Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Eftersom jag inte är bra på att kolla fakta, så kanske du kan hjälpa till?
Så kan du säga till när du har tittat igenom referenserna, om det saknas studier, om de räknar på ett konstigt sätt, eller vad det nu kan vara. Enligt dem själva så vill de gärna ha feedback på deras arbete.
För min del räcker det så bra med KristinaRT:s inlägg, hon kan verkligen sånt där.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Ivermektin är ett bra och väl beprövat preparat - mot parasiter……. Och används av naturliga skäl främst i tredje världen där det finns ett större problem än i utvecklade länder. Det står på WHO:s lista på nödvändiga läkemedel just på denna indikation. Ivermektin räddar massor med liv varje år, genom sin effekt på parasiter, inte på covid.

Eftersom alla inte är forskare; en metastudie är alltså en studie som sammanfattar andra studier, inte en klinisk studie i sig. Det innebär också att man kan ”välja” vilka studier som skall inkluderas (genom att sätta upp speciella kriterier).

På samma sätt, tendens är ett sätt att uttrycka att man tycker data talar för en sak men att de statistiska testerna inte bekräftar statistisk signifikans. Om tester bekräftar signifikans använder man uttrycket ”signifikant mer/mindre/bättre/sämre” etc…..
Typiskt! Du är väl en sån där som springer Big Pharmas ärenden. Komma dragande med massa obekväma fakta! Jag vet att Covidvaccin dödar då min fasters, brors tremänning fick en stor hjärtinfarkt dagen efter sprutan!! 75 år, gravt överviktig med misskött diabetes. Obegripligt!
Och att en nära väns 17-åriga dotter svävade mellan liv och död på Iva i några veckor i sviterna av en Covidinfektion... Gangrän och lungödem med mera innan det vände. Visserligen var hon på elitnivå i två sporter innan lungorna kollapsade - men hade hon fått vaccin hade hon säkert dött!! Eller, så åt hon för lite sparris och använde fluortandkräm. Sånt skulle inte ens min foliehatt marinerad i dr Dängrots prima mirakelmedicin ha klarat - Det har jag läst på FB.
Mera popcorn!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är i Sverige ytterst ovanligt med personer som har fått sin sjukvårdsutbildning i Afrika och Indien m.fl. liknande länder. Problemet i de länderna är t.ex. att de knappt har någon sjukvårdsutbildning.
Det var väl det jag misstänkte.

N Nils Fermentation skrev:
Typiskt! Du är väl en sån där som springer Big Pharmas ärenden. Komma dragande med massa obekväma fakta! Jag vet att Covidvaccin dödar då min fasters, brors tremänning fick en stor hjärtinfarkt dagen efter sprutan!! 75 år, gravt överviktig med misskött diabetes. Obegripligt!
Och att en nära väns 17-åriga dotter svävade mellan liv och död på Iva i några veckor i sviterna av en Covidinfektion... Gangrän och lungödem med mera innan det vände. Visserligen var hon på elitnivå i två sporter innan lungorna kollapsade - men hade hon fått vaccin hade hon säkert dött!! Eller, så åt hon för lite sparris och använde fluortandkräm. Sånt skulle inte ens min foliehatt marinerad i dr Dängrots prima mirakelmedicin ha klarat - Det har jag läst på FB.
Mera popcorn!
Var det din fars tremänning också?

davveno1 davveno1 skrev:
[länk]

44% av de positiva är fullvaccinerade
Det är naturligtvis tråkigt att vaccinet inte är effektivt mot att bli smittad och att insjukna.
”Felet” i artikel är att jämföra med vaccin mot en annan typ av virus som inte smittar och tas om han av immunförsvaret på samma sätt.

Jämför i stället med influensavaccin. Ingen förväntar sig 100% effektivitet av det vaccinet. Nu är det en annan sjukdom med det är iaf ett luftvägsvirus. Hur effektivt hade ett mRNA vaccin mot influensa varit?

BirgitS BirgitS skrev:
Nu läste du nog dåligt. Thomas_Blekinge skrev inte att körkort, läkarlegitimation osv. var enda kravet för att köra buss, operera en hjärna osv. Det är ingen som har påstått att det är fritt fram för smittade vaccinerade läkare att operera.
Det är nog du som läser dåligt, det var en fråga. Varför ska inte en frisk ovaccinerad få operera

P
T Texan skrev:
Den enda sanningen är att Corona vaccinet är det enda som fungerar, det om något är en inlärd övertygelse som tagit grepp om stora delar av västvärlden. Denna fundamentalism är ett faktum.
Det har du nog fått om bakfoten. Det fungerar att isolera sig också för att undvika att bli smittad.

