Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket svårt att organisera stora jämförbara grupper där hälften bär munskydd och hälften inte samt se hur det påverkar smittspridningen till resp. från andra.

Nej, det är väldigt många som har använt munskydd och hållit avstånd som har dött av covid i världen.

Det går inte heller att alltid hålla långt avstånd i en familj och det går inte i längden att använda munskydd 100 % av tiden man tillbringar med sin familj.
Om det är lätt att organisera flerbarnshushåll där 4 av fem är vaccinerade och studera dem under en längre tid borde det fungera att kolla smittspridning bland kontrollerade munskyddsanvändare också, men munskyddsindustrin har väl kanske inte de finansiella musklerna och modet för det.
Hur menar du att munskyddsdistansarna har smittats?
De som inte kan hålla distans får välja andra skydd.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns inget sånt ord. Du får skriva "de som vaccinerar sig", "de vaccinerade" eller något liknande.
Får jag skriva vaxare?

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men den blir ändå mindre om du vaccinerar dig.

Glöm inte att några procent av de som insjuknar får postcovid och behöver långvarig rehabilitering.
Glöm inte att 99.99%, eller nåt, av oss inte behöver långvarig rehabilitering för postcovid.

M mickef skrev:
Får jag skriva vaxare?
Får och får, ingen kan hindra dig. Men de som jobbar med att vaxa in saker (bänkskivor, bilar, båtar mm) kanske tycker att det är olämpligt. Här är en känd vaxare:
Två personer vid en bil där en äldre undervisar en yngre i vaxningsrörelser, med undertext om tekniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Tommynorskens och 4 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Får jag skriva vaxare?
Är du mot vaccin generellt eller är det bara covid? Om du tar andra vaccin, vilka bedömer du är värda att ta och vad baserar du din riskbedömning på?

Vore kul med andras input med :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Får jag skriva vaxare?
Har du egna ord för de som torkar sig i röven med? "Fasen vad onödigt renliga ni "rövare" är.. Låt naturen ha sin gång. Kroppen bygger upp sitt eget försvar. Efter ett tag får man elefanthud mellan skinkorna."

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Om det är lätt att organisera flerbarnshushåll där 4 av fem är vaccinerade och studera dem under en längre tid borde det fungera att kolla smittspridning bland kontrollerade munskyddsanvändare också, men munskyddsindustrin har väl kanske inte de finansiella musklerna och modet för det.
Hur menar du att munskyddsdistansarna har smittats?
De som inte kan hålla distans får välja andra skydd.
Det är lätt att organisera familjer där t.ex. 2 vuxna och 2 av 3 barn vaccinerar sig eftersom såna familjer uppstår naturligt under vaccinationsarbetet.

I Danmark gjorde några forskare en studie av munskyddsanvändning under april och maj 2020, då munskyddstvång inte gällde och innan smittspridningen blev väldigt låg, De kunde inte påvisa att det var någon skillnad i insjuknandegrad mellan de som använde munskydd och de som inte gjorde det. (Påbud om att hålla avstånd gällde förstås alla.) Däremot var det ju omöjligt att veta om de som blev sjuka smittade någon annan.

Hur menar du att man ska kunna veta om någon blir smittad av någon som bär munskydd eller av någon som inte bär munskydd?

Det är få som alltid kan ha typ 50 m avstånd till alla andra människor, eller vad som skulle krävas för garanterat avstånd för att aldrig kunna bli smittad.

J Jonobe skrev:
Är du mot vaccin generellt eller är det bara covid? Om du tar andra vaccin, vilka bedömer du är värda att ta och vad baserar du din riskbedömning på?

Vore kul med andras input med :)
Jag är inte mot vaccin överhuvudtaget. Däremot är jag orolig över hur olika sekteristiska företeelser håller på att sprida sig över samhället.

BirgitS
M mickef skrev:
Glöm inte att 99.99%, eller nåt, av oss inte behöver långvarig rehabilitering för postcovid.
Nej, helt fel det verkar vara 1-10 % som får postcovid vilket då betyder att man har symtom i minst 3 månader, t.ex. andningsproblem eller extrem trötthet.

BirgitS
M mickef skrev:
Däremot är jag orolig över hur olika sekteristiska företeelser håller på att sprida sig över samhället.
Menar du som antivaxx-rörelsen?

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, tänk vilken framgångssaga som vaccinet är eftersom det minskar risken att bli smittad och dö.
[bild]
[länk]
Mycket mindre risk att bli sjuk om man är vaccinerad.
Den är faktiskt väldigt intressant, tack Birgit!
Det verkar som gruppen 20-29 framförallt fick Covid under semestern. Man ser samma topp för vaccinerade och ovaccinerade, men ovaccinerade har lite över 2 ggr större risk att bli smittade. Nu under hösten har bilden förändrats och har ovaccinerade i den åldersgruppen 4 ggr större risk att bli smittade. Den skillnaden förstår jag inte riktigt, för det känns orimligt att vaccinskyddet blev bättre, så det borde bero på beteende, dvs antingen är vaccinerade ansvarsfullare eller så testar vaccinerade sig inte i lika stor utsträckning.

För gruppen 40-49 ser man en topp i slutet av semestern (skolstart? semesterresor?), men där är risken att bli smittad 3 ggr högre för ovaccinerade. Nu under hösten ökar antal smittade igen, men nu är risken att bli smittat bara 2 ggr högre för ovaccinerade.

Om jag nu får gissa, då verkar det som att vaccinerade har ca 2 ggr lägre risk att bli smittade och sedan finns det ett antal beteendeskillnader som gör att smittotalen kan skilja sig ännu mer, t ex ansvar eller provtagningsfrekvens.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är lätt att organisera familjer där t.ex. 2 vuxna och 2 av 3 barn vaccinerar sig eftersom såna familjer uppstår naturligt under vaccinationsarbetet.

I Danmark gjorde några forskare en studie av munskyddsanvändning under april och maj 2020, då munskyddstvång inte gällde och innan smittspridningen blev väldigt låg, De kunde inte påvisa att det var någon skillnad i insjuknandegrad mellan de som använde munskydd och de som inte gjorde det. (Påbud om att hålla avstånd gällde förstås alla.) Däremot var det ju omöjligt att veta om de som blev sjuka smittade någon annan.

Hur menar du att man ska kunna veta om någon blir smittad av någon som bär munskydd eller av någon som inte bär munskydd?

Det är få som alltid kan ha typ 50 m avstånd till alla andra människor, eller vad som skulle krävas för garanterat avstånd för att aldrig kunna bli smittad.
Är det såna fältstudier du bygger din övertygelse på?
Frågan var ställd till dig.
Enl. myndigheten är det väl 1 m som ska vara tillräckligt avstånd.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du som antivaxx-rörelsen?
Alla.

J
M mickef skrev:
Är det såna fältstudier du bygger din övertygelse på?
Frågan var ställd till dig.
Enl. myndigheten är det väl 1 m som ska vara tillräckligt avstånd.
Vad menar du med fältstudier? Vilka studier bygger du din övertygelse på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.