917 609 läst ·
17 905 svar
918k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
@Chrillechrill
Var det inte du som hade något inlägg med incidensen i England uppdelad på vaccinerade och ovaccinerade?
Det finns numera i veckorapporterna från Fohm.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf
Mycket högre incidens för ovaccinerade.
Var det inte du som hade något inlägg med incidensen i England uppdelad på vaccinerade och ovaccinerade?
Det finns numera i veckorapporterna från Fohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf
Mycket högre incidens för ovaccinerade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
För min del räcker det så bra med KristinaRT:s inlägg, hon kan verkligen sånt där.C Chrillechrill skrev:
Typiskt! Du är väl en sån där som springer Big Pharmas ärenden. Komma dragande med massa obekväma fakta! Jag vet att Covidvaccin dödar då min fasters, brors tremänning fick en stor hjärtinfarkt dagen efter sprutan!! 75 år, gravt överviktig med misskött diabetes. Obegripligt!KristinaRT skrev:
Ivermektin är ett bra och väl beprövat preparat - mot parasiter……. Och används av naturliga skäl främst i tredje världen där det finns ett större problem än i utvecklade länder. Det står på WHO:s lista på nödvändiga läkemedel just på denna indikation. Ivermektin räddar massor med liv varje år, genom sin effekt på parasiter, inte på covid.
Eftersom alla inte är forskare; en metastudie är alltså en studie som sammanfattar andra studier, inte en klinisk studie i sig. Det innebär också att man kan ”välja” vilka studier som skall inkluderas (genom att sätta upp speciella kriterier).
På samma sätt, tendens är ett sätt att uttrycka att man tycker data talar för en sak men att de statistiska testerna inte bekräftar statistisk signifikans. Om tester bekräftar signifikans använder man uttrycket ”signifikant mer/mindre/bättre/sämre” etc…..
Och att en nära väns 17-åriga dotter svävade mellan liv och död på Iva i några veckor i sviterna av en Covidinfektion... Gangrän och lungödem med mera innan det vände. Visserligen var hon på elitnivå i två sporter innan lungorna kollapsade - men hade hon fått vaccin hade hon säkert dött!! Eller, så åt hon för lite sparris och använde fluortandkräm. Sånt skulle inte ens min foliehatt marinerad i dr Dängrots prima mirakelmedicin ha klarat - Det har jag läst på FB.
Mera popcorn!
Var det din fars tremänning också?N Nils Fermentation skrev:Typiskt! Du är väl en sån där som springer Big Pharmas ärenden. Komma dragande med massa obekväma fakta! Jag vet att Covidvaccin dödar då min fasters, brors tremänning fick en stor hjärtinfarkt dagen efter sprutan!! 75 år, gravt överviktig med misskött diabetes. Obegripligt!
Och att en nära väns 17-åriga dotter svävade mellan liv och död på Iva i några veckor i sviterna av en Covidinfektion... Gangrän och lungödem med mera innan det vände. Visserligen var hon på elitnivå i två sporter innan lungorna kollapsade - men hade hon fått vaccin hade hon säkert dött!! Eller, så åt hon för lite sparris och använde fluortandkräm. Sånt skulle inte ens min foliehatt marinerad i dr Dängrots prima mirakelmedicin ha klarat - Det har jag läst på FB.
Mera popcorn!
Det är naturligtvis tråkigt att vaccinet inte är effektivt mot att bli smittad och att insjukna.davveno1 skrev:
”Felet” i artikel är att jämföra med vaccin mot en annan typ av virus som inte smittar och tas om han av immunförsvaret på samma sätt.
Jämför i stället med influensavaccin. Ingen förväntar sig 100% effektivitet av det vaccinet. Nu är det en annan sjukdom med det är iaf ett luftvägsvirus. Hur effektivt hade ett mRNA vaccin mot influensa varit?
Det är nog du som läser dåligt, det var en fråga. Varför ska inte en frisk ovaccinerad få opereraBirgitS skrev:
Det har du nog fått om bakfoten. Det fungerar att isolera sig också för att undvika att bli smittad.T Texan skrev:
Som med många andra virusinfektioner så är dock vaccination det effektivaste sättet att förebygga att bli smittad och att smitta andra. Det är inte direkt något nytt. Vaccin, i den moderna formen, har funnits i över tvåhundra år och är den läkemedelstyp som har räddat överlägset flest liv.
Vaccinationsliknande behandlingar har funnits i över tusen år.
Redigerat:
Hmmm, penicillinet borde ligga rätt bra till…P pmd skrev:Det har du nog fått om bakfoten. Det fungerar att isolera sig också för att undvika att bli smittad.
Som med många andra virusinfektioner så är dock vaccination det effektivaste sättet att förebygga bli smittad och att smitta andra. Det är inte direkt något nytt. Vaccin, i den moderna formen, har funnits i över tvåhundra år och är den läkemedelstyp som har räddat överlägset flest liv.
Vaccinationsliknande behandlingar har funnits i över tusen år.
Jo, det spelar roll. Det är mycket otrevligt att ligga sjuk i influensa. Jag ser gärna att risken för att jag utsätts för smitta görs så liten som möjligt (trots att jag har vaccinerat mig).S SnickareHobb skrev:
Ja, det är en bra plan.C Chrillechrill skrev:
Genom vaccination med påfyllnadsdoser. Ungefär som man gör med TBE-vaccin och vaccin mot säsongsinfluensen (den senare är dock inte helt jämförbar, men görs återkommande varje år).
(Ett kanske lite redundant inlägg av mig, men jag skriver kortare än andra så hoppa över de långa förklaringarna och läs mina korta och lättlästa istället.
Jag tror inte att Vaxzevria behövde stoppas pga att risken var större med vaccination än med att få covid-19 utan det stoppades för att det fanns andra vaccin tillgängliga som saknade de mycket ovanliga, men allvarliga, biverkningar som en vaccination med Vaxzevria visade sig kunna medföra. Jag har dock inga siffror tillgängliga så jag kan ha fel här och välkomnar en grundligare redogörelse.blackarrow skrev:
Det kan jag nog hålla med om, men det är ingen lätt uppgift. Kunskapsnivån i statistik och sannolikhetslära är knappast speciellt hög bland allmänheten. Vi har sett flera missförstånd om sådant i den här tråden.
Större acceptans för olika synpunkter minskar inte smittspridningen.harry73 skrev:
F.ö. så är min åsikt att acceptansen för olika synpunkter är ganska stor. Instämmandet i alla olika synpunkter kan dock vara synnerligen bristfällig, men det är helt i sin ordning.
Du refererade till Martin Kulldorff. I de här sammanhangen är han mest känd för Great Barringtondeklarationen.C Chrillechrill skrev:
Ge gärna en sammanfattning av vad som står där så vi som läser ditt inlägg kan bedöma om det är värt att följa länken.