Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Det är ju i princip det danskarna säger, och de ska i alla fall ta sitt ansvar genom att vaccinera sig mot något som (nästan) inte alls är farligt för dem, och därmed skydda de gamlingar

Det känns det vuxna alternativet. Och gamlingarna får väl ta sin tredje dos istället.

Hjälper inte, för då ligger Danmark kvar :(, kan man inte muddra bort Danmark? Danmark är inte så hög!
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vaccin-fran-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är ju i princip det danskarna säger, och de ska i alla fall ta sitt ansvar genom att vaccinera sig mot något som (nästan) inte alls är farligt för dem, och därmed skydda de gamlingar
I Danmark och Finland anses det vara okej att vaccinera innevånarna (oavsett ålder) bara för att skydda andra innevånare, till skillnad från i Sverige.

K
Eller, om alla vuxna tagit sitt ansvar så hade barnen kanske inte behövt vaccinera sig?

• Gilla
tergo och 7 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
I Danmark och Finland anses det vara okej att vaccinera innevånarna (oavsett ålder) bara för att skydda andra innevånare, till skillnad från i Sverige.
Och vad ville du säga med det? Jag tror jag var rätt så tydligt med vad jag tyckte om Danmark

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och vad ville du säga med det? Jag tror jag var rätt så tydligt med vad jag tyckte om Danmark
Det var bara en förklaring, det är olika sedvänjor i olika länder.

Jag tycker att barn ska vaccineras för sin egen skull. Ju lägre smittspridningen är desto mindre nytta gör vaccinet för barn. Ju fler vuxna som är vaccinerade desto lägre smittspridning (som Klacken är inne på). Redan när vaccinering av 12-15 år började diskuteras hoppades jag att tillräckligt många vuxna skulle vaccinera sig så att barnen slapp.

Nissens Nissens skrev:
Som en riskperson förstås. Personen riskerar både att bli svårt sjuk och att sprida viruset mer.
Svårt sjuk är väl den redan medveten om, men hur är det med att måsta outa sina medicinska tillkortakommanden?

K
harry73 harry73 skrev:
Och naturligtvis sitter du på lösningen på hur man minskar spridningen... men du Snälla, du kan väl berätta hur du skulle gjort om du suttit på Tegnells stol. En fråga: Vilket land i världen tycker du har gjort rätt?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73
Spridningen är inte problemet. Problemet är för många dödsfall och allvarlig sjuka som leder till mänskligt lidande och för hög belastning på vården.
Alla som vill, kan på frivillig bas vaccinera sig och därmed begränsa sin egen risk på allvarlig sjukdom eller dödsfall.
Är vaccinet säkert för barn, ska även barn få vaccinera sig, men eftersom barnen är en lågriskgrupp, ska man inte pressa barnet. Det är vårdnadshavare som i samråd med barnet har full bestämmelserätt.

Överbelastning i vården borde man i första hand undvika genom att se till att de som vill studera medicin, kan göra det och inte behöver plugga i Polen eftersom läkarsekreterare vill begränsa antal läkare.
Visst är det för sent nu, så man kan platta till kurvan med enkla åtgärder som har störst effekt på smittspridningen, som i början av pandemin.
Mycket mer än så behövs inte

K
harry73 harry73 skrev:
Spridningen är inte problemet. Problemet är för många dödsfall och allvarlig sjuka som leder till mänskligt lidande och för hög belastning på vården.
Alla som vill, kan på frivillig bas vaccinera sig och därmed begränsa sin egen risk på allvarlig sjukdom eller dödsfall.
Är vaccinet säkert för barn, ska även barn få vaccinera sig, men eftersom barnen är en lågriskgrupp, ska man inte pressa barnet. Det är vårdnadshavare som i samråd med barnet har full bestämmelserätt.

Överbelastning i vården borde man i första hand undvika genom att se till att de som vill studera medicin, kan göra det och inte behöver plugga i Polen eftersom läkarsekreterare vill begränsa antal läkare.
Visst är det för sent nu, så man kan platta till kurvan med enkla åtgärder som har störst effekt på smittspridningen, som i början av pandemin.

Spridningen är inte problemet? Va????? Hela världen jobbar stenhårt för att minska spridningen!! Hur kan läkarsekreterare begränsa antalet läkare? Ditt perfekta land är ?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

Mycket mer än så behövs inte
Det där om läkarsekreterare har gått mig helt förbi och en googling gav ingenting. Kan denna högstatusgrupp som läkarsekreterare utgör även begränsa antalet läkare och läkarutbildningsplatser i Sverige. Det såg man inte komma.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
K
Smittspridningen är alltså inte ett problem enl. dig? Hela världen jobbar för att minska den! Hur stoppar läkarsekreterare läkarutbildningar.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73
L lob skrev:
läkarsekreterare
:rofl: det var min autokorrekt
Läkarskrået var meningen

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nej det är inte smittspridningen I sig som är problemet. På samma sätt som vaccinet leder smittspridningen till immunitet.
Grupper med större risk på allvarlig sjukdom borde undvika att bli sjuk, t ex genom vaccin, lågriskgrupper får gärna smittas.

harry73 harry73 skrev:
Läkarskrået var meningen
Aaaah. Då förstår jag. Det hade jag garanterat fått träff på om jag googlat.

J
harry73 harry73 skrev:
Läkarskrået var meningen
Det är iofs inte antalet läkare som är det stora problemet i slutenvården, det är bristen på sjuksköterskor som vill jobba inom den.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.