Som med många andra virusinfektioner så är dock vaccination det effektivaste sättet att förebygga att bli smittad och att smitta andra. Det är inte direkt något nytt. Vaccin, i den moderna formen, har funnits i över tvåhundra år och är den läkemedelstyp som har räddat överlägset flest liv.

Vaccinationsliknande behandlingar har funnits i över tusen år.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det har du nog fått om bakfoten. Det fungerar att isolera sig också för att undvika att bli smittad.

Som med många andra virusinfektioner så är dock vaccination det effektivaste sättet att förebygga bli smittad och att smitta andra. Det är inte direkt något nytt. Vaccin, i den moderna formen, har funnits i över tvåhundra år och är den läkemedelstyp som har räddat överlägset flest liv.

Vaccinationsliknande behandlingar har funnits i över tusen år.
Hmmm, penicillinet borde ligga rätt bra till…

P
S SnickareHobb skrev:
Då borde det ju egentligen räcka så. Om allvarlig sjukdom undviks så spelar det ju ingen roll om folk får en influensalik sjukdom.
Jo, det spelar roll. Det är mycket otrevligt att ligga sjuk i influensa. Jag ser gärna att risken för att jag utsätts för smitta görs så liten som möjligt (trots att jag har vaccinerat mig).

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
C Chrillechrill skrev:
Men vad är då en långsiktig lösning? Menar du att vi skall försöka få alla att alltid ha en hög antikroppsnivå?
Ja, det är en bra plan.
Och hur skall det gå till?
Genom vaccination med påfyllnadsdoser. Ungefär som man gör med TBE-vaccin och vaccin mot säsongsinfluensen (den senare är dock inte helt jämförbar, men görs återkommande varje år).

(Ett kanske lite redundant inlägg av mig, men jag skriver kortare än andra så hoppa över de långa förklaringarna och läs mina korta och lättlästa istället. ;) )

P
blackarrow blackarrow skrev:
Men om de sällsynta biverkningarna som inte upptäcks under fas 3 inte är signifikanta för någon bedömning så hade man ju inte behövt stoppa AstraZ vaccinet?
Jag tror inte att Vaxzevria behövde stoppas pga att risken var större med vaccination än med att få covid-19 utan det stoppades för att det fanns andra vaccin tillgängliga som saknade de mycket ovanliga, men allvarliga, biverkningar som en vaccination med Vaxzevria visade sig kunna medföra. Jag har dock inga siffror tillgängliga så jag kan ha fel här och välkomnar en grundligare redogörelse.
Att folk är ”rädda” faller delvis på myndigheterna. De har inte med tydlighet och siffror svart på vitt visat hur låga riskerna är och hur stor nyttan är.
Det kan jag nog hålla med om, men det är ingen lätt uppgift. Kunskapsnivån i statistik och sannolikhetslära är knappast speciellt hög bland allmänheten. Vi har sett flera missförstånd om sådant i den här tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
B Berra39 skrev:
I Singapore får de som inte har vaccinerat sig betala för covidsjukvård själva, har man inte råd så...
Låter ju rätt sunt.
Nej, det är ett exempel på ett osolidariskt samhälle som jag inte tycker att vi ska ha hos oss.

• Gilla
  • Haha
Berra39 och 4 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Problemet är bristen på acceptans av olika synpunkter,
Större acceptans för olika synpunkter minskar inte smittspridningen.

F.ö. så är min åsikt att acceptansen för olika synpunkter är ganska stor. Instämmandet i alla olika synpunkter kan dock vara synnerligen bristfällig, men det är helt i sin ordning.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
C Chrillechrill skrev:
Jag har inte pratat om Great Barrington deklarationen.
Du refererade till Martin Kulldorff. I de här sammanhangen är han mest känd för Great Barringtondeklarationen.
Du verkar behöva uppdatera din info kring den frågan. Se [länk]
Ge gärna en sammanfattning av vad som står där så vi som läser ditt inlägg kan bedöma om det är värt att följa länken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.