Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Märkligt då att Karolinska institutet nyligen blev utsett till ett av de bästa sjukhusen i världen… och till det bästa i Europa…

Länk:
[länk]

Och vårdpersonalen har ”alltid” klagat på hur vården fungerar. Men alla jag känner som behövt sjukhusvård har fått fantastiskt hjälp. Det är nog någon slags kultur att vårdpersonalen klagar på vården. Ungefär som bönderna…
Gud så duktigt av dig att hitta ETT bra sjukhus i Sverige...

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Du behöver kanske inte ens vara vaccinerad för att få ett svenskt "vaccinpass".
[länk]
Jag tror det är stor chans att det vaccinpass som ska införas kommer att baseras på covidbeviset, men det återstår förstås att se. Det svenska vaccinpasset ska ju införas av svenska politiker …
Det gäller vaccinationsbevis, inte de andra två: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tgarder-for-att-minska-spridning-av-covid-19/

Sen är det fullt tillåtet för arrangörer att släppa in alla men då blir det andra typer av restriktioner i stället, typ maxantal och avstånd.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Nu är det ju inte jag som hittat det…

Men det är ett av de största sjukhusen i Sverige skulle jag tro, kanske det största. Så ditt påstående att sjukvården i Sverige är väldigt dålig är inte sant helt enkelt.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Fel, det gällde inte bra sjukhus utan ett extremt bra sjukhus.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte jag som hittat det…

Men det är ett av de största sjukhusen i Sverige skulle jag tro, kanske det största. Så ditt påstående att sjukvården i Sverige är väldigt dålig är inte sant helt enkelt.
Det är helt fritt dig att tycka så, samt fortsätta rösta för det vi har idag. Det är det fina med yttrandefrihet och demokrati.

RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Fel, det gällde inte bra sjukhus utan ett extremt bra sjukhus.
FÖRLÅT BIRGIT!!!

Nissens
RoTe RoTe skrev:
Det är helt fritt dig att tycka så, samt fortsätta rösta för det vi har idag. Det är det fina med yttrandefrihet och demokrati.
Förstår inte vad du menar, det är ju inte jag som utsett Karolinska till det bästa sjukhuset i Europa… det är alltså inte något tyckande från min sida…

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Ja. Men den pågår normalt flera år. Studien på dagens vacciner avslutas ju inte förrän 2023.. Dessutom har studierna uteslutit barn, äldre och alla i riskgrupper.
Normalt tar det flera år att få ihop 40 000 personer som vill vara med i fas 3 men nu gick det på några veckor.

Naturligtvis har det gjorts studier med äldre, riskgrupper och barn. Äldre och riskgrupper var med redan i den första fas 3-studien och sen har det gjorts separata studier för barn, först 12-15 år, följt av 5-11 år medan den för ändå yngre barn pågår.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Förstår inte vad du menar, det är ju inte jag som utsett Karolinska till det bästa sjukhuset i Europa… det är alltså inte något tyckande från min sida…
Du tar allt så bokstavligt att det inte går att resonera med dig. Fortsätt tro att Sverige är bäst i världen du, jag tänker inte hindra dig. Många svenskar lever med samma tro som dig.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det är nog större risk att bli smittad av någon som är vaccinerad.. En som är vaccinerad och inte själv blir värst sjuk kan smitta andra utan att kanske inse att han/hon är smittsam.
Det finns flera studier som just visar att en smittad vaccinerad har betydligt färre aktiva viruspartiklar i luftvägarna och de finns där under kortare tid. Det finns även studier som t.ex. visar att om en person i en familj är vaccinerad så minskar risken för de andra i familjen att bli sjuka med nästan 50 %. Så det är helt klarlagt att smittspridningen minskar när folk är vaccinerade.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Du tar allt så bokstavligt att det inte går att resonera med dig. Fortsätt tro att Sverige är bäst i världen du, jag tänker inte hindra dig. Många svenskar lever med samma tro som dig.
Det är väl ingen som har påstått att Sverige är bäst i världen, du hittar bara på.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har påstått att Sverige är bäst i världen, du hittar bara på.
Jag kritiserade sjukvården i Sverige och får som svar att vi har ett sjukhus som är är jättebra och då har jag alltså fel.

Nissens
RoTe RoTe skrev:
Det är väl snarare du som inte kan acceptera att ett stort sjukhus i Sverige visar sig vara fantastiskt bra, till och med så bra att det är utsett som det bästa i Europa.

Samtidigt säger du att sjukvården i Sverige är kass. Utan att länka till någon information eller förklara hur du kom fram till det.

Men du kan väl fortsätta tro att allt är kass i Sverige, det är ju ditt problem.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Jag kritiserade sjukvården i Sverige och får som svar att vi har ett sjukhus som är är jättebra och då har jag alltså fel.
Jag är väldigt säker på att både Nissens och jag kan vara kritiska mot hur sjukvården har skötts och sköts. Men det är verkligen inte samma sak som att påstå:
RoTe RoTe skrev:
Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt.
Om du kallar svensk sjukvård för hemskt dålig vad kallar du då sjukvården i Afrika, Indien osv?
Där kan du hitta hemskt dålig sjukvård på många håll däremot, och de som bor där skulle vara jätteglada om deras allmänna sjukvård höll svensk standard i stället.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Men du kan väl fortsätta tro att allt är kass i Sverige, det är ju ditt problem.
Det är min rättighet att tycka så ja.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.