Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Men blir du sjuk i covid 19 så sprider du smitta oavsätt du är vaccinerad eller inte så det är inget konstigt men därför blir man lite förvånad att FHOM tycker att man inte behöver testa sig om man är fullvaccinerad om man har en [länk].
Du ska ju fortfarande vara hemma om du är sjuk och därmed inte smitta andra. Det i kombination att risken att smitta någon annan var betydligt lägre dagen innan sjukdomen började och att det är rätt låg smittspridning i samhället för närvarande är nog en del anledningar till beslutet.

Däremot tycker jag också att det är lite konstigt även om jag kan förstå anledningarna till det.

Sen ska man inte glömma bort att även vaccinerade ska testa sig om de jobbar med de sköraste människorna.

Vi har inte heller någon sorts obligatorisk testning av misstänkt influensa och det går väl mot att vi behöver börja betrakta och hantera covid på samma sätt som influensa.

Däremot tycker jag att debattartikeln innehåller en del felaktiga påståenden. Har du läst repliken till den?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ska ju fortfarande vara hemma om du är sjuk och därmed inte smitta andra. Det i kombination att risken att smitta någon annan var betydligt lägre dagen innan sjukdomen började och att det är rätt låg smittspridning i samhället för närvarande är nog en del anledningar till beslutet.

Däremot tycker jag också att det är lite konstigt även om jag kan förstå anledningarna till det.

Sen ska man inte glömma bort att även vaccinerade ska testa sig om de jobbar med de sköraste människorna.

Vi har inte heller någon sorts obligatorisk testning av misstänkt influensa och det går väl mot att vi behöver börja betrakta och hantera covid på samma sätt som influensa.

Däremot tycker jag att debattartikeln innehåller en del felaktiga påståenden. Har du läst repliken till den?
Jo ja tänkte på det här om par som bor ihop om exempel en som är ovaccinerad bor ihop med en som är vaccinerad är det nog stor risk att den ovaccinerade är sjuk i covid 19 smittar den vaccinerade och kan röra sig fritt ute i samhället symtomfri.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo ja tänkte på det här om par som bor ihop om exempel en som är ovaccinerad bor ihop med en som är vaccinerad är det nog stor risk att den ovaccinerade är sjuk i covid 19 smittar den vaccinerade och kan röra sig fritt ute i samhället symtomfri.
I det fallet tror jag att smittspårningen av den ovaccinerade kommer att tycka att även den vaccinerade ska testas.

Men är man utan symtom och vaccinerad så är det ju liten risk att smitta någon annan om man inte har väldigt nära kontakt med någon annan. Även innan covid så brukade jag undvika det när sambon just hade blivit förkyld, brukade inte vara något problem på jobbet om man sa att man kan ha en förkylning på gång.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I det fallet tror jag att smittspårningen av den ovaccinerade kommer att tycka att även den vaccinerade ska testas.

Men är man utan symtom och vaccinerad så är det ju liten risk att smitta någon annan om man inte har väldigt nära kontakt med någon annan. Även innan covid så brukade jag undvika det när sambon just hade blivit förkyld, brukade inte vara något problem på jobbet om man sa att man kan ha en förkylning på gång.
Tycker man borde testa bägge för lite halsont är nog inte helt självklart att man tolkar det som att man är sjuk i corona.

BirgitS
V växelventil skrev:
Tycker man borde testa bägge för lite halsont är nog inte helt självklart att man tolkar det som att man är sjuk i corona.
Det var väl just det jag skrev?
Att båda nog kommer att testas.

Nästan alla som testar sig har inte covid.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Surly skrev:
I UK var det enligt officiell rapport vecka 42 ungefär dubbelt så stor smittspridning bland dubbelvaccinerade över 30 år jämfört med ovaccinerade, däremot var det större dödlighet bland ovaccinerade. Efter v 42 har de slutat publicera grafer och har tabeller istället så då får man räkna själv, det blev väl för tydligt och pinsamt hur dåligt vaccinen funkar mot smittspridning, men det är förstås bara en konspirationsteori. Tror du inte på bifogad bild så har du adressen till dokumentet här
[länk]
Och samma källa skriver:
With the delta variant, vaccine effectiveness against infection has been estimated at around 65% with Vaxzevria and 80% with Comirnaty (4)

BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl just det jag skrev?
Att båda nog kommer att testas.

Nästan alla som testar sig har inte covid.
Jo men enligt FHM behöver inte den fullvaccinerade testa sig och har man vistas mycket med en covid 19 sjuk så är risken stor att personen blivit smittad och kan vistas ute i samhället och det tycker jag är galet.

R Richard08 skrev:
Även fast man är fullvaccinerad så kan man bli smittad av viruset och även sprida viruset vidare till andra, oavsett om dom i sin tur är vaccinerade eller ej!
Och det gör man precis lika mycket som en ovaccinerad…
Nej, alla undersökningar jag hittat hittills pekar på att vaccinerade som smittats, smittar betydligt mindre än ovaccinerade som smittats.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jo men enligt FHM behöver inte den fullvaccinerade testa sig och har man vistas mycket med en covid 19 sjuk så är risken stor att personen blivit smittad och kan vistas ute i samhället och det tycker jag är galet.
Och det är väl inte den första galna rekommendation från FHM sida.

T Thomas_Blekinge skrev:
Lite konstigt att man inte följer WHO rekommendationer att testa varje misstänkt fall.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Hög belastning på vården gör även att dödligheten i covid stiger. Socialstyrelsen gjorde en utredning där de jämförde dödligheten bland sjukhusvårdade under sommaren och hösten förra året med dödligheten under våg 2.
Javisst, poängen var att det stora problemet är belastningen på vården som stiger, covid infektionen i sig är inte speciellt dödlig… men blir vården knäckt så blir många åkommor dödligare än vanligt förstås… även covidinfektionen…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Jaså, vad är det för galet du menar att de gjort?

Då menar jag inte i efterklokhetens ljus, utan vad de gjort för galet med den information som fanns vid varje givet tillfälle. Med tanke på att det gått hyfsat bra för Sverige i pandemin internationellt sett så blir man ju nyfiken. :)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Men blir du sjuk i covid 19 så sprider du smitta oavsätt du är vaccinerad eller inte så det är inget konstigt men därför blir man lite förvånad att FHM tycker att man inte behöver testa sig om man är fullvaccinerad om man har en [länk].
Risken är mindre att bli smittad och även att smitta om du är vaccinerad. Men framförallt riskerar inte vaccinerade att bli allvarligt sjuka.

Så är det i hela Europa. Jag sitter just nu på flygplatsen i Zürich. Med vaccinationsintyget på fickan slipper man allt vad tester heter. Hur bra som helst. :)

Detta är, och har alltid varit de ovaccinerades pandemi.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Risken är mindre att bli smittad och även att smitta om du är vaccinerad. Men framförallt riskerar inte vaccinerade att bli allvarligt sjuka.

Så är det i hela Europa. Jag sitter just nu på flygplatsen i Zürich. Med vaccinationsintyget på fickan slipper man allt vad tester heter. Hur bra som helst. :)

Detta är, och har alltid varit de ovaccinerades pandemi.
Jo men är du SJUK i covid 19 sprider du smitta även fast du är vaccinerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.