaccinera sig?
Jag förstår hur du tänker, och det är såklart inte egoistiskt att vaccinera sig. Men det är egoistiskt att kräva att andra ska vaccinera sig, så att de själva då upplever att risken att de blir sjuka eller påverkade av pandemin minskar.

Nu händer det som tur är inte jätteofta att folk blir arga på mig för att jag inte har vaccinerat mig, men händer det, ät det aldrig en ovaccinerat som säger att jag behöver vaccinera mig, men alltid en vaccinerat som tycker att jag ska vaccinera mig så att hen ska leva säkrare.

Så man kan vara vaccinerat och fortfarande vara egoist i vaccinsammanhang

B b8q skrev:
Det är egoistiskt att låta alla andra ta ansvar för att minska belastningen på sjukvården,
Det är egoistiskt att inte vilja bidra till att minska smittspridning, skador och dödsfall så mycket som möjligt.
Det är egoistiskt att inte bidra till att samhället kan öppna upp och återgå till normalläge så fort som möjligt.
Det är sant och det tycker nog de flesta, men att inte vaccinera sig betyder inte nödvändigtvis att man är en ansvarslös, ondsint egoist.

J
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle snarare säga att man är egoist om man vill att alla andra ska skydda dig genom att vaccinera sig. Och där är det så att det är framförallt vaccinerade som tycker jag ska skydda dom genom att ta vaccinet.
Nu är jag inte ett dugg bekymrad över mig själv, men jag ser tydliga undanträngningseffekter inom sjukvården där vi t.ex. tvingas att vårda ovaccinerade covidpatienter istället för patienter som egentligen bättre behöver kompetensen. Det redan vid vad som anses vara låg belastning på sjukvården. Det är en även tydligt när patienter behöver intensivvård. Så visst, det är väl egoistiskt tänkt att det är slöseri med resurser att vårda patienter som hade klarat sig utan sjukvård om de varit vaccinerade.

Sen har vi ju den grupp patienter som inte ens kan få bra skydd med vaccin. De är beroende av att du vaccinerar dig istället.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Det är sant och det tycker nog de flesta, men att inte vaccinera sig betyder inte nödvändigtvis att man är en ansvarslös, ondsint egoist.
Nej, man är inte ondsint, men jag tycker absolut att man är ansvarslös.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Det intressanta är väl att alla länder i världen har gjort dessa felsatsningar för Covid har väl orsakat stora bekymmer för sjukvården i hela världen(ja förutom Nordkorea och Turkmenistan).
Nu har jag inte gjort en sån koll, men om jag skulle så hade jag börjat med att jämföra jämförbara länder typ i norden.

J Jonobe skrev:
Nej, man är inte ondsint, men jag tycker absolut att man är ansvarslös.
Det behöver man inte vara.

J
M mickef skrev:
Det behöver man inte vara.
Inte om man bor ute i skogen och inte träffar andra människor, men de flesta ovaccinerade rör sig ute i samhället på samma sätt som vaccinerade.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Först Österrike och nu Tyskland.
Österrike har fattat ett sådant beslut ja. Tyskland har inte fattat ett sådant beslut, men diskussioner förs. Läser man på medier som Swewebb och Fria Tider är det väl i det närmaste klart, men för de som kan ta sig förbi de sidorna så blir det tydligt att det är långt ifrån klart.

Jag diskuterade dock risken för tvångsvaccinering i Sverige, den tror jag är synnerligen låg och jag har inte sett någon i ledande församling som talar om det. Jag är stark förespråkare till att man tar vaccinet, men lite stark motståndare till tvångsvaccinering. Jag tror inte jag är ensam, så det är nog inte helt lätt att genomföra. Jag kommer försvara rättigheterna även för de som gillar fejk-news.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Inte om man bor ute i skogen och inte träffar andra människor, men de flesta ovaccinerade rör sig ute i samhället på samma sätt som vaccinerade.
Länk på det, som det brukar låta.

• Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.