939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag håller med om att det låter osannolikt, men allt som inte hänt tidigare och inte är känt måste ju först vara okänt, och då också väldigt osannolikt. Så har man uttömt andra mer sannorlika orsaker så kan man väl misstänka något annat?J Jonobe skrev:
Läkaren behöver ju inte sätta en diagnos eller sin "heder" på att misstanken blir sann. Däremot kan man hitta osannolika biverkningar om den dyker upp flera gånger...
Såhär skriver Läkemedelsverket:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar
Ok, förstår vad du menar. Det finns såklart många anledningar för att vaccinera, varav det du nämner kan vara en. Jag fokuserade i mitt inlägg på frågeställningar emot, eftersom jag tyckte att de frågeställningarna också behöver lyftas.Nissens skrev:
Det är väldigt vanligt att det inte finns någon bra förklaring till olika medicinska tillstånd. Om det handlar om mer udda tillstånd som fallet Astra zeneca och blodproppar/låga blodplättar så blir det ju lättare att misstänka ett samband. Annars får senare registerstudier undersöka samband. Som patient är det nog nära till hands att tänka att det beror på vaccinationen, men folk blev oförklarligt sjuka innan med. Så misstanken om ett samband måste ju finnas för att rapportera, annars skulle vi nu rapportera all sjukdom som vi inte kan förklara. Och det är en hel del.blackarrow skrev:
Jag håller med om att det låter osannolikt, men allt som inte hänt tidigare och inte är känt måste ju först vara okänt, och då också väldigt osannolikt. Så har man uttömt andra mer sannorlika orsaker så kan man väl misstänka något annat?
Läkaren behöver ju inte sätta en diagnos eller sin "heder" på att misstanken blir sann. Däremot kan man hitta osannolika biverkningar om den dyker upp flera gånger...
Såhär skriver Läkemedelsverket:
[länk]
Har ju varit lite diskussioner nu om pfizers eventuella misskötta vaccinstudier. För att få ett hum om hur noggrannt/sanningsenligt vaccinstudierna är utförda/rapporterade skulle man kunna jämföra hur de redovisat frekvensen av olika biverkningar med verkligt utfall i nu utrullat vaccinprogram. Det är inget jag har tid/lust med just nu så om någon annan känner sig manad lämnar jag gärna över uppgiften.
Nejdå, det missade jag inte. Det är i alla fall bättre att vaccinera sig för att få skydd mot att bli sjuk än att bli sjuk för att bli sjuk. Experten som intervjuas tycker som jag och lägger till en brasklapp om studiens tillförlitlighet pga dess ringa storlek.L LukasK skrev:
Motsvarande tid för vad?L LukasK skrev:
Den substans som injiceras när man vaccineras med Comirnaty eller Spikevax försvinner ur kroppen efter en ganska kort tid. Kvar finns antikroppar mot SARS-CoV-2 som kroppens celler har lärt sig producera.
Jo, rapportering om det var ett villkor för EMAs godkännande.
I begreppet bristande dataintegritet ingår att hitta på data. Jag tycker att man ska ta visselblåsaren på allvar och reda ut vad som har hänt.BirgitS skrev:
Jag tror inte att incidenten som beskrivs i BMJ-artikeln kan ha haft speciellt stor inverkan, men en utredning är på sin plats för att förtroendet för Pfizer inte ska naggas i kanten.
BMJ är en seriös tidskrift och jag förväntar mig att den inte publicerar spekulationer.