Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan ju också bero på att "tvätta händerna" inte har någon betydelse och att munskydd aldrig varit ett krav. Så när man släppte på restriktionerna hände inget stort egentligen.

Men visst är det vaccinet som gör skillnad nu. Inte FHM:s ovetenskapliga rekommendationer.
Handtvätt och munskydd har lika liten betydelse, det har ju setts om och om igen, det är därför vi aldrig haft masktvång här.

Jag kom nyss från Grekland, där är det mask och ibland även handskar som gäller, och enligt vad de säger har de stora problem med smittspridning, både tidigare och nu…

Avstånd är det som funkar. I Grekland var det tydligt att folk tror att de är skyddade när de bär mask, och då minskar avståndshållandet…

BirgitS
M mickef skrev:
Att BirgitS tror någonting behöver inte vara fel men i v f jag skriver inte under på att det är något annat än en kvalificerad gissning, om än ovetenskaplig.
Det gissas väldigt mycket i den här tråden, och bland expertisen också iofs, men om nåt år vet vi kanske.
Jag tolkade också ditt inlägg som att du inte höll med mig utan snarast tyckte mitt inlägg var ett påhitt utan verklighetsbakgrund. När man skriver väldigt kortfattat är risken stor att man blir missförstådd.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK, du vet alltså inte.
Jo jag vet men har inte referensen denna gång. Mitt minne är fullt med data utan ett referensregister, jag tror inte det är unikt.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkade också ditt inlägg som att du inte höll med mig utan snarast tyckte mitt inlägg var ett påhitt utan verklighetsbakgrund. När man skriver väldigt kortfattat är risken stor att man blir missförstådd.
Ber om ursäkt. Men om du har följt mina kommentarer så vet du att jag inte misstror vaccinets betydelse för allvarlig sjukdom och död, dess betydelse förr smittspridningen däremot väntar jag mig en utvärdering på. Tidigast efter att alla vaccinerats eller genomgått infektionen vet vi säkert vilket som var den bästa metoden för att mota Coviden.
Det betyder inte att man inte kan ha idéer redan nu och kanske gissar rätt.

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Ber om ursäkt. Men om du har följt mina kommentarer så vet du att jag inte misstror vaccinets betydelse för allvarlig sjukdom och död, dess betydelse förr smittspridningen däremot väntar jag mig en utvärdering på. Tidigast efter att alla vaccinerats eller genomgått infektionen vet vi säkert vilket som var den bästa metoden för att mota Coviden.
Det betyder inte att man inte kan ha idéer redan nu och kanske gissar rätt.
Visst har jag följt dina inlägg, men det finns ju studier som visar på att vaccinet minskar smittspridning t.ex. den som jag skrev om någon av de senaste veckorna i denna tråd eller i nyhetstråden som visade att i en familj där en person var vaccinerad minskade risken för att någon annan i familjen skulle bli sjuk med 47 % (eller något liknande) och när 4 av 5 i en familj var vaccinerade minskade risken för att den femte skulle bli sjuk med 97 % (eller något liknande). Familjen är den största smittorisken.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst har jag följt dina inlägg, men det finns ju studier som visar på att vaccinet minskar smittspridning t.ex. den som jag skrev om någon av de senaste veckorna i denna tråd eller i nyhetstråden som visade att i en familj där en person var vaccinerad minskade risken för att någon annan i familjen skulle bli sjuk med 47 % (eller något liknande) och när 4 av 5 i en familj var vaccinerade minskade risken för att den femte skulle bli sjuk med 97 % (eller något liknande). Familjen är den största smittorisken.
och det kan vara så att det skulle vara ännu bättre skydd med genomgången infektion MEN då måste ju alla eller lika många bli sjuka först vilket vår sjukvård aldrig skulle klarat.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Norrbotten blev många smittade och många dog, i stort sett alla var vaccinerade.
Covid bland brukare och personal
Sedan det första konstaterade fallet den 3 september har vi haft 17 brukare som konstaterats smittade med covid-19. Åtta av dem har tyvärr avlidit. Även elva personal i den berörda verksamheten har konstaterats med covid-19. Vi har ett nära och gott samarbete med Smittskydd och Vårdhygien Region Norrbotten, samt Överkalix hälsocentral. Vi följer också noggrant direktiv kring åtgärder för att förhindra ytterligare smittspridning.
Vaccinerade
Enligt de uppgifter kommunen har ska alla smittade brukare utom en ha tackat ja till covid-vaccin, och är dubbelvaccinerade. Vi vet att bland personalen har vaccinationsviljan varit mycket god men som arbetsgivare kan vi inte kräva in uppgifter om hur enskilda anställda valt att göra.
https://www.overkalix.se/press/nyheter/avlidna-i-covid-19/

B b8q skrev:
Är det per 100 000 från varje subgrupp?
Är det 100 deltagare om man räknar studier och redovisar i procent? ;)
Det fanns ingen bra info eller länk till källan i tweetet om antal och åldersgrupp etc

BirgitS
H HåkanM676 skrev:
I Norrbotten blev många smittade och många dog, i stort sett alla var vaccinerade.
Covid bland brukare och personal
Sedan det första konstaterade fallet den 3 september har vi haft 17 brukare som konstaterats smittade med covid-19. Åtta av dem har tyvärr avlidit. Även elva personal i den berörda verksamheten har konstaterats med covid-19. Vi har ett nära och gott samarbete med Smittskydd och Vårdhygien Region Norrbotten, samt Överkalix hälsocentral. Vi följer också noggrant direktiv kring åtgärder för att förhindra ytterligare smittspridning.
Vaccinerade
Enligt de uppgifter kommunen har ska alla smittade brukare utom en ha tackat ja till covid-vaccin, och är dubbelvaccinerade. Vi vet att bland personalen har vaccinationsviljan varit mycket god men som arbetsgivare kan vi inte kräva in uppgifter om hur enskilda anställda valt att göra.
[länk]
Ja, det är välkänt. Tyvärr är det ju så att skröpliga människor oftast har ett dåligt immunsystem vilket leder till antikroppar och andra skydd i immunsystemet avtar fortare både efter genomgången sjukdom och vaccinering än för medelålders. Detta samtidigt som även en lindrig sjukdom som hosta och/eller 38 graders feber kan vara för mycket för deras kroppar. Det är inte utan anledning som influensavaccin rekommenderas för dem varje år och påfyllnadsdoser för TBE-vaccin ändras från vart 5:e år till vart 3:e år när man fyller 65.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är välkänt. Tyvärr är det ju så att skröpliga människor oftast har ett dåligt immunsystem vilket leder till antikroppar och andra skydd i immunsystemet avtar fortare både efter genomgången sjukdom och vaccinering än för medelålders. Detta samtidigt som även en lindrig sjukdom som hosta och/eller 38 graders feber kan vara för mycket för deras kroppar. Det är inte utan anledning som influensavaccin rekommenderas för dem varje år och påfyllnadsdoser för TBE-vaccin ändras från vart 5:e år till vart 3:e år när man fyller 65.
Ja tyvärr så verkar det som allmänheten ska överleva på vaccin. Bättre med bra immunförsvar.

BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Ja tyvärr så verkar det som allmänheten ska överleva på vaccin. Bättre med bra immunförsvar.
Och hur har du tänkt att det det ska gå till när det gäller äldre människor?

Vid vilken ålder vill du dö eftersom du verkar tycka att äldres liv inte behöver vara så långt?

För övrigt räcker det inte med ett bra immunsystem för att vara säker på att man får en lindrig covid.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H HåkanM676 skrev:
Ett bra immunförsvar är väl precis det som gamla på våra ålderdomshem inte har.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ett bra immunförsvar är väl precis det som gamla på våra ålderdomshem inte har.
Så är det, näringsfattig och dålig mat. Man försöker ersätta det med mediciner o vaccin, svensk äldreomsorg som ofta fått mycket kritik.

• Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
Man får tänka på som i Kalix fallet att kommer det in smittan på ett boende så blir det tufft för dom äldre och man får inte glömma att det är inte ovanligt med äldre som är skröpliga har exempel en pågående infektioner i kroppen då blir det nog för tufft för många.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Så är det, näringsfattig och dålig mat. Man försöker ersätta det med mediciner o vaccin, svensk äldreomsorg som ofta fått mycket kritik.
Deras dåliga immunsystem har inte det minsta med deras matintag att göra. Alla människors immunsystem blir sämre med åren och det börjar långt innan pensionsåldern. Saker och ting inne i kroppen åldras och fungerar allt sämre.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.