939 539 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vad har den här ändringen spelat för praktisk roll?S SnickareHobb skrev:Inte enligt mig, utan enligt WHO:s hemsida från 2009:
2009-05-03:
[länk]
"An influenza pandemic occurs when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity, resulting in epidemics worldwide with enormous numbers of deaths and illness."
Och nuvarande version, publicerades 2009-05-05:
[länk]
"A disease epidemic occurs when there are more cases of that disease than normal. A pandemic is a worldwide epidemic of a disease."
Ändrades 5 veckor innan svininfluensapandemin. WHO hade inte kunnat deklarera pandemi med den gamla definitionen eftersom det endast var ett fåtal döda vid den tidpunkten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det som gör det lite vanskligt att jämföra dödlighet 2020 med tidigare år är att de flesta av oss levde helt annorlunda 2020, än tidigare år. Om vi fortsatt åka kommunalt i samma utsträckning, om vi inte hade jobbat hemma, om vi rest lika mycket, om vi trängts på restauranger, pubar och i affärer, om högskola/gymnasium och högstadium haft öppet som vanligt, hur hade det sett ut då?Nissens skrev:
Det vet vi inte säkert, men troligen fler döda, så därför blir jämförelserna lite tveksamma.
Det där är det största problemet jag ser. Att en del blir fantatiska och vill införa vaccinpass. Varför just för denna sjukdom? Och varför ska inte folk själv få bestämma om dom vill vaccinera sig eller inte. Så är det ju med all annan vaccinering, som t.ex. influensa, etc. Att införa vaccinpass för att ta sig in på olika ställen påminner om fascism. Se på en del länder där folk blir av med jobbet om dom inte vaccinerar sig, eller som i Israel, där vaccinpasset går ut var 6:e månad om man inte tar nästa spruta.Oveja skrev:Men här tillkommer risker även för sjukvårdspersonal och andra som kan bli smittade eller utbrända och därigenom påverkar det oss alla. Det är sjukt irriterande och jag slår vad om att en majoritet av alla vaccinvägare skulle springa till vaccinatören om det blev förenat med åtskilliga besvär att inte vaccinera sig. Det hela är urlöjligt, ta er samman för bövelen. Även om jag hade valt att inte vaccinera mig skulle jag vara för och förstå vaccinpass eller andra begränsningar.
Om vaccinet fungerar, varför är så många vaccinerade så rädda för dom som är ovaccinerade. Om vaccinet fungerar så är ni skyddade. Dessutom kan även vaccinerade bära på smittan, så att stänga ute ovaccinerade stänger inte ute smittan.
Jag anser att det är bra att vaccinet finns, och att dom som är i riskgrupper bör vaccinera sig, samt alla övriga som vill. Men den här hysterin som finns idag tycker jag inte om.
Idag då så många är vaccinerade och många har haft covid och de flesta av dessa också är immuna så ser jag inte problemet med att vissa inte vill vaccinera sig idag. Det är idag en tiondel av antalet patienter på IVA jämfört med då det var som värst. Både smittotal och dödstal går ner. Varför inte bara släppa det här och gå vidare med livet?
Att bo i en värld där befolkningen i princip tvingas att ta en medicin (=vaccin) för att kunna jobba, gå till mataffären, underhållning, etc känns verkligen inte lockande. Vad kommer i så fall efter detta vaccin? Ska alla tvingas äta blodtrycksmedicin för att högt blodtryck är förknippat med högre dödlighet? Ska alla tvingas gå på antidepressiva mediciner för att undvika att deprimerade tar självmord? Vad mer för mediciner kommer att tvingas på folk? Om vaccinpass införs så är första steget taget från ett fritt samhälle.
Det kan man ju diskutera, men vissa lyfter ju upp att så många de facto dött i covid, men dödligheten var inte uppseendeväckande stor 2020.Fairlane skrev:
Det som gör det lite vanskligt att jämföra dödlighet 2020 med tidigare år är att de flesta av oss levde helt annorlunda 2020, än tidigare år. Om vi fortsatt åka kommunalt i samma utsträckning, om vi inte hade jobbat hemma, om vi rest lika mycket, om vi trängts på restauranger, pubar och i affärer, om högskola/gymnasium och högstadium haft öppet som vanligt, hur hade det sett ut då?
Det vet vi inte säkert, men troligen fler döda, så därför blir jämförelserna lite tveksamma.
Den ekvationen går inte ihop liksom.
Sedan vet man ju att av de som blivit smittade är dödligheten låg om man inte tillhör någon riskgrupp.
Men utan restriktioner hade vården knäckts helt antagligen…
Redigerat:
Alla dessa - ismer när folk totalt tappat markkontakten, fanatism, alarmism, fascism, extremkommunism...S SnickareHobb skrev:Det där är det största problemet jag ser. Att en del blir fantatiska och vill införa vaccinpass. Varför just för denna sjukdom? Och varför ska inte folk själv få bestämma om dom vill vaccinera sig eller inte. Så är det ju med all annan vaccinering, som t.ex. influensa, etc. Att införa vaccinpass för att ta sig in på olika ställen påminner om fascism. Se på en del länder där folk blir av med jobbet om dom inte vaccinerar sig, eller som i Israel, där vaccinpasset går ut var 6:e månad om man inte tar nästa spruta.
Påståenden som kryddas med superlativer och kladdas på den som har en avvikande åsikt är lika effektivt som att sätta kärran framför hästen, det fungerar helt enkelt inte.
HalmgubbeS SnickareHobb skrev:Att bo i en värld där befolkningen i princip tvingas att ta en medicin (=vaccin) för att kunna jobba, gå till mataffären, underhållning, etc känns verkligen inte lockande. Vad kommer i så fall efter detta vaccin? Ska alla tvingas äta blodtrycksmedicin för att högt blodtryck är förknippat med högre dödlighet? Ska alla tvingas gå på antidepressiva mediciner för att undvika att deprimerade tar självmord? Vad mer för mediciner kommer att tvingas på folk? Om vaccinpass införs så är första steget taget från ett fritt samhälle
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Man får ju tycka vad man vill man jag tycker att det spelar roll att 6000 (eller hur många det nu var) extra människor dog förra året och några tusen extra i år. Det påverkar de efterlevande om inte annat. Alla som har dött har inte tillhört en riskgrupp utan en del har varit friska medelålders med minderåriga barn. Utan restriktioner hade vi haft många gånger fler avlidna för då hade det t.ex. inte bara varit typ 10 % över 70 år som hade blivit smittade under 2020.Nissens skrev:
Det kan man ju diskutera, men vissa lyfter ju upp att så många de facto dött i covid, men dödligheten var inte uppseendeväckande stor 2020.
Den ekvationen går inte ihop liksom.
Sedan vet man ju att av de som blivit smittade är dödligheten låg om man inte tillhör någon riskgrupp.
Men utan restriktioner hade vården knäckts helt antagligen…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är väl inte aktuellt att införa vaccinpass i Sverige, så vad är problemet?S SnickareHobb skrev:Det där är det största problemet jag ser. Att en del blir fantatiska och vill införa vaccinpass. Varför just för denna sjukdom? Och varför ska inte folk själv få bestämma om dom vill vaccinera sig eller inte. Så är det ju med all annan vaccinering, som t.ex. influensa, etc. Att införa vaccinpass för att ta sig in på olika ställen påminner om fascism. Se på en del länder där folk blir av med jobbet om dom inte vaccinerar sig, eller som i Israel, där vaccinpasset går ut var 6:e månad om man inte tar nästa spruta.
Om vaccinet fungerar, varför är så många vaccinerade så rädda för dom som är ovaccinerade. Om vaccinet fungerar så är ni skyddade. Dessutom kan även vaccinerade bära på smittan, så att stänga ute ovaccinerade stänger inte ute smittan.
Jag anser att det är bra att vaccinet finns, och att dom som är i riskgrupper bör vaccinera sig, samt alla övriga som vill. Men den här hysterin som finns idag tycker jag inte om.
Idag då så många är vaccinerade och många har haft covid och de flesta av dessa också är immuna så ser jag inte problemet med att vissa inte vill vaccinera sig idag. Det är idag en tiondel av antalet patienter på IVA jämfört med då det var som värst. Både smittotal och dödstal går ner. Varför inte bara släppa det här och gå vidare med livet?
Att bo i en värld där befolkningen i princip tvingas att ta en medicin (=vaccin) för att kunna jobba, gå till mataffären, underhållning, etc känns verkligen inte lockande. Vad kommer i så fall efter detta vaccin? Ska alla tvingas äta blodtrycksmedicin för att högt blodtryck är förknippat med högre dödlighet? Ska alla tvingas gå på antidepressiva mediciner för att undvika att deprimerade tar självmord? Vad mer för mediciner kommer att tvingas på folk? Om vaccinpass införs så är första steget taget från ett fritt samhälle.
Sen är det ju så att du inte måste vara vaccinerad för att få ett vaccinpass heller...
Högt blodtryck, depression mm är vad jag vet ej smittsamma sjukdomar så det var olämpliga jämförelser.S SnickareHobb skrev:Det där är det största problemet jag ser. Att en del blir fantatiska och vill införa vaccinpass. Varför just för denna sjukdom? Och varför ska inte folk själv få bestämma om dom vill vaccinera sig eller inte. Så är det ju med all annan vaccinering, som t.ex. influensa, etc. Att införa vaccinpass för att ta sig in på olika ställen påminner om fascism. Se på en del länder där folk blir av med jobbet om dom inte vaccinerar sig, eller som i Israel, där vaccinpasset går ut var 6:e månad om man inte tar nästa spruta.
Det är väl ingen som påstått att vaccination "stänger ute smittan"??
Vaccination minskar däremot risken att smittas, föra smittan vidare eller svår sjukdom. Det innebär dessutom att sjukvårdens belastning minskas så att det finns möjlighet för alla tusentals som står i kö pga inställda operationer att få vård.
För att denna sjukdom är en större påfrestning på sjukvården än andra sjukdomar.S SnickareHobb skrev:
Det får dom. Att ändra på det kräver en grundlagsändring. Införandet av ett vaccinpass betyder inte att någon kan tvångsvaccineras. Det innebär ett slags licensförfarande för vissa aktiviteter. Det är inget unikt för detta sammanhang, och saken har stötts och blötts ganska många gånger i den här tråden redan.
Titta på E-hälsomyndighetens webplats för information om vad som krävs för att få ett covidbevis. Det finns två alternativ till vaccinering,
Covidbeviset är förmodligen det som ett eventuellt vaccinpass kommer att baseras på.
Vaccinet har visat sig fungera bra på gruppnivå. Hur bra det fungerar på individnivå går inte att förutse så värst bra.
Jag är f.ö. inte fanatisk eller vill införa vaccinpass. Förhoppningsvis behövs det inte och ju fler som vaccinerar sig desto mindre är risken att det behövs.
En bra men inte så överraskande vaccinnyhet. Både Moderna och Pfizers vaccin visar sig vara effektivt för barn i åldern 4 resp 5 år och uppåt. I USA har 150 barn i åldern 4-11 år avlidit av Covid-19 och man planerar att dra igång vaccinering av gruppen så snart det är godkänt.
https://www.svd.se/moderna-vaccinet-effektivt-pa-yngre-barn
https://www.svd.se/moderna-vaccinet-effektivt-pa-yngre-barn
Vad tycker du då om de 13 av 20 åren innan 2020 som hade högre dödlighet än 2020?BirgitS skrev:
Man får ju tycka vad man vill man jag tycker att det spelar roll att 6000 (eller hur många det nu var) extra människor dog förra året och några tusen extra i år. Det påverkar de efterlevande om inte annat. Alla som har dött har inte tillhört en riskgrupp utan en del har varit friska medelålders med minderåriga barn. Utan restriktioner hade vi haft många gånger fler avlidna för då hade det t.ex. inte bara varit typ 10 % över 70 år som hade blivit smittade under 2020.
De åren var ännu hemskare då… det var människor med anhöriga som dog då också…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det är alltid sorgligt med folk som dör och ändå mer när många fler dör (extra, i onödan eller vad man ska kalla det), absolut värt en hel del inskränkningar.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Vi vaccinerar ju för många sjukdomar varav vissa kan anses utrotade. Covidvaccinet bygger ju på kunskap om andra vaccin. Från ett fritt samhälle tänker du, till ett fritt tänker jag, fritt från potentiellt dödliga sjukdomar.S SnickareHobb skrev:Det där är det största problemet jag ser. Att en del blir fantatiska och vill införa vaccinpass. Varför just för denna sjukdom? Och varför ska inte folk själv få bestämma om dom vill vaccinera sig eller inte. Så är det ju med all annan vaccinering, som t.ex. influensa, etc. Att införa vaccinpass för att ta sig in på olika ställen påminner om fascism. Se på en del länder där folk blir av med jobbet om dom inte vaccinerar sig, eller som i Israel, där vaccinpasset går ut var 6:e månad om man inte tar nästa spruta.
Om vi inte varit många som vaccinerats hade vi fortfarande haft kvar en massa jobbiga sjukor..
Dom flesta som nu ligger på IVA är ovaccinerade. Men du har inte läst ovan tror jag. Personalen blir utmattade och slutar, tror du gärna vill ha tillgång till personal om något händer dig ? Smittan kan spridas även bland vaccinerade men mycket mindre. Nu börjar sköra återigen få covid eftersom dom får sämre respons på vaccinet och det klingar också av. I Englad har dom nu fått ännu en variant som är ännu mer smittsam, så ju mer sjukan snurrar runt ju mer potent blir viruset.
Jag skrev inte att vi ska ha pass nu, men jag har inget emot det om det anses nödvändigt. Jag prioriterar att människor ska slippa bli allvarligt sjuka framför att vissa ska få springa runt och sprida smitta för att dom har fått för sig att vaccinet är farligt. Men ingen har väl påstått att någon ska tvingas eller hur ?