939 552 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Varför ska Pfizers stämmas i USA när avtalet med dem är gjort i Europa?H HåkanM676 skrev:En del av de vacciner vi använder i Sverige är från Pfizer Inc. som är ett amerikanskt multinationellt läkemedelsföretag med huvudkontor i New York som genom köpet av Pharmacia år 2003 blev världens största företag inom läkemedelsindustrin. Pfizer är numera världens största läkemedelsföretag räknat i omsättning. Som jag förstår det så; om man ska åtala dom för biverkningar/dödsfall som vaccinet orsakat så måste det gå till USA eftersom Läkemedelsförsäkringen i Sverige ska täcka fel som medicinering, vård i Sverige gett. Nu har man vunnit en dom som säger att de inte kan åtalas för ev biverkningar som vaccin gett. Så ifall vi inte är nöjda och det blir fel med vaccineringen så kan ingen gå vidare vare sig till Pfizer eller Moderna för att driva fallet vidare i en Amerikansk domstol.
Du borde i stället gå efter det avtal som finns mellan EU och Pfizers.
Stämmer det ens i USA nu när Pfizers har fått ett fullt godkännande där i stället för ett nödgodkännande?
Tvärtom, skulle jag tro. All statistik visar på att smittspridningen är värre i länder med låg vaccinationsgrad.M mickef skrev:
Varför tror du att smittspridningen INTE minskar om fler vaccinerar sig?
Tillägg: En liten aktuell nyhetsbild som belyser att jag inte är ensam:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Även så är det en ålder där risken för en allvarlig covid inte är försumbar.H HåkanM676 skrev:Nä viruset bryr sig inte om vem eller vad vi är, det kan "hoppa på" alla men alla blir inte sjuka eller dör. Jag gjorde ett test 2005 där man bla får fram sin fysiska ålder, alltså hur gammal är din kropp med ledning av de testresultat som kom fram, då var jag 12 år yngre än vad min tidsmässiga ålder var. Idag är det kanske lite mindre 6-10 år kanske, skulle vara kul att göra om testet.
Sen finns ju risken med postcovid som inte bryr sig om åldern eller immunsystemet utan verkar inträffa rätt slumpartat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Nej, de är inte helt skyddade eftersom deras försäljning naturligtvis påverkas. Belopp som ska betalas in till läkemedelsförsäkringen kan också ändras. Stämning är inte något särskilt bra sätt att komma åt ett företag.H HåkanM676 skrev:
Det tror jag att det gör om inte vaccinerade börja bli för övermodiga och tro att de inte sprider smittan.B b8q skrev:
Letterna är tydligen klara med sin utvärdering, det gick fortare än väntat. Snacka om att ligga i framkant, där ligger Sverige i lä.B b8q skrev:
Du menar ungefär som innan vi hade vaccin, att de med munskydd blir för övermodiga och struntar i att hålla avstånd, och att munskyddsbärare därmed faktiskt ÖKAR smittspridningen?M mickef skrev:
( @Ulltand )
Åja, din fysiska ålder är naturligtvis den ålder du har. Sedan kan man vara i olika bra skick, men det är ett naivt önsketänkande att man är yngre än vad man är.H HåkanM676 skrev:Nä viruset bryr sig inte om vem eller vad vi är, det kan "hoppa på" alla men alla blir inte sjuka eller dör. Jag gjorde ett test 2005 där man bla får fram sin fysiska ålder, alltså hur gammal är din kropp med ledning av de testresultat som kom fram, då var jag 12 år yngre än vad min tidsmässiga ålder var. Idag är det kanske lite mindre 6-10 år kanske, skulle vara kul att göra om testet.
Det är som att stoppa huvet i sanden…
Klart förhöjd dödlighet för män 15-19 år i England och Wales sedan vaccinering inleddes:
https://checkfact.org/klart-forhojd...ccinering-inleddes-galler-detta-aven-sverige/
https://checkfact.org/klart-forhojd...ccinering-inleddes-galler-detta-aven-sverige/
Som BirgitS redan påpekat så finns det bredspektrumantibiotika och antibiotika med smalt spektrum. Man väljer antibiotika med så smalt spektrum som möjligt i första hand.harry73 skrev:
Hur definierar du bota? Den gängse definitionen är att bli fri från en sjukdom, vilket man kan bli med antibiotika.
Redigerat:
I USA är det rimligt. Om staten ber ett bolag att ta fram ett läkemedel så fort som möjligt så vill bolaget nog gärna att staten ser till att det är skyddat från stämningar (som i USA kan handlar om flera miljarder dollar).H HåkanM676 skrev:
Lagstiftningen som reglerar det i USA kallas för "PREPA", och det går faktiskt att stämma ett läkemedelsbolag om man kan visa på "clear evidence of willful misconduct" som ledde till död eller allvarlig skada, men det är förstås en rätt hög tröskel.
Det är staten som avgör om vaccinet är säkert nog att användas i stor skala, inte läkemedelsbolaget, och det är staten som är ansvarig för vaccineringskampanjen. Därför är det rimliga att staten står för eventuella kostnader för allvarliga biverkningar. I Sverige är det dock läkemedelsförsäkringen man ska vända sig till i första hand.