939 605 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Du ska ju fortfarande vara hemma om du är sjuk och därmed inte smitta andra. Det i kombination att risken att smitta någon annan var betydligt lägre dagen innan sjukdomen började och att det är rätt låg smittspridning i samhället för närvarande är nog en del anledningar till beslutet.V växelventil skrev:
Däremot tycker jag också att det är lite konstigt även om jag kan förstå anledningarna till det.
Sen ska man inte glömma bort att även vaccinerade ska testa sig om de jobbar med de sköraste människorna.
Vi har inte heller någon sorts obligatorisk testning av misstänkt influensa och det går väl mot att vi behöver börja betrakta och hantera covid på samma sätt som influensa.
Däremot tycker jag att debattartikeln innehåller en del felaktiga påståenden. Har du läst repliken till den?
Jo ja tänkte på det här om par som bor ihop om exempel en som är ovaccinerad bor ihop med en som är vaccinerad är det nog stor risk att den ovaccinerade är sjuk i covid 19 smittar den vaccinerade och kan röra sig fritt ute i samhället symtomfri.BirgitS skrev:
Du ska ju fortfarande vara hemma om du är sjuk och därmed inte smitta andra. Det i kombination att risken att smitta någon annan var betydligt lägre dagen innan sjukdomen började och att det är rätt låg smittspridning i samhället för närvarande är nog en del anledningar till beslutet.
Däremot tycker jag också att det är lite konstigt även om jag kan förstå anledningarna till det.
Sen ska man inte glömma bort att även vaccinerade ska testa sig om de jobbar med de sköraste människorna.
Vi har inte heller någon sorts obligatorisk testning av misstänkt influensa och det går väl mot att vi behöver börja betrakta och hantera covid på samma sätt som influensa.
Däremot tycker jag att debattartikeln innehåller en del felaktiga påståenden. Har du läst repliken till den?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
I det fallet tror jag att smittspårningen av den ovaccinerade kommer att tycka att även den vaccinerade ska testas.V växelventil skrev:
Men är man utan symtom och vaccinerad så är det ju liten risk att smitta någon annan om man inte har väldigt nära kontakt med någon annan. Även innan covid så brukade jag undvika det när sambon just hade blivit förkyld, brukade inte vara något problem på jobbet om man sa att man kan ha en förkylning på gång.
Tycker man borde testa bägge för lite halsont är nog inte helt självklart att man tolkar det som att man är sjuk i corona.BirgitS skrev:
I det fallet tror jag att smittspårningen av den ovaccinerade kommer att tycka att även den vaccinerade ska testas.
Men är man utan symtom och vaccinerad så är det ju liten risk att smitta någon annan om man inte har väldigt nära kontakt med någon annan. Även innan covid så brukade jag undvika det när sambon just hade blivit förkyld, brukade inte vara något problem på jobbet om man sa att man kan ha en förkylning på gång.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Och samma källa skriver:S Surly skrev:I UK var det enligt officiell rapport vecka 42 ungefär dubbelt så stor smittspridning bland dubbelvaccinerade över 30 år jämfört med ovaccinerade, däremot var det större dödlighet bland ovaccinerade. Efter v 42 har de slutat publicera grafer och har tabeller istället så då får man räkna själv, det blev väl för tydligt och pinsamt hur dåligt vaccinen funkar mot smittspridning, men det är förstås bara en konspirationsteori. Tror du inte på bifogad bild så har du adressen till dokumentet här
[länk]
With the delta variant, vaccine effectiveness against infection has been estimated at around 65% with Vaxzevria and 80% with Comirnaty (4)
Jo men enligt FHM behöver inte den fullvaccinerade testa sig och har man vistas mycket med en covid 19 sjuk så är risken stor att personen blivit smittad och kan vistas ute i samhället och det tycker jag är galet.BirgitS skrev:
Nej, alla undersökningar jag hittat hittills pekar på att vaccinerade som smittats, smittar betydligt mindre än ovaccinerade som smittats.R Richard08 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Och det är väl inte den första galna rekommendation från FHM sida.V växelventil skrev:
Javisst, poängen var att det stora problemet är belastningen på vården som stiger, covid infektionen i sig är inte speciellt dödlig… men blir vården knäckt så blir många åkommor dödligare än vanligt förstås… även covidinfektionen…BirgitS skrev:
Jaså, vad är det för galet du menar att de gjort?T Thomas_Blekinge skrev:
Då menar jag inte i efterklokhetens ljus, utan vad de gjort för galet med den information som fanns vid varje givet tillfälle. Med tanke på att det gått hyfsat bra för Sverige i pandemin internationellt sett så blir man ju nyfiken.
Risken är mindre att bli smittad och även att smitta om du är vaccinerad. Men framförallt riskerar inte vaccinerade att bli allvarligt sjuka.V växelventil skrev:
Så är det i hela Europa. Jag sitter just nu på flygplatsen i Zürich. Med vaccinationsintyget på fickan slipper man allt vad tester heter. Hur bra som helst.
Detta är, och har alltid varit de ovaccinerades pandemi.
Jo men är du SJUK i covid 19 sprider du smitta även fast du är vaccinerad.Nissens skrev:
Risken är mindre att bli smittad och även att smitta om du är vaccinerad. Men framförallt riskerar inte vaccinerade att bli allvarligt sjuka.
Så är det i hela Europa. Jag sitter just nu på flygplatsen i Zürich. Med vaccinationsintyget på fickan slipper man allt vad tester heter. Hur bra som helst.
Detta är, och har alltid varit de ovaccinerades pandemi